Tja
Har inhandlat en MC, en yamaha xz 550 närmare bestämt.
Har dock fått med ett jobbigt elfel på köpet.
Har en säkring som går så fort jag startar motorn.
Har skärmat av felet till laddregulatorn. Från den går det nämligen tre kablar, röd, svart och gul. Röd och svart har jag mätt till att sitta i en likriktarbrygga mot generatorn.
Den gula är den som ställer till problem, den är kopplad till +12V som går till lysen m.m. Vad jag förstått har den till uppgift att känna av belastningen genom att mäta spänningen i systemet och sen justera utspänningen efter det.
Det verkar dock som att den jordar så fort man startar.
Har jag förstått allt rätt?
Är den paj?
eller är det bara felkopplat?
Vågar jag koppla ur den sidan med röd, svart och gul kabel och låta andra sidan som sitter mot generatorn vara i? dvs köra den obelastad så att jag kan mäta utspänning och vad som händer i den gula.
Tillägg, laddningsregulatorn är inte original, den ska vara "heavy duty" enligt han jag köpte hojen av då original grejorn brinner rätt lätt.
Enligt min far ska det dock var på den gula kabeln som indikatorlampan för laddning sitter, min hoj har ingen sån lampa, kan det vara orsaken till att blir kortis genom regulatorn?
Strul med ladd/spänningsregulator
Men, vilken säkring är det som går ????
Om du tittar på Mazdaklubbens hemsida, så hittar du teknikdokument.
Jag har gjort några såna där, som handlar om elsystemet.
Jag har en Yamaha 400, men det är kansjke inte samma elsystem.
Laddregulatorn har en MINUSkabel, en kabel som MÄTER spänningen
på batteriet, och en som GER spänning till generatorns rotor, baserat på vilket värde den känner av på batteriet.
Behövs det mer spänninge, så ger den mer spänning till generatorn, så att den laddar mer.
Att TA BORT någon kabel brukar betyda DÖDEN för elsystemet, för generatorn ger lätt 100-tals volt utan reglering.....
Läs mer på mina sidor så ser du..
LADDNINGSLAMPAN sitter oftast på den kabel som går från batteri till generatorn rotor.
Är lampan sönder, så kan inte generatorn få ström, och inte ladda heller.
Hade det felet på min förra bil, å det tog ett tag innan jag hittade felet eftersom man förväntar sig att laddningslampan ska lysa om generatorn ej laddar...
Om du tittar på Mazdaklubbens hemsida, så hittar du teknikdokument.
Jag har gjort några såna där, som handlar om elsystemet.
Jag har en Yamaha 400, men det är kansjke inte samma elsystem.
Laddregulatorn har en MINUSkabel, en kabel som MÄTER spänningen
på batteriet, och en som GER spänning till generatorns rotor, baserat på vilket värde den känner av på batteriet.
Behövs det mer spänninge, så ger den mer spänning till generatorn, så att den laddar mer.
Att TA BORT någon kabel brukar betyda DÖDEN för elsystemet, för generatorn ger lätt 100-tals volt utan reglering.....
Läs mer på mina sidor så ser du..
LADDNINGSLAMPAN sitter oftast på den kabel som går från batteri till generatorn rotor.
Är lampan sönder, så kan inte generatorn få ström, och inte ladda heller.
Hade det felet på min förra bil, å det tog ett tag innan jag hittade felet eftersom man förväntar sig att laddningslampan ska lysa om generatorn ej laddar...
Problemet är löst.
Tack för svaren.
Komplett elschema har jag, det var så jag kunde begränsa felet till laddregulatorn.
Jag satte dit en 1.2W lampa på den kabel som ska känna av spänningen alternativt släcka laddlampan på de system som har sån. Tanken var att begränsa strömmen mot regulatorn så att säkringen inte skulle gå.
När jag sen startade tändes lampan jag kopplat dit och allting fungerade som det skulle. Dock lyser den lampan hela tiden så den har inte så stor funktion. Hade en teori om att det efter en stund skulle komma 12V den vägen och släcka lampan, eftersom jag igår fick blinkersen att gå när motorn blivit varm fast säkringen var dragen, dvs enda spänningen till blinkersrelät måste ha kommit genom regulatorn men så var det inte.
Lödde dit ett 10k motstånd istället. Det medförde att laddspänningen sjönk från drygt 14V till 13.5 +- 0.3V. Vilket också verkar stämma med teorin då jag vet att man på vår båt kunde höja laddspänningen genom att sätta dit krafigare laddlampa, dvs lägre motstånd.
Visserligen är det lite för lågt men det känns som att man är lite snällare mot batteriet, långsammare laddningen visserligen men det bör fungera. Provade att tända helljus, bromsljus och blinker och laddspänningen höll sig fortfarande över 13V så det verkar fungera.
Min teori är att eftersom laddregulatorn inte är original utan är för något annat system så ska det egentligen vara antingen ett motsånd på den kabeln in i systemet eller så ska den dra ett relä som släcker laddlampan.
Ang. hur systemet är på min hoj så är det permanentmagneter på generatorn, dvs ingen kontrollkabeln som styr magnetiseringen. Från regulatorn får man + - och en kabel som mäter spänningen i systemet och justerar utspänningen vid belastning (det är på denna jag nu satt dit ett motstånd). Överskottsspänning försvinner istället som värme genom en fet kylfläns på regulatorn, det är därför som många xz har problem med regulatorn, original är den lite för klen och brinner lätt upp.
Komplett elschema har jag, det var så jag kunde begränsa felet till laddregulatorn.
Jag satte dit en 1.2W lampa på den kabel som ska känna av spänningen alternativt släcka laddlampan på de system som har sån. Tanken var att begränsa strömmen mot regulatorn så att säkringen inte skulle gå.
När jag sen startade tändes lampan jag kopplat dit och allting fungerade som det skulle. Dock lyser den lampan hela tiden så den har inte så stor funktion. Hade en teori om att det efter en stund skulle komma 12V den vägen och släcka lampan, eftersom jag igår fick blinkersen att gå när motorn blivit varm fast säkringen var dragen, dvs enda spänningen till blinkersrelät måste ha kommit genom regulatorn men så var det inte.
Lödde dit ett 10k motstånd istället. Det medförde att laddspänningen sjönk från drygt 14V till 13.5 +- 0.3V. Vilket också verkar stämma med teorin då jag vet att man på vår båt kunde höja laddspänningen genom att sätta dit krafigare laddlampa, dvs lägre motstånd.
Visserligen är det lite för lågt men det känns som att man är lite snällare mot batteriet, långsammare laddningen visserligen men det bör fungera. Provade att tända helljus, bromsljus och blinker och laddspänningen höll sig fortfarande över 13V så det verkar fungera.
Min teori är att eftersom laddregulatorn inte är original utan är för något annat system så ska det egentligen vara antingen ett motsånd på den kabeln in i systemet eller så ska den dra ett relä som släcker laddlampan.
Ang. hur systemet är på min hoj så är det permanentmagneter på generatorn, dvs ingen kontrollkabeln som styr magnetiseringen. Från regulatorn får man + - och en kabel som mäter spänningen i systemet och justerar utspänningen vid belastning (det är på denna jag nu satt dit ett motstånd). Överskottsspänning försvinner istället som värme genom en fet kylfläns på regulatorn, det är därför som många xz har problem med regulatorn, original är den lite för klen och brinner lätt upp.