Trycka på "knapp" med skrivarporten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matte_amal
Kontakt:

Trycka på "knapp" med skrivarporten

Inlägg av matte_amal »

Har sökt och sökt, både på nätet, sweclockers och här. Hittar ingen bra information dock.

I denna tråden diskuteras det om att styra NEXA-systemet (trådlös styrning av vägg-uttag) från datorn:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=11720

Tråden börjar bli gammal och är lite för avancerad för min smak :) Ska precis iväg och byta till mig en NEXA LYC-sats nu:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,87700000
köpte nämligen den utgångna versionen igår, och det känns lite onödigt att jobba med den, då den nya stödjer många fler kanaler.

Det jag ska göra är att koppla in fjärrkontrollen till skrivarporten, det känns enklast. Dock behöver jag lite hjälp nu, kan man koppla in en av skrivarportens utgångar direkt på knappens ena pol, och skrivarportens jord på knappens andra pol, eventuellt med ett motstånd emellan?

Tänker jag fel, eller blir knappen sluten när man sätter skrivarportens utgång till på då?

Har även kollat lite på en lösning med nån transistor också, men jag vill gärna lösa detta så enkelt som möjligt, tips och svar mottages tacksamt, jag ska lyckas med detta!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nästan omöjligt att svara på utan att veta hur fjärren fungerar elektriskt.
Relä eller optokopplare bör dock fungera i nästan alla olika fall...
matte_amal
Kontakt:

Inlägg av matte_amal »

sodjan, Iofs, men det jag vill är ju i princip att kortsluta två poler. Fjärrkontrollen drivs av ett knappbatteri, så det känns lite onödigt att använda relä eller optokopplare, måste väll gå att lösa med billigare och enklare komponenter?

Något du vill veta om fjärrkontollen, ska försöka svara så bra som möjligt?
Senast redigerad av matte_amal 18 augusti 2007, 18:31:23, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Eftersom knapparna antagligen är kopplade i matris så är det enklaste att använda en optokopplare. Jag köpte såna på tradera för 0.50:-/st nyligen så kostnaden borde inte vara ett problem.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Matte: Citera inte föregående inlägg är du snäll. Regel 1. :wink:
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

4066 funkar ju bra till detta. Elfa 73-474-20
Khaki

Inlägg av Khaki »

Är det bara ett fåtal mottagare du skall styra och du vill bygga något själv så kan man ju leka med skrivarporten. Finns ju även andra lösningar

http://www.telldus.se/products/show_pro ... usbd-101aa

med den kan du styra hur många som helst.
matte_amal
Kontakt:

Inlägg av matte_amal »

JimmyAndersson, förlåt, såg nu att det stod klart och tydligt. Ska inte ske igen.

peter555, är inte så duktig på elektronik, men en optokopplare är väll i princip ett relä, fast mindre mekansiskt :) Sökte på tradera, men hittade inga, nån speciell modell man ska söka på?

DeeJayPA, Ok, har kollat på den, men du får gärna förklara lite mer hur det funkar, är inte särskilt bildad inom elektroniken.

Khaki, den var cool, ganska dyr dock, men det vore ju jäkligt smidigt, men enligt hemsidan funkar den bara i Win, så där går den bort för mig tyvärr.

Vill ju hellst göra det så enkelt som möjligt, är ju inte speciellt erfaren om man jämför med er här. Ska öppna fjärrkontrollen och fota nu hade jag tänkt, har en gammal dator att test med skrivarporten på. Ska försöka beskriva lite mer tekniskt med bilder hur jag tänker sen.
Senast redigerad av matte_amal 18 augusti 2007, 19:14:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

4066 funkar riktigt bra till att koppla in sig på fjärrkontroller med. Jag har gjort så med en fjärr till lampor.
jord på ben 7, vcc på ben 14
koppla sen ben 13, 5, 6 och 12 till parallellportens pinnar 2, 3, 4 och 5.
när man sen aktiverar t.ex bit 0 i porten, går ben 13 hög på kretsen, och sluter switchen som ligger mellan ben 1 och 2.
matte_amal
Kontakt:

Inlägg av matte_amal »

Glömde säga det förut, men tack till alla som hjälper mig!

MadModder, nu är jag med på hur den funkar! Behöver man något motstånd mellan skrivarportens utgångar och 4066:ans "CONT"-portar?

Jag kan alltså koppla in två sådana till en skrivarport och därmed kan jag styra 8 knappar?

Måste man driva den från en extern strömkälla, eller kan man ta ström direkt från skrivarporten?

Bilder:
Bild
Bild
Här på bilden skickar jag alltså "Off" till "1" med ståltråden. Flyttar jag trådens högra ände ett hål till åt höger så sänder jag "On" till "1".
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Borde det inte gå med en "analog switch" också http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX326-MAX327.pdf ?? Fungerar den typ som en optokopplare?? Måste den ha en negativ spänning också, eller kan man koppla den till GND??

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Exakt så, matte_amal. Motstånd behövs inte mellan.
Det kan gå att ta ström från en pinne i porten. 4066 drar inte så mycket ström. Ta nån av kontrollsignalerna, t.ex pinne 1.

Bild

Ett litet tips bara. Gör så att du enkelt kan koppla bort fjärren från kresten, mha någon kontakt eller nåt. 4066 sluter switcharna när den är strömlös...
matte_amal
Kontakt:

Inlägg av matte_amal »

MadModder, gjorde du schemat nu? Tackar i vilket fall! Då beställer jag några 4066 från Elfa på måndag. Ska bli kul att komma igång med det nu :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man kan ju sätta en grind/ar eller en transistor/er på ingående jord till kretsarna också. Denna borde man kunna driva med samma ström som 4066.
matte_amal
Kontakt:

Inlägg av matte_amal »

v-g, ok, vad innebär det att man gör det, blir det bättre på något sätt?
Skriv svar