Kress samköp.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag provade att trycka ner en hylsa med en fräs isatt, och sen gängade jag på den tomma muttern, så spännringen tryckte ner hylsan, och så drog jag åt lite försiktigt med bara fingrarna, och sen tog jag bort muttern. Jag fick sen inte bort hylsan utan att vålda med en skruvmejsel. Hur hårt sitter då inte hylsan om man ska dra åt med PU- eller skiftnyckel... :P
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Då skulle jag säga att du har klena fingrar :P

Nä men sätter dom sig så hårt.. hmm.. Bra grejer det här.

Har inte provat själv, men det ska göras.

Man skulle kunna göra så att man gör öppningen lite större. Så att den täcker ungefär 2/3 av muttern
Då kan man trycka spännhylsan åt sidan och den skulle då hoppa ur.
Men ringen skulle fortfarande ha kvar sin funktion att dra ur spänhylsan ur konan.

"Riktiga" muttrar och spännhylsor har ett läge som man måste vrida till för att kunna dra ut hylsan.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Viktig information till er som beställt Kressar!

Jag har lite tråkig information gällande våra Kressmaskiner. Det har visat sig att några av maskinerna har en liten obalans och därför tenderar att "kasta" något med fräsverktygen. Jag har kontaktat min leverantör som i sin tur tagit kontakt med Kress i tyskland. Dessvärre har Kress i tyskland semesterstängt till vecka 34, men vi förväntas få svar på vad som är fel och behöver göras så snart dom öppnar igen.

Det finns nu några alternativ för er som köpt en Kressmaskin och väntar på leverans av Jojjes lillasyster;

1. Antingen får ni er maskin med leveransen av lillasyster som planerat och står då eventuellt själva för frakt till Kress om det visar sig vara fel på just din maskin.

2. Alternativt kan ni vänta med leveransen av Kressen tills vi fått svar från tyskland hur felet hittas och åtgärdas (alla fixas på samma gång) eventuellt blir det då en extra frakt för Kressen.

3. Ett tredje alternativ kan vara att vänta lite med leveransen av lillasyster så att vi hinner få svar och kan åtgärda maskinerna innan dessa skickas ut tillsammans med lillasyster... Vi vet naturligtvis inte hur lång tid detta kommer ta eftersom vi i dagsläget inte vet vad som är fel och hur detta skall ordnas. I värsta fall kanske vi måste returnera alla maskinerna och det tar naturligtvis lite tid.

Jag tycker precis som er att detta är otroligt tråkigt men det ligger tyvärr utanför min kontroll och det enda jag kan trösta er med just nu är att min leverantör ligger på Kress med blåslampa för att detta ska fixas så snabbt som möjligt! Som ni ser skriver jag hela tiden eventuell frakt eftersom jag skall försöka få Kress att står för den extra kostnad som uppstår...

/PeterH
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Själv väljer jag nog nr 3 isf, har ändå ingen brådska.
Fast vem ska man meddela detta om?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tex mig, annars kanske jag skickar iväg ändå. :D
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Ska vi skicka tillbaka alla för kontroll eller ska vi kolla själva om det är något fel på maskinen. Hur ser man det i så fall?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tanken är att vi låter Kress tala om hur vi undersöker och åtgärdar eventuella fel som hittas (se punkt 2 och 3).

/PeterH
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Provkörde lite här hemma och den verkar funka fint iallafall.
Men det kanske är lite kast på mitt billiga fräsverktyg från Jula så att kasten tog ut varandra :?

Får ta och testa med ett annat frässtål och se, iof kan det vara lite halvsvårt att se när man kör på frihand :D
Jag gissar på att man inte märker detta "kanske" kast när man tomkör, utan att det visar sig först med lite belastning. Eller kanske när man kört en stund.

Hur fick ni/du reda på att det kunde vara lite kast på dessa maskiner?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Problemen gäller i första hand FME1050, men vi vill informera och kontrollera innan leverans för att undvika en massa skickande fram och tillbaka. Problemet kommer troligtvis bara att visa sig när maskinen används i en CNC-maskin, typ lillasyster eftersom det är så lite den "kastar". Men som sagt vi väntar på svaret från Kress och agerar därefter :humf:

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kan vänta på kressen, kan åka och hämta den hos jojje när den har kommit sedan.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag kan också vänta, det är ju vecka 34 nästa vecka och dom kanske svarar snabbt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Annars skulle Meduza och jag kunna träffas nånstans det finns ström, och jämföra med hans 800-maskin.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Min bror Dechaine kan vänta. Alltså alt nr 3. Tar kress och fräs samtidigt.
Tack för det fina jobbet ni utför med samköp och allt fix runt omkring.. Inte för att jag har beställt en själv, men jag kommer att använda brorsans en hel del när den är klar! :)
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Jag kör på alt 3 om inte Kress betalar extrafrakterna som alt 2 innebär (föga troligt)
Borre

Inlägg av Borre »

Jag kör på andra allternativet, tar allt förutom kressen då. Hoppas det löser sig snabbt och enkelt sen.
Skriv svar