Använda proben från en ute/inne termometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kraco

Använda proben från en ute/inne termometer

Inlägg av Kraco »

Är det någon som har en aning vad proben i en vanlig ute(/inne) termometer är för något. Är det en vanlig termistor eller är det en digital historia ? Har några såna liggandes och funderar på att göra mig en temperaturloggnings pryl till datorn.

Vill ju inte paja alla mina termometrar om de inte går att koppla till en uC på ett enkelt sätt :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är det inte bara ett NTC motstånd?
Kraco

Inlägg av Kraco »

Jo, är så fallet så är det ju piece of a cake :)

Edit: Vad jag har förstått så ger inte en NTC-resistor någon fin linjär resistanskurva utan man måste väl läsa in ett antal värden vid olika temperaturer och sen interpolera dessa till en fin lookup table.
Någon som har nån idé om vad man skulle kunna kalibrera mot? Kan ju stoppa in den under tungan och få ut 36.8 grader (förutsatt att jag inte har feber :D ) men måste ju ha några fler rätt konstanta temperaturer att jämföra mot? :roll:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad tros om is som smälter!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tog reda på hur den från Biltemas halkvarnare betedde sig. Mätte inte vid så himla många punkter, men det blev tillräckligt för en graf iaf.
Började med en skål full med is och vatten.

http://madmodders.se/temp/halkvarnartermistordata.gif
Kraco

Inlägg av Kraco »

Jo där finns en till bra referenstemp, frågan är då om man ska ha vatten som precis börjat frysa, eller is som precis börjat tina? Kan ju skilja några grader där... :roll:

MadModder: Vad använde du för att mäta upp t.ex. 25 grader ? Känns inte säkert att jämföra med en vanlig innetermometer då olika såna kan differera flera grader mot varandra i lufttemp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag hade en annan digital termometer, med fräscha batterier i. Jag vet att det inte är så himla exakt, men det är tillräckligt exakt för att se att det sitter ett typisk 10k vid 25°-motstånd där i. :)
Kraco

Inlägg av Kraco »

Jo det är ju sant :) Kanske får ta min "brukstermometer" (lite bättre än de jag ska riva) att jämföra med endå då, verkar vara svårt att få ut referenstemperaturer på något bättre sätt :)
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Ute-proben är troligen ett Termoelement

Är det en dyrare väderstation (2000:- +) kan uteproben vara en PT100-givare

Länk om Temperaturkalibrering och fixpunkter

Där framgår att en djup bunke vatten med mycket iskuber i är en utmärkt fixpunkt.
Doppa så mycket som möjligt av probens längd för ökad noggrannhet.

För att kunna interpolera din probe behöver du minst en fixpunkt till, vilket blir svårare i hemmiljö. (se länken)
Ett ungefärligt värde får du med kokande vatten men det påverkas bl.a. av lufttrycket. (Hm, det finns nån formel för det som jag glömde lika fort som jag hörde den)
Det blir nog tillräckligt bra för att labba med lite.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Annars finns ju alltid BETA-temp, överkomligt pris, ska vara väldigt noggran och är relativt enkel att läsa av med en uC...
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 227425.htm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En parantes:
"Kan ju stoppa in den under tungan och få ut 36.8 grader"

Kroppstemperaturen är bara ett medelvärde. Det skiljer från människa till människa, så det kan bli svårt att använda det som referens. :)

Men prova med flera olika mätningar; smältande is, kroppstemperatur, utomhustemp (förutsatt att den är känd), kokande vatten (en kort stund). Mata in temperatur och resistans i t.ex Excel och gör ett diagram. Då kan man utläsa en fullt fungerande tabell över ett ganska stort temperaturområde.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Man läser av spänning i ett termoelement, inte resistans.
Till termoelementet skickas en matningsspänning, t.ex. 5V
Tillbaks får man temperaturen angett i mV/V

Eftersom du har ett termoelement som är okänt blir det ju så här:

Aktuell temp= X mV/°C/V matningsspänning

Efter din kalibrering vet du antal mV vid 0°C och vid 100°C (ungefär)
Då kan du göra ett exceldiagram av dessa värden.
Med bara två kända värden blir det en helt linjär kurva.

En PT100-givare däremot, är en resistanstermometer.

Se länkarna jag skickade för fördjupning i ämnet.

Edit: förtydligande.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Aah, tack för alla tips. Ska riva en termometer imorgon och se vad jag hittar för grejer :)

Fick lite mikroprocessorproblem idag som har har pulat på med så det hanns inte med :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Knotas: Jag menade iofs NTC-motstånd. Än så länge har det ju inte framkommit till 100% vad det är för något i trådskaparens givare. Annars är proceduren likadan, fast enheten annorlunda. :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... De digitala inne/ute-termometrar jag plockat isär och grejat med, har visat samma sak när jag bytt plats på inne och ute på kretskortet. Det som suttit direkt på kretskorten har varit NTC med 10k vid 25°, och haft en ungefär likadan kurva som biltematermometern, som bara har en uteprob.
Skriv svar