PC oscilloscope
PC oscilloscope
Funderar på att bygga ett pc scope. Nu ser jag att det finns program som använder ljudkortets ingång men dessa är väl rätt begränsade då jag antar att man inte kan ha ngn högre spännig in på ett ljud kort. Ni kanske känner till andra lösningar där man kan bygga om möjligt ett enklare interface eller liknande??
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
"Problemet är att en PC inte är isolerad så som ett konventionellt oscilloskop är. "
Öhh... 99,8% av alla oscilloscop är probejord och nätjord samma sak. Vill man mäta potentialfritt så är det diffprobe eller mäta med två kanaler Add som gäller..... Vanliga oscilloscop MÅSTE vara jordade för att vara säkra !! Köra med ojordad kabel är korkat och farligt...
Öhh... 99,8% av alla oscilloscop är probejord och nätjord samma sak. Vill man mäta potentialfritt så är det diffprobe eller mäta med två kanaler Add som gäller..... Vanliga oscilloscop MÅSTE vara jordade för att vara säkra !! Köra med ojordad kabel är korkat och farligt...
Inte om man har philips TV-oscilloskop som PM3215 - dom är dubbelisolerade by design. Likadant om man kör de moderna batteriopererade digitalskåpen.
Dock skall man vara försiktig ändå...
---
Det tråkiga att använda ljudkortet som ingång är just stora bristen på bandbredd, att den har ingångsfillter (antialisingfilter) som är allt annat än faslinjärt (billiga standard-ljudkort) och distar kurvformen på spiken eller vad det nu är.
att använda ljudkortet som 'oscilloskop' kan fungera för bra audio-mässiga frekvenser och problem inom området riktigt bra men inte till något annat.
Realtids FFT med ungefär 100 Hz uppdateringar i sekunden (dvs fortare än skärmen kunde uppdatera) under linux (windows 95 på den tiden var för slö att uppdatera på displayen även om nummertugget hann med detta) var favoriten när jag höll med telecom och till majoritet 300-3400 Hz huvudfrekvensområde, det i kombinbnation med hp334 som ingångsdämpare/förstärkare och distanalysator och inkopplade digidta/analogskop i ett litet mätsystem - då kunde man tex. kolla DTMF-tonernas nivåer nivåer mellan höga och låga ton medans produkt snabbringde nummer etc.
Dock skall man vara försiktig ändå...
---
Det tråkiga att använda ljudkortet som ingång är just stora bristen på bandbredd, att den har ingångsfillter (antialisingfilter) som är allt annat än faslinjärt (billiga standard-ljudkort) och distar kurvformen på spiken eller vad det nu är.
att använda ljudkortet som 'oscilloskop' kan fungera för bra audio-mässiga frekvenser och problem inom området riktigt bra men inte till något annat.
Realtids FFT med ungefär 100 Hz uppdateringar i sekunden (dvs fortare än skärmen kunde uppdatera) under linux (windows 95 på den tiden var för slö att uppdatera på displayen även om nummertugget hann med detta) var favoriten när jag höll med telecom och till majoritet 300-3400 Hz huvudfrekvensområde, det i kombinbnation med hp334 som ingångsdämpare/förstärkare och distanalysator och inkopplade digidta/analogskop i ett litet mätsystem - då kunde man tex. kolla DTMF-tonernas nivåer nivåer mellan höga och låga ton medans produkt snabbringde nummer etc.
xxargs, vilket programm körde du då i för fft?
ingånsspänningar är inget som är något större bekymmer på ett pc skop, ett ingångskort med valbara förstärkning dämpning ger stora valmöjligheter, det finns ett enkelt schema i min och jimmys tråd om adkort
där finns även en isolationsförstärkare som gör att man inte behöver bekymra sig om jordpotentialen så mycket
dc kopplingen vill man ha och det går att ordan, om man kan hitta det på kortet
ska själv försöka mig på en ombyggnad av ett sb live för logger,fft, skop
bara jag hinner, får tummen ur och blir klar med min kommande labbdator
ingånsspänningar är inget som är något större bekymmer på ett pc skop, ett ingångskort med valbara förstärkning dämpning ger stora valmöjligheter, det finns ett enkelt schema i min och jimmys tråd om adkort
där finns även en isolationsförstärkare som gör att man inte behöver bekymra sig om jordpotentialen så mycket
dc kopplingen vill man ha och det går att ordan, om man kan hitta det på kortet
ska själv försöka mig på en ombyggnad av ett sb live för logger,fft, skop
bara jag hinner, får tummen ur och blir klar med min kommande labbdator
ok... ja jag behöver till detta usercase inte mer än audiofrekv. så då lär det ju klara sig. Dock har jag ingen riktig känsla varför det är knivigt med jorden på en dator och annan utrustning. Har ex byggt ett OBD2 interface som jag ej vågat testa då jag har läst efterhand att det kan strula till sig när man kopplar in en pc till bilen på detta sätt.....
Vilka program finns om jag bestämmer mig för att använda ljudkortet?
GRYM! kan du länka till tråden??
Vilka program finns om jag bestämmer mig för att använda ljudkortet?
GRYM! kan du länka till tråden??
hm, hittade inte tråden med en länk till bilden
http://www.home.no/kandelberg/el/ad/001b.jpg
det finns två trådar om motsvarande vad jag vet om, så det är bara till att söka
http://www.home.no/kandelberg/el/ad/001b.jpg
det finns två trådar om motsvarande vad jag vet om, så det är bara till att söka

Grym:
om jag mins rätt så var det xpectrum som jag hackade om lite - det var ju över 10 år sedan.
På den tiden kördes det på en 133 MHz dator, som med obuffrad visning gjorde en bit över 100 uppdateringar i sekunden, kanske tom över 120 - utritade sådana då man såg blanking linjen (dvs X rensade fönstret för att rita ut en ny kurva) vandra upp och ned, ibland två sådana på samma bild - med videobuffringe för blinkfrihet så gick det lite långsammar, men jag har inte än idag sett någon windowsvariant som visas samma otroliga uppdateringshastighet och realtids-känsla som linux via X kunde åstadkomma då - det fans helt enkelt ingen upplevd fördörjning mellan medlyssningen på ljudet och det som visader på skärmen då xpectrum var smart nog att den alltid tog senaste byten från ljudkortet och räknade bakåt i buffren vid varje start av fft-beräkningsomgång.
om jag mins rätt så var det xpectrum som jag hackade om lite - det var ju över 10 år sedan.
På den tiden kördes det på en 133 MHz dator, som med obuffrad visning gjorde en bit över 100 uppdateringar i sekunden, kanske tom över 120 - utritade sådana då man såg blanking linjen (dvs X rensade fönstret för att rita ut en ny kurva) vandra upp och ned, ibland två sådana på samma bild - med videobuffringe för blinkfrihet så gick det lite långsammar, men jag har inte än idag sett någon windowsvariant som visas samma otroliga uppdateringshastighet och realtids-känsla som linux via X kunde åstadkomma då - det fans helt enkelt ingen upplevd fördörjning mellan medlyssningen på ljudet och det som visader på skärmen då xpectrum var smart nog att den alltid tog senaste byten från ljudkortet och räknade bakåt i buffren vid varje start av fft-beräkningsomgång.
har ingen aning vilken status det är på programmen numera, fins säker andra varaianter nu, dock bruka sådana program lida av elefantsjukan med tiden också, samt att interaktion med ljuddrivrutinerna fungerar bra - det har skett förändringar där då och då om jag minns rätt.
Då detta är/var open source så man kan själv stoppa in olika operationer på resultatetinnan det visar etc. om man är lite hackkunnig
Då detta är/var open source så man kan själv stoppa in olika operationer på resultatetinnan det visar etc. om man är lite hackkunnig
EPE Mag har haft ett "PC skåp" i sina aug och sep nummer (2 delar).
Vet inget mer om dom än så. Men ska vara en lösnig med en PIC som
styr den externa delen...
Lösnummer av den elektronikska upplagan kan köpas gör $5/st.
www.epemag.com
Vet inget mer om dom än så. Men ska vara en lösnig med en PIC som
styr den externa delen...
Lösnummer av den elektronikska upplagan kan köpas gör $5/st.
www.epemag.com