Tony, du måste ha råkat ut för väldigt märkliga skrotare. Dom jag känner har ju det som sin verksamhet, och kan inte bara hitta på priser bara för sakens skull. Dom måste ju sälja också..
Naturvårdsverket (eg Riksdagen) har ju sen några år tillbaka ändrat reglerna för bildemontering eftersom alla nu ska vara så väldigt miljövänliga. Detta innebär att dom gamla sk bilskrotarna inte får någon automatiskt auktorisation utan måste söka. Som sagt, reglerna har blivit bra mycket tightare ur miljöperspektiv, som i sin tur gallrar bort oseriösa bildemonterare.
I mina ögon skulle jag vilja få orden att betyda följande:
Bildemontering = Auktoriserad företag som plockar isär bilar, nya som gamla och gör dom klara för fragmentering (tar bort oljor, glas m m). Givetvis sparar dom det som dom kan sälja.
Bilskrotning = Auktoriserad bildemonterare som avregistrera ett fordon (jag är själv auktoriserad Tony, så ge mig din kompis regnr så ska jag "skatte- och besiktningsbefria" den

)
Meeen för att återgå till frågan.. tror inte många släpper något gratis idag. Cash is king som det heter
Kolla
http://www.returbilen.se/ som ligger i Malmö så kan du få lite vägledning om vad det skulle kosta som "självplock".