Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Exakt. Fortsätter med det vi har alltså ;)

Håller förresten på och knåpar med lådan som ska innehålla nätagg, styrkort, och allt det där.
MDF-bitarna ligger kvar där jag la dem efter hämtning... :lol:
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag kommer att göra ett litet extrakort (förmodligen på veroboard till att börja med) som man ansluter inspänningen till. På kortet ska det finnas en switchad 12V-regulator och den vanliga 5V-regulatorn.

Korten ansluts till kontrollerkortet via 3 ledare som löds in eller via stiftlist på 7805'ans plats. 12V kommer jag ej att dra till kontrollerna, istället gör jag två anslutningar, en för fläkten, 3-pin, och en för lysdioderna i fräshållaren.

En undring. Hur mycket ström drar kontrollern på 5-volten?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Enligt databladetär det väl 20mA/st + två 4050-kretsar + några pullupp-motstånd.

Funderar på om man inte ska ha antingen en lös innbyggd trafo till +5V och fläkten, eller en lagom väggvårta, hmm... Då slipper man väl iaf värmeproblemet, eller? Det är till dom maskinerna jag ska sälja senare. Dom ska ju vara kompletta och helt färdiga, bara koppla in kabeln. För att slippa S- och CE-märkning så bör man väl ha en väggvårta... Men sen ska SolidState-relät också in i bilden, hmm...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Gör som MM tipsade om tidigare, linda på några varv på en väl vald ringkärna så du kan driva logiken utan att behöva ta ner spänningen med tillhörande effektförluster. Du kanske till och med kan kontakta någon firma som lindar och få precis det som behövs... (23VAC, 4VAC och 11VAC) :P

Kanske till och med finns en trafo med dessa, eller nära nog spänningar?

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, det går nog, men blir troligtvis ganska dyrt. Om nu inte MM kan göra det till ett överkommligt pris. :D
Sen blir det helt kört med märkningen, men det blir det väl iaf. :(

11VAC behövs nog inte, eftersom fläkten kan lika bra gå på +5V'en.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jojje, hur går det med rören? Är de på g?

Börjar bli lite smått frässugen...(hur nu det lät är upp till var och en och tolka) 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I vilket fall som helst, så bör man ha en ganska stor elektrolytkonding parallellt med motorspänningsmatningen in till drivkortet, oavsett vad man har för källa, t.ex väggvårta eller labbagg. Det finns ingen tillräcklig utgångsbuffert på dessa för att ta smällen vid stallade motorer. Det fick jag erfara. :P

Förresten, visst sa du Jojje att det inte hade testats MED en stor konding parallellt med det där switchade agget som fick drivkortet att balla ur helt? Så vi vet ju inte 100% säkert att det inte går. Men det är ju bara för folk att testa. Vi är ju dina 32 försökskaniner. ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Anahka1975:
Fick besked just nu att rören hade kommit, men han snubben som jobbar när dom andra har semester, har inte hunnit kapa upp dom än.
Jag blev lovad att dom skulle kapa på Måndag. Då kommer dom flesta tillbaka igen.

MadMupper:
Det var bara till +5V'en jag tänkte mig en väggvårta. Det var för att slippa bränna bort så mycket om man tar det från "huvudströmen".

Kommer inte ihåg om jag hade stor konding när jag testade med det switchade aggregatet som inte funkade, men ett vanligt PC-agg är väl också switchat, och det funkar bra, tom utan konding.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jojo, men provade du att stalla motorerna genom att köra dem för fort? ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du menar det som inte funkade, så funkade det inte. :D

Troligtvis så undrar du om PC-agget. Där stallade motorn stup i kvarten, pga att det bara var 12V. Ingenting gick sönder, mest troligt pga att det bara var 12V. :wink:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu har jag inte följt tråden till punkt & prickar. Men såg att ni kanske skulle göra ett nytt samköp med muttrar/hylsor.
I så fall så önskar jag mig en 1050 FME , då min 900 har rasat. :cry:
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

fagge: samma här.ÄR lite sugen på flera spännmuyttrar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jojje, ok.

Har du förresten smakat på körsbärssylten du fick? :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nej M&M. Den ska jag spara tills jag längtar efter körsbär. Just nu får jag tillräckligt, tom på parkeringen flyter det körsbärssylt. :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är rören klarkapade snart?

Väntar spänt på att få höra "det är bara att komma och hämta" och kunna hämta lillasyrran i byggsats och handa över lite pengar till jojje :)
Skriv svar