Operations frstärkare test

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SmourF
Kontakt:

Operations frstärkare test

Inlägg av SmourF »

hej

jag blir så sne... satt igår kväll o skulle bygga med min op förstärkare, satte 4V på (-) och jordade (+) och hade 1Mohm motstånd på utgången och då fick jag 2V ut över motståndet.

jag matar med ett 9V batteri.

när jag sätter (+) på matningsspänningen får jag hög spänning ut vlket är rätt dock

jag kör opn som komparator.

ua741cp är de jag använder.

och en fråga hur testar man en på för en gång sa en i skolan att man mste jorda vissa saker sen minns jag inte om de var ingång eller utgång, vafö mste man de ? för mig de gällde bara cmos inte vanliga bipolära

tack i förhand

MVH
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Ett kopplings schema och lite mer specifik information om produkter skulle hjälpa samt att du städar ditt inlägg..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

SmourF: Har du försökt läsa ditt eget inlägg? Det går knappt att förstå hur du menar. En ny mening ska börja med stor bokstav för att göra det lättare att läsa. Det sista stycket är väldigt rörigt skrivet.

"hur testar man en på för en gång sa en"..

Va??

En del brukar säga att de har dyslexi när man påpekar sånt här, men eftersom du stavar rätt till "bipolära" och "matningspänningen" men inte enkla ord som "måste" eller "varför" så tror jag snarare på vanligt slarv. :wink:

Men nog om det. :)
Varför satt du ett så högt motstånd som 1MΩ på utgången?

Vet inte om jag förstår rätt, men du vill alltså testa OP-förstärkaren? För att kolla om den är hel?
Att kortsluta utgången för att testa vore ingen bra idé. Då får man ju inte ut något alls på utgången... :)

Beskriv gärna vad du vill göra. Det finns många här som gärna hjälper till, bara du anstränger dig lite för att skriva läsligt. :wink:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"då fick jag 2V ut över motståndet"
Inget fel här. 741:an kommer inte närmare jord än så. Om du kör med dubbelmatningsspänning, två 9V-batterier för att få +9V och -9V och jord mellan batterierna, kommer du få en negativ utspänning från 741:an.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hittade en bild på servern som visar kopplingen som psnoise beskriver:

Bild
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

först till psyonise

du verkar förstå! men jag förstår inte hur du menar att den kommer inte närmre jord än 2V ? som jag minns om man kör en op som komparator och (+) ingången är lägre än (-) ingången så får man ut negativa matningspänningen i detta fall jord och tvärt om om större...

till övriga :)

nej jag har ingen dyslexy, kanske skrev de invecklat och de två orden som påpekas e inte slarv utan så skriver jag de :) tyvärr

ska försöka förklara bättre, jag försöker köra ua741cp OP som komparator där jag har matningsspänning från ett 9V batteri, och på (-) ingången har jag 4.5V.

när jag jordar (+) ingången då ska den ge lägsta spänningen dvs jord i detta fall men den ger 2V, där psynoise påpekade att de e så nära jord den kommer ?

när jag kör (+) ingången till matningsspänningen så får jag ut rätt, matningsspänningen minus spänningsfall.

hoppas jag har kunnat föklara bättre, sen två andra frågor,

hur kontrollerar man om en op fungerar,

och, jag har hört att man ska jorda ngt när man testar när de gäller cmos op eller annan teknik som inte innefattar bipolära, om ngn kanske vet mer ?

MVH
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om jordning har jag bara i bakhuvudet att alla utgångar och ingångar som inte används på en cmos-logikkrets (4xxx-serien) ska kopplas till jord.

Det du behöver för att få ut noll volt från en op med enkelmatning är en rail-to-rail. 741:an klarar inte detta, läs databladet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En 741 är en ålderdomlig konstruktion, den fungerar skapligt till vissa saker men an av de problem som finns är att utgången inte kan "komma närmre" matningen än ca: 2V.

Om vi utgår ifrån 9V matning kan utgången inte komma över 7V (9V - 2V) och inte under 2V (0V[GND] + 2V), kommer man alltså ner på 5V som spänningsmatning kan man räkna med ca: 1V variation på utgången.

Som påpekad förut behövs en op-amp med rail-to-rail utgång, det finns ett antal att välja på.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

ok de hade jag ingen aning om vad rail to rail betydde dock stötte jag på e en gång och undrade faktiskt vad det gjorde, för vi gick aldrig genom det i skolan, sökte på de genom google dock men fann ingen info dock, men om du kan förklara rail to rail kortfattat ? om du känner för det, eller de kanske gör så mycket mer än bara att man kan komma till (nollan), eller gör de kanske oxå att man kommer till (matningspänningen) vid motsatt...

tack! detta förändra mycket i min krets dock kanske för mycket :(

MVH

EDIT: har bläddrat i databladet två ggr nu, har nog inte fått så pass avancerad kunskap om op antar jag :(
Senast redigerad av SmourF 7 augusti 2007, 21:51:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om en utgång är "rail-to-rail" kan den driva en (begränsat) last till mycket nära matningen, vara sig det är GND eller VCC. Oftast hamnar det inom ett par hundra mV, alltså VCC - 0,2V och GND + 0,2V, självklart beroende på belastning, krets, spänningsmatning osv.

Vissa har även rail-to-rail input, de tål alltså inputsignaler som "går till gränsen" vilket inte alltid är fallet med op-amp.

Så "rail" hänvisar till matningen, "rail-to-rail" betyder helt enkelt spänningssväng till matningens spänning som mest.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

tack för svaret! uppskattar de enormt, den komparator jag tänkte använde senare är LMV 331 pga goda egenskaper och nu när vi pratat om rail to rail och att de e viktigt att ja kommer åt nollan, vill säga även att jag kollat i databladet o inte fiskar snabba svar på annans bekostnad,

http://www.elfa.se/pdf/73/732/07326948.pdf

jag har kollat och jag ser ingenstans rail to rail men när man tittar på graferna när den oscillerar eller pulserar så kommer den till (nollan),

så nu kommer min fråga, för jag ser ingenstans skrivet att den har rail to rail och inte sett de på google när jag sökte, kan den verkligen komma till nollan eller har den rail to rail ?

kanske jag som missförstått de hela, hoppas inte

tack för all hjälp! uppskattas jättemycket

MVH
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slog upp lite på nätet om opampar:
Här har du lite (med komparatorer):
http://web.telia.com/~u85920178/begin/opamp00.htm

http://webpages.ursinus.edu/lriley/ref/ ... node5.html
http://www.chem.uoa.gr/Applets/AppletOp ... Amps2.html

Om du använder en opamp som opamp gäller två förhållanden - Ingen ström flyter in i (+)- och (-)-ingångarna (Zin är oändlig); potentialskillnaden mellan (+) och (-) är noll volt. När man ritar scheman är det lätt att räkna ut vad man får på utgången när man betraktar dessa regler.

Problemet var att förstå vad du skrev. Genom att du medvetet struntar i interpunktion och korrekt meningsbyggnad är det hart när omöjligt att förstå vad du vill ha sagt. Om du "skriver så här" kan du ju träna dig att skriva på ett mer korrekt och begripligt sätt istället för att tvinga folk som är reda att ställa upp för dig att ideligen fråga om vad du menar.

Du idiotförklarar till en viss del folk genom att i princip säga att "du är som du är och du tänker inte ändra dig".
Skriv svar