Philips Dvd-spelare Ir-mottagare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Philips Dvd-spelare Ir-mottagare

Inlägg av killernils »

Hejsan,jag tänkte modifiera min dvdspelare och försöka dra ut en extra ir-mottagare för att sätta i tv-bänken.
Jag har pillat upp härligheten och fann till min förvåning att den enda betäckningen på den nuvarande Ir-mottagaren är "HL-19".

Jag tänkte försöja att bara parallel-koppla på en ny mottagare med en bit sladd,frågan är om detta kan fungera? Jag tänker i banorna att om den är känslig på kabellängd och dyl? Vet inte riktigt hur det är på den biten?

Dvd-spelaren är en DVP5960,en billig variant alltså,någom som har någon kunskap som hjälper mig?

Detta är en ja använt till andra projekt,kan de tänkas fungera här med? Vet inte hur passa "standard" dessa komponenterna är:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021467.htm

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
Landrash
Inlägg: 366
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:29:07
Ort: Stockhom

Inlägg av Landrash »

Enklaste sättet blir nog med en så kallad ir repeter. En googling hittar en drös alternativ ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt nog så går en sådan att bygga enkelt med en IR-mottagare och IR-diod. :)

Det enda (i princip) man behöver tänka på är att välja en IR-mottagare som har samma moduleringsfrekvens. Ibland står sådant i manualen till apparaten, men annars har jag sett listor på nätet. Sök på "IR-remote" eller LIRC eller liknande.
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Inlägg av killernils »

Hitta nått som verka vettigt ang repeater.
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... /irext.htm

Jag kommer ihåg att ja lekt me WinLirc några år sedan,och byggde en mottagare till datorn då. Vad jag även kommer ihåg är att ja läste att i princip alla mottagare kör på 38Hz modulering.
Så elfas varianter bör alltså fungera.

Men frågan är om de behöver vara såhär klöddigt,räcker det inte bara att koppla på en mottagare till, i och med att all annan elektronik redan finns i dvd-spelaren?

Eller kan jag åtminstone löda av den befintliga och förlänga dess trådar bara?

Inte för att jag är rädd för köra kretskort,men mest för att ja är skeptisk till alla våra "ir-repeater"-historier på jobb,brukar kunna krångla med att ha en diod framför glaset. Bara av erfarenhet.. haha

Jag tackar för de snabba svaren förresten,superbra!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag är inte säker, men jag tror att det kan bli problem med två parallellkopplade mottagare. Däremot kan du utan problem flytta på den befintliga.

Att det är så "mycket" grejjer i schemat beror nog bara på att de har använt en fotodiod. En mottagarkrets har redan förstärkning och filter inbyggt.
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Inlägg av killernils »

Antar att man får prova sig fram,haha.
Har kanske en halvkass dvd-spelare liggandes.

Jimmy: jo precis ja tänkte de med,nu har jag inte riktigt kollat upp hur ELIRM-komponenten hos elfa fungerar,men borde den inte kunna driva en ir-diod direkt? Tycker inte det borde bli många komponenter alls.


Mvh Henrik
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har bara tittat väldigt snabbt i databladet, men det kanske går med enbart ett motstånd och IR-diod. Testa! :D
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Inlägg av killernils »

ska testa en annan metod först, chassimonterad 6,3mm Stereoplugg med brytare på ena kontaktbläcket.
Tänkte helt enkelt bryta bort Out-en på den fastlödda irm när ja sätter i min stereoplugg. Återkommer med hur de gick..
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Inlägg av killernils »

Förbikopplingen funkar perfekt. när min kontakt inte är i,så fungerar den interna.
Däremot verkar min egna avlödade mottagare blitt kass genom åren,så en runda till elfa får planeras.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter bra. :)

Smidig modd. Tänk om den var standard i alla apparater med fjärrkontroll... :)
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Inlägg av killernils »

Håller helt med dig Jimmy. Visst har vi några varianter på kjelle,men jag är inte så sugen på lägga ner hundralappar på det. Smidigare me en stickkontakt bak på dvd.
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Inlägg av killernils »

Smidigt eller ej,ja lyckas inte få det att fungera. Jag har lite svårt att felsöka med,då jag bara har en multimeter att gå på och inget oscilloskop.
Hittar inget till rimliga summor iheller.

Aja, kommer någon på en tänkbar anledning till varför de inte skulle fungera,så hojta till.

Har kört me stereo-signalkabel och jordat skärmen. Så ja tycker jag har gjort va jag kunnat..


Mvh Henrik
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kanske är trött, men skrev du inte för ett tag sedan att det fungerar?

"Förbikopplingen funkar perfekt."

Eller är det något annat som inte fungerar?
killernils
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 december 2005, 17:05:29

Inlägg av killernils »

JimmyAndersson skrev:Jag kanske är trött, men skrev du inte för ett tag sedan att det fungerar?

"Förbikopplingen funkar perfekt."

Eller är det något annat som inte fungerar?

Jo alltså jag menade att den kopplar bort den gamla mottagaren när kontakten sätts in. Dock fungerar inte den nya mottagaren i sin tur.
så själva brytningen fungerar,dvs tar jag ut kontakten,så tar den gamla mottagaren över igen.

Men jag förstår inte varför den nya inte vill. Om de är för lång sladd eller liknande. Den reagerar på fjärren,man ser spänningsförändringen på multimetern. Dock kan ja ju inte se exakta pulståget,å jämföra med den gamla.

Men uppenbarligen är de samma modulation på 38Hz i och med att den nya reagerar på fjärren.

Blev lite rörigt förklarat,men säg till om du inte hängde med.

Finns de nått enkelt sätt att få tag på ett oscilloskop?Får snacka me elektro annars när skolan dratt igång igen.

Mvh Henrik
Skriv svar