kondensatorproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

kondensatorproblem

Inlägg av Electricguy »

finns det någon som vet ett enkelt sätt att spränga kondensatorer???(utan att koppla dom till 220 volt???
Kraco
Inlägg: 170
Blev medlem: 3 maj 2007, 12:43:07
Ort: Sundsvall

Inlägg av Kraco »

Koppla en med en låg spänning till ett kraftigt labbagg och vrida tills det smäller är ju ett säkrare sätt... Ha på skyddsglasögon och håll inte i den med fingrarna :P
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Skapligt med amperé och fel polarisering brukar göra tricket.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Vänd den fel så smäller det.

En elektrolyt tål ca 0.5V i felriktning, mer än så, smäller det.
Kraco
Inlägg: 170
Blev medlem: 3 maj 2007, 12:43:07
Ort: Sundsvall

Inlägg av Kraco »

Mina brukar tåla mer, kanske har för klent aggregat :P
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

några bilbatterier i serie och fel pol på elektrulytkondensatorer är gulligt

en elsvets är inte fel det heller
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lite kul kombination... "Rifakungen" vill spränga en konding. Annars brukar Rifa tillverka dem istället.. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skall du spränga en torr växelströms konding så är det i princip bara hög spänning som kan göra något åt den saken.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

fungerar växelström bra??
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

??

Inlägg av Electricguy »

och hur farligt är det att spränga en kondning som är cirka 10 cm lång och 2 cm tjock???
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Smällde en konding som vart felvänd på ett kretskort på jobbet i förra veckan. Tror det var 1000uF 35V. Den small och började ryka och killen som satt där fick vätskan i ansiktet oturligt nog.

Enklaste sättet att smälla elektrolytkondensatorer är för hög spänning och i fel polaritet. Moderna kondensatorer har ett veck i toppen för att trycket skall gå ut mer kontrollerad. Gamla kondingar kan mer eller mindre explodera. Det är inte att leka med precis.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det luktar äckligt och kladdar ner, ta ett Li-Ion batteri istället, mera drag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det luktar iofs också. Iofs har de trevligare doft.
Men en konding borde vara lite hälsosammare än en Li-Ion.

Jag har aldrig lyckats/råka "spränga" en konding. Däremot har jag råkat ut för någa som började pysa... :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

rätt kondingar kan ge bra smällar, en gång i tiden när jag hadde ett ordentligt överskott av , tror det var rifa 4700µf 16v så provade jag med elsvtsen och lyckades skjuta iväg burken genom den 12mm spånplatta jag hadde som skydd :oops:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jäklar. :?

Har inte själv sprängt en konding eller fått någon att ryka eller bågna. Men jag vet dock hur det ser ut då det ju förstås skulle vara några dårar på elektroniken i skolan som tyckte det var roligt att koppla 16V 2000uF kondingar till både 230 som 380V..


Sedan har vi min chef som jag hade för några år sedan. När han en gång stod bakom mig och höll på med något så sa han helt plötsligt:

-Gör du detta så håll den ifrån dig så att det inte flyger i ansiktet på dig om den inte är frisk..

Tänkte vad snackar han om och vänder mig om.. Där står han med en 400V 120uf startkonding modell väldigt stor med konditionen = helt okänd som han precis skall koppla till 380V för att se om den är ok som han menar. :humf: Hinner dock inte säga något eller slänga mig i skydd innan han kopplat in den. Många av dessa är riktigt gamla som han kan ha haft liggande på lager ända sedan 80-talets början som varit utsatta för både ordentlig kyla som värme under denna tid. Tack och lov var denna ok så det hände ingenting mer än att det blev en ordentlig ljusbåge när den kopplades in som man nästan hade kunnat fått en solbränna av..

Efter att jag undrat vad i h-vete han höll på med så kröp det fram att han hade ju visserligen haft ett antal under ett flertalet år innan jag började jobba där som det blivit en mindre explosion i så att allt innehåll eller kannan flugit iväg mer eller mindre som en projektil och pekar på ett hyfsat märke i taket som jag inte direkt reflekterat över innan.. Efter att jag såg hans sätt att kolla kondingar på så övertygade jag honom att jag skulle ta med mig en ESR mätare i stället, för en lite lugnare tillvaro. Dåre..
Skriv svar