Håller på med ett amatörradio projekt där jag har två mottagare som tar emot amatör tv sedan så ska det kunna gå in en station på varje mottagare och det kommer ur en vanlig analog tv signal ur mottagarna som man kan stoppa in i en tv men nu vill jag på nått viss få ihop dom här till att börja med två signalerna måste lösa så det går med fyra sedan att få ihop till en signal så att te.x. bilden på tv:n blir uppdelad i två eller fyra delar och varje mottgare får sin del sen ska denna signal nu då med dom där kombinerade bilderna sändas ut på en sändare så man kan se sig själv.
Har suttit nu och tänkt och sökt lite här och där och antigen så är detta väldigt svårt eller så är det inte många som pysslar med sådana här saker... Eller båda...
Men är det någon här som har en lösning eller lite info som denna kan dela med sig eller bara några förslag om hur man kan gå till väga.
Problemet måste lösas frågan är bara hur?
Kombinera fyra video signaler till en?!?!?!
Ett sätt skulle väl kunna vara att läsa in dom olika videosignalerna i en DSP och sedan där göra ett program som trycker ihop allt till en bild. krävs väl att man filtrera ut färgen från signalen först på något vis för den ligger väl modulera på en 4Mhz bärvåg eller något sådant om jag inte mins helt fel. känns lite svårt att hinna sampla och räkna på signalerna i dom hastigheterna.
Ett enklare sätt kanske kunde vara att använda en lösning med tv-kort i en dator har dock ingen aning om hur dessa funkar.
Ett enklare sätt kanske kunde vara att använda en lösning med tv-kort i en dator har dock ingen aning om hur dessa funkar.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Finns färdiga burkar för detta, sk Quadsplit används inom pro-video.
Det är inte bara.... så mycket som måste funka.
Nedan ett exempel, kolla även begagnat inom proffsvideo för detta.
Bengt
http://www.tura.se/videopro/keywest/
Det är inte bara.... så mycket som måste funka.
Nedan ett exempel, kolla även begagnat inom proffsvideo för detta.
Bengt
http://www.tura.se/videopro/keywest/