Enkel radar
Enkel radar
Tjenis!
Undrar bara om där är någon där ute som vet hur man bygger en enkel radar som kan se upp 500 m..eller gärna mer..
isf hur gör man? vad behöver man?
Undrar bara om där är någon där ute som vet hur man bygger en enkel radar som kan se upp 500 m..eller gärna mer..
isf hur gör man? vad behöver man?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nu kan jag inte så jättemycket om radar, men en radar är nog inte "enkel" att bygga.
Kortfattat så behöver du en magnetron som alstrar mikrovågor med hög frekvens och effekt. Det behövs även en antenn (paraboloid eller kanske en parabolisk cylinder, dvs en såndär C-formad sak) och förstås något att ta emot reflektionerna med. Det är nog den lätta biten. Sedan behövs elektronik för att ta vara på reflektionerna och presentera dem på t.ex en bildskärm.
Klart ...eh i princip.

Kortfattat så behöver du en magnetron som alstrar mikrovågor med hög frekvens och effekt. Det behövs även en antenn (paraboloid eller kanske en parabolisk cylinder, dvs en såndär C-formad sak) och förstås något att ta emot reflektionerna med. Det är nog den lätta biten. Sedan behövs elektronik för att ta vara på reflektionerna och presentera dem på t.ex en bildskärm.
Klart ...eh i princip.

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du behöver en magnetron, en cirulator, en TR-cell, en pulsgenerator, och en massa andra prylar. Sedan behöver du göra något för att presentera bilden på också..... Som amatörprojekt - glöm det då det är för svårt att bygga en radar från grunden själv. Jag har jobbat med radar i många år och varit lärare i radarteknik och radarmateriel i flottan och det skulle vara mig ett rätt rejält jobb att bygga en fungerande radar.
Men säg istället vad du vill ha anläggningen till? Hitta saker på sjön (verkar lite kass då med 500 m räckvidd), hitta flygplan eller ännu värre försöka hitta föremål över land på land? Det sista är svårt att göra även med svindyra fina proffsystem.... Stillastående objekt eller vill du ha en MTI-radar?
För att scanna 500m så är en LIDAR en bättre och billigare pryl och även enklare att bygga själv (även om det inte är enkelt). Skall du hitta saker på vattnet så köp en ny eller begagnad småbåts radar. Dessa går att hitta för ner till 1000 spän.. Det får du inte ens vridmotorn för till ett hembygge.....
http://www.blocket.se/vi/12905730.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12094740.htm?ca=11_s

AN/FPS-108 Cobra Dane.... Världens coolaste radar...
Men säg istället vad du vill ha anläggningen till? Hitta saker på sjön (verkar lite kass då med 500 m räckvidd), hitta flygplan eller ännu värre försöka hitta föremål över land på land? Det sista är svårt att göra även med svindyra fina proffsystem.... Stillastående objekt eller vill du ha en MTI-radar?
För att scanna 500m så är en LIDAR en bättre och billigare pryl och även enklare att bygga själv (även om det inte är enkelt). Skall du hitta saker på vattnet så köp en ny eller begagnad småbåts radar. Dessa går att hitta för ner till 1000 spän.. Det får du inte ens vridmotorn för till ett hembygge.....
http://www.blocket.se/vi/12905730.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12094740.htm?ca=11_s

AN/FPS-108 Cobra Dane.... Världens coolaste radar...
Att bygga en radar på traditionellt sätt är säkert svårt. Det är först på senare år det finns halvledare som klarar av dessa effekter och frekvenser. Använder man lägre frekvens får man inte samma upplösning.
Det jag hade provat är att bygga en oscillator som varierar i frekvens med känd modulations frekvens. Sända ut detta med en roteradne antenn. För att få fram avstånd till objekten får man gemföra den mottagna signalens frekvens med den som sänder just då.
Det jag hade provat är att bygga en oscillator som varierar i frekvens med känd modulations frekvens. Sända ut detta med en roteradne antenn. För att få fram avstånd till objekten får man gemföra den mottagna signalens frekvens med den som sänder just då.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Yepp FM-CW. Bra teknik, men inte enkel heller - problemet där att få till en VFO på dessa frekvenser som ger linjär frekvenändring och med korta avstånd måste man svepa fort och får därmed problem med att antennen blir skelögd av squiteffekten(detta problem finns iofs hela tiden, men svepa snabbt kan vara lite knivigt). Nästa problem med med motfasutsläckning vid cirkulatorn om du skall köra med en antenn - visst går det, men inte så enormt enkelt detta heller tyvärr....
Om du har kontakter i oljebrashen så kan du hitta oljenivåmätare som har en FM/CW radar modul i sig (så man mäter oljenivån i VLCC - vanliga givare kleggar igen). Dess brukar kunna mäta uppåt ungefär 100 meter, men finns säkert moduler som mäter längre. Sätt en sådan på ett vridbord och bygg ett PPI så har du en simpel (och rätt kass) radar.
Om du har kontakter i oljebrashen så kan du hitta oljenivåmätare som har en FM/CW radar modul i sig (så man mäter oljenivån i VLCC - vanliga givare kleggar igen). Dess brukar kunna mäta uppåt ungefär 100 meter, men finns säkert moduler som mäter längre. Sätt en sådan på ett vridbord och bygg ett PPI så har du en simpel (och rätt kass) radar.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:

Med en CW/dopplerradar får man ingen avståndsinformation, alltså är det en sjukt dum idé att koppla signalet till ett PPI.
För dom som inte vet det: PPI = Planar Position Indicator = "radarskärm".
Och ja, jag är gammal radartekniker från flygvapnet, jag har tittat en del bakom järnridån...
Radar på 500m..... möjligt men jag hoppas att du vill betala vad det kostar.
För dom som inte vet det: PPI = Planar Position Indicator = "radarskärm".
Och ja, jag är gammal radartekniker från flygvapnet, jag har tittat en del bakom järnridån...
Radar på 500m..... möjligt men jag hoppas att du vill betala vad det kostar.
Aha.. Det känns väldigt likt den funktion som Volvo numera erbjuder i nya S80 och V70 (?). De använder sig av en radar innanför grillen. Den går säkert att köpa som reservdel. Dock känns det fortfarande som ett mycket komplicerat projekt, och dyrt!Robban31 skrev:tänkte ha den i bilen för att mäta avstånd o hastigheter till framförvarande bilar...ha oxå funderat lite på LIDAR oxå men hittar tyvärr ingen bra ritning på en billig o bra sådan...nån som har nåt tips ?