Börja med FPGA - tips och råd önskas

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Att jag tänkte på Xilinx i första hand beror på att Minimig använder en FPGA från dem. Det var inte utvecklingsmiljön som sådan. Vilken FPGA som är bäst är väl lite som AVR vs PIC - ingen är sämre än den andra, det är bara olika sätt att göra samma sak. Sedan får man väl lära sig mjukvarornas egenheter. Jag har både den från Xilinx och Altera, så valet är fritt. Dessutom tänker jag se vad Altium Protel DXP kan göra - även denna har stöd för FPGA-programmering.

Själva programmeringen av en FPGA är generell om jag har förstått det hela rätt. Det man har lurat ihop i VHDL eller Verilog (förresten, vilket är att föredra?) skall gå att kompilera för valfri FPGA.

ucadv - Vad definerar du som "vill jag vill _så_ gärna bli av med"? Det är kanske inte värt att slänga ihop något eget av museieföremål. Ett helt nytt system har jag dock inte utrymme för i budgeten för tillfället.

Andax - Jag känner till problemet, frågan är om det finns bra FPGAer med 5 V IO-spänning. Annars finns bara två alternativ: hitta en 3.3V-version av 68020 eller göra externa nivåomvandlare. Denna "någon" var jag - jag har fått Electrokit att ta hem ett par, får se bara om och när det sker.

Edit: Det finns ett trede alternativ - om man kan få in en 68020 i en egen FPGA skulle det lösa det elektriska problemet.
Edit 2: Xilinx mjukvara går inte att installera på 64 bits WinXP, lite surt... :cry:
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Illuwatar: Dom gamla FPGA:erna kunde ställas in att ge 5V IO (iaf Spartan 2)... om inte jag minns helt fel :wink:

Hade också problem med 9.2 versionen från början men sen gick jag tillbaka till gamal 8.6:an och allt funkar hur bra som helst. Har aldrig haft något problem med FPGA från Xilinx.

Dock funderar jag på att testa Altera bara för jag inte provat dom så mycket. Någon som använt båda och kan berätta om någon hårdvaru fördel/nackdel jämnfört med Xilinx?
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

Seven11>>

HW: Xilinx har faktiskt något bättre hårdvara, mest pga deras patent på saker som SRL16. Du kan läsa mer här. Åt andra sidan, Xilinx har tidigare haft problem med uppstart, konfiguration och minnen (och hållit tyst om det).

SW: Mjukvaran är Alteras styrka. Quartus är lättanvänd och mycket stabil, Jag har aldrig tvekat att uppdatera min Quartus när en ny version dykt upp. Detta skulle jag aldrig våga göra med ISE (ok, jag har gjort det EN gång). Tänk på alla stackare som måste använda den buggiga 9.2 eftersom dom jobbar mot V5 eller S3-AN...

Jag minns att 8.2 kraschade redan under installationen. Snacka om icke existerande QA!

IP: ganska lika om man bortser från PicoBlaze :)

FAE: Xilinx är överlägset här
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Mycket riktigt, Xilinx mjukvaror är rätt kass. Om man installerar en ny version se till att ha den gamla kvar så att man kan gå tillbaka ett steg. Jag har fått både ISE9.1 och 9.2 men inte installerat dessa. Jag ligger kvar på 8.2 fortfarande. Vågar inte byta version mitt i ett projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Här är min favorit iaf. $219, och då får man en ARM9 på 200MHz + massa annat skoj på köpet.

Såg även att de börjat med ett ännu vassare kit som har en 500MHz ARM9 och en 12,000 LUT's FPGA, 512MB NAND Flash, Gigabit ethernet, med mera. Dock kostar det kittet $269. HIT ME
bearing

Inlägg av bearing »

Jag gjorde en tabell för att jämföra fem olika utvecklingskort för FPGA i prisklassen 100-200 dollar. Lägger ut den här, någon kanske är intresserad.

Jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna bedömma vilket som är mest prisvärt. Det beror ju förstås på vad man vill göra.

Jag har funderat på att göra en krets som tar data från en CMOS-HD-bildsensor, visar den på en VGA-skärm och sparar rådata på en IDE-hårddisk via UDMA. Är mest inne på Xilinx-kortet. Synd att det bara har möjlighet till 8 färger på den inbyggda VGA-kontakten.

Bild

Jämförelsen som PDF (med fungerande länkar).
Jag kan såklart ha gjort fel någonstans. Har inte dubbelkollat.
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

observera att Altium Designer saknar programflash. Du kan alltså inte använda den utan en PC inkopplad. Och så blir du uppringd av en säljare som vill att du köper en licens av Live Designer först.

notera också att CycloneIII kortet är det enda som kan köpas av ELFA (till rätt pris vill säga).

/uc
backen
Kontakt:

Inlägg av backen »

Tycker Xilinx ISE har blivit mycket bättre sen dom tidiga versionerna.
Jag använder ISE i jobbet tillsammans med modelsim, eftersom vi inte använder större kretsar än spartan III så klarar vi oss med gratisvarianterna.

Kan också rekomendera Chipscope som är en slags mjukvaru logikanalysator som i realtid kan spara och trigga på data live i FPGA'n. Oslagbart vid felsökning.

Modelsim går dessutom att få tag på gratis men stödjer bara simulering utav små FPGA'er. Xilinx egen simulator som ingår i ISE har jag inte prövat.

Xilinx har verkligen gömt gratisversionen av modelsim på sin hemsida. Men kommer jag ihåg rätt ingår den i Modelsim Xilinx edition III.
http://www.xilinx.com/ise/optional_prod/mxe.htm
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

FPGA hör hemma bland "Övriga komponenter" kör du soft core så kanske du kan kalla det uC.... Eller så borde det skapas ett nytt ämne som behandlar GAL, PLD, CPLD, FPGA och liknande packade 7400 or....
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

bengt-re : Precis vad jag också tycker ! "Digital logik", eller dyl.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Många bra tips - man tackar. Jag får se när jag börjar leka med FPGA'er utanför Minimig-projektet. Måste dock göra klart denna innan det blir något nytt stort projekt.

Frågan om programmerbar logik räknas bland "Övriga Komponenter" eller "Mikroprocessorer" är tveksam. I och med att det involverar programmering hör de på ett sätt till det sistnämnda. Men då en FPGA är en helt öppen design gör den inte det. Däremot att skapa en ny kategori för programmerbar logik är nog lite onödigt då detta verkar vara en ganska smal branch här på forumet. Jag skulle däremot kunna tänka mig att utöka rubriken "Mikroprocessorer" till att innefatta programmerbar logik. Ser man krasst på det hela så är en PIC eller AVR ingen ren mikroprocessor heller...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Illuwatar:
Du kan lösa 68020 5V problemet genom att:
1) Använda nivåomvandlare (bökigt)
2) Använda Spartan-2

Actel har också släppt sin Place & Route mjukvara fri.

Seven11:
Altera har ingen fri version för Linux.

bearing:
Det går att få fler färger genom höghastighets PWM.
bearing

Inlägg av bearing »

Går det att skapa pwm med så hög frekvens?
En VGA-signal ligger ju på ca 25 MHZ. PWM-frekvensen måste väl vara många gånger högre för att kunna filtreras till fin spänningen på RGB-ingångarna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag vet att folk har gjort det iaf, sen hur dom åstadakom det är en annan femma :D
Kanske har dom använt DCM eller annat trix.
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

PWM funkar tyvärr inget vidare på dagens LCD skärmar.
Skriv svar