laser- eller lys-diod ?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Har både laserdrivare och linser liggandes, Kan prova med dem om du vill.

Eller om du vill ha dem själv kan jag skicka dem till dig så kan du själv prova men det är ju inte garanterat det är laser. Skulle tro det men konstigare saker har ju hänt om man säger så.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

*Strålen* är cirkelrund, men eftersom pappret inte står i 90 grader mot
strålen så är inte "punkten" en perfekt cirkel. Dessutom är det naturligtsvis
helt omöjligt att ta en bild från samma punkt som ljuset kommer från... :-)

2 st testdioderna går till den som *först* korrekt namnger den geometriska
figuren som avbildas (p.g.a att pappret inte står "rakt") ! :-)

2 st går också till citizendildo (maila adress).
mikr

Inlägg av mikr »

Det är en ellips...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Å så (om du inte nöjer dig med äran) maila en adress... :-)

(Satt just och funderde på om det spelar någon roll om man betraktar
ljusstrålen som en cylinder eller en kon, men jag tror inte att det gör det,
ett snätt tvärsnitt blir i alla fall en ellips, väl...)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle ju svarat på det i stället för att skriva allt nedan.. :cry:

Om det nu verkligen är en oval bild så ser jag den till 99.9% som en laser pga att ljuset alstras och sprids från ett väldigt smalt plan och inte från en hel jämn fyrkantig yta som hos en lysdiod vilket gör att man alltid får en mer eller mindre oval punkt från en halvledarlaser. Men även om den nu möjligen inte är oval så kan det dock också vara så att laserljuset har blivit klippt lite i kapseln så att detta har tagits bort till en viss del. Ser däremot nu att den vänstra bilden ser ut att vara lätt fyrkantig?

Något direkt speckle mönster syns dock ej på bilderna men det kan vara för att det inte är tillräckligt in zoomat då dessa är väldigt små eller för att det helt enkelt trots allt inte är en laser. Men just faktumet att den har 3 ben gör att jag starkt gissar på att det är en laser då detta ben i så fall är kopplad till en fotodiod eller ibland men mer sällan fototransistor som sitter bakom chipet som normalt används som feedback till ev drivelektronik för att reglera ljusstyrkan och uteffekten. Så se om du kanske kan mäta upp ett spänningsfall över det benet på runt 1V eller så och om så är fallet så är jag nog helt säker på att det är en laser.

Du kan inte använda luppen till att titta in i den? I bland kan det bryta det på ett sådant sätt att man ändå kan se in i den om original linsen förstorar för mycket. Eller så kan det kanske lite paradoxalt ibland gå med en liten lupp med kraftig förstoring.

Edit: ja det blir en ellips oavsett om den betraktas som en kon eller ej.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nej, man ser inte ett smack in i den. Linsen som sitter i den är
väldigt stark, nästan som en liten droppe.

> Skulle ju svarat på det i stället för att skriva allt nedan..

Äh, hit med en adress så kommer det två st med posten...
mikr

Inlägg av mikr »

sodjan skrev:Å så (om du inte nöjer dig med äran) maila en adress... :-)

(Satt just och funderde på om det spelar någon roll om man betraktar
ljusstrålen som en cylinder eller en kon, men jag tror inte att det gör det,
ett snätt tvärsnitt blir i alla fall en ellips, väl...)
Jag nöjer mig med äran. Tänkte tvärtom göra mig av med lite saker. Men om någon annan vill ha dem, och det är ok med dig (sodjan) så kan de gå till den som först anger vilken "geometrisk grupp" en ellips tillhör!?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

sodjan: ah det var snällt, tackar och bockar. :) Skickar ett mail så får vi utrönat från en till om detta är en laser eller ej.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Tror ni har fel, det är en vanlig lysdiod och den var vanlig förr där man ställde höga krav på kvalitet. Kapsel heter TO-18 och fanns flitigt på Standard Radio och Datasaab /Stansaab på den tiden jag jobbade där. En laserdiod har ingen lins utan kräver yttre linser (kollimator)
Har någon TIL31 liggans och den satt om jag inte minns fel i rullbollenheten till PPI- skärmarna. Den bytts senare ut till lägafflar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Glädjedödare... :-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Säger det samma. :) Men jag har faktiskt för ett antal år sedan sett äldre typer av laserdioder som såg ut på detta sätt och gissar på att dom kanske användes som en stark lampa i stället för den vanliga punkten och dessa hade det typiska speckle mönstret man får från lasrar och en helt rund punkt. Men visst denna kan ju trots allt ändå vara en lysdiod.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Jag tror, det är inget påstående.

Glädjedödaren.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har lagat några fotoceller som hade IR dioder som såg ut så där så jag gissar på att det är en lysdiod.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

K, vi får se om några dagar när de som har några på väg
har sagt sitt... :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

som sagt - är det den där speckle-mönstret - dvs. ett slags glitter som om ljuset består av massor av små,små av röda prickar med svarta områden runtomkring ungefär som en sandyta och vill liksom röra på sig hela tiden - så är det en laser, detta går inte att fotografera utan måste 'upplevas' med egna ögon.

skaffa en röd laserpekare för under hundringen och lys mot en vägg så ser du snart vad det handlar om. En del katter blir som tokiga på att jaga den där lilla röda fläcken... ;-)
Skriv svar