Jodå det skall gå alldeles utmärkt att fotografera då det är interferens som även kan ses av en kamera med hög upplösning. Skall ta någon bild på det.
Edit:
Efter kraftig förstoring i kameran och efter ett urklipp från denna bild som syns längs ner så ser speckle mönstret ut så här:
Då detta är ett litet urklipp från bilden nedan så syns kamerans jpg kompression då den jag använde till detta tyvärr enbart tar komprimerade jpg bilder. Min andra kamera som bla kan ta okomprimerade TIFF bilder hade jag inget laddat batteri till så det fick vara men man ser ändå klart och tydligt speckle mönstret.
Hela bilden som jag tog denna ifrån förstorade jag upp så den blev runt 2 dm i bredd och såg då ut så här:
Dom runda ringarna är också typiska då det var är lite skit på linsen från lasern och den som jag hade framför.
Jag tog dessa bilder på ett skåp som hade helt vita och blanka ytor så att denna effekt skulle synas lite bättre. Har även en liten kort film när jag rör kameran och speckle mönstret då också ändrar sig. Har dock ingen plats att lägga upp den.
Senast redigerad av Henry 6 augusti 2007, 21:24:48, redigerad totalt 1 gång.
Tog en bild för att prova och det verkar som att det går att ta bild på det iallafall, använde visserligen en lite förstark laser så bilden blev inte helt bra. Stor bild
OK, intressant, men lägg inte för mycket tid på det bara, vi har nog svaret
om ett par dagar i alla fall. Som sagt, säljaren har fått "signaler" från
andra håll att det kanske inte är laser-dioder. Jag tog bara hem 10 st
för att "titta på"...
Jimmy, att det sitter en lins framför i kapseln gör att det inte per automatik kan säga att det är en lysdiod om fläcken blir större.
Man måste mäta spridningen OCH diametern vid olika avstånd för att avgöra om det är en lysdiod eller laserdiod.
produkten mellan diametern och divergensen är oftast mycket mindre för en laser...
xxargs skrev:som sagt - är det den där speckle-mönstret - dvs. ett slags glitter som om ljuset består av massor av små,små av röda prickar med svarta områden runtomkring ungefär som en sandyta och vill liksom röra på sig hela tiden - så är det en laser, detta går inte att fotografera utan måste 'upplevas' med egna ögon.
skaffa en röd laserpekare för under hundringen och lys mot en vägg så ser du snart vad det handlar om. En del katter blir som tokiga på att jaga den där lilla röda fläcken...
För något år sedan så var jag på FOI och inne i deras Laser-lab, där fick vi testa / labba med lite olika lasergrejor.
Bland annat så fick vi lysa på en pingisboll med en laser och som xxargs säger så rör sig de svarta prickarna.
Nu till det intressanta, de rör sig åt olika håll beroende på om du är närsynt eller långsynt. Kommer tyvärr inte ihåg vilket som var vilket!
/
Jeppsson
Det kan vara så att det är någon som har kommit över ett parti av gamla lysdioder som är tillverkade på 80 talet och nu försöker dom sälja dom som laserdioder
Alltså, att *jag* undrar beror på att säljaren *själv* är osäker...
Han inte till posten i dag, så test-dioderna går iväg onsdag.
Så kanske på torsdag *vet* vi...
Det var tyvärr en lysdiod, men det fanns en liten överraskning i kapseln.
Tittade direkt på bondningen av tråden för strömförsörjningen i den först (gick precis att se genom linsen) och den gick direkt till ovansidan på ett chip och det gör det inte på en laser och såg också den typiskt fyrkantiga formen på detta chip som inte heller ett laserchip har, så det var tyvärr en vanligt lysdiod i ett inte så direkt vanligt hölje.
Men det var ett spänningsfall på runt 1.6V över det okända benet så måste det vara något mer i den tänkte jag och visst det visade sig att det fanns ett till chip i den som satt alldeles bredvid det röda och detta visade sig vara en IR-lysdiod. Vet inte våglängden på den men ljuset syntes inte för blotta ögat men hur bra och starkt som helst i en digitalkamera.