Mini-UPS för 12V-prylar
Mini-UPS för 12V-prylar
Jag håller på och rota om mycket i lägenheten just nu, och får bryta strömmen lite då & då. Men hade även tänkt detta kunde vara bra att ha.
Jag har, som många andra, en bunke mindre prylar undangömt. B.la kabel-modem från comhem, en linksys router, en IP-telefonidosa..
Alla dessa drivs har varsin transformatorklump på 12VDC.
Min dator är bärbar så den klarar sig vid strömavbrott i en stund, men alla dessa prylar stannar ju. Min tanke är att bygga en liten UPS för alla dessa 12V prylar. Det blir väll en form av offline-UPS.
Tanke:
- En hyfsat kraftfull transformator förser prylarna, samt en laddningskrets.
- Vid strömavbrott så släpper ett relä, och faller tillbaks på batteridrift
- En någerlunda kraftig kondensator får hålla tidsgapet på relät
Material jag har redan:
- En 12V 4Ah blyacc (har provat köra Linksysen på denna utan prob.)
- Massor av olika transformatorer (uppemot 200W) och likriktarbryggor
- Kablar, experimentkort, lödd-grejor.. osv..
- reläer för 12V med många möjligheter
Tankar? tips? idéér? Förslag?
Kanske det enda jag behöver är en 12V stabilisator och en laddningskrets så inte batteriet dör. Hade varit trevligt med några färdiga moduler för detta.
Eller detta är en jäkligt dålig idé kanske av säkerhetssynpunkt?
Jag har, som många andra, en bunke mindre prylar undangömt. B.la kabel-modem från comhem, en linksys router, en IP-telefonidosa..
Alla dessa drivs har varsin transformatorklump på 12VDC.
Min dator är bärbar så den klarar sig vid strömavbrott i en stund, men alla dessa prylar stannar ju. Min tanke är att bygga en liten UPS för alla dessa 12V prylar. Det blir väll en form av offline-UPS.
Tanke:
- En hyfsat kraftfull transformator förser prylarna, samt en laddningskrets.
- Vid strömavbrott så släpper ett relä, och faller tillbaks på batteridrift
- En någerlunda kraftig kondensator får hålla tidsgapet på relät
Material jag har redan:
- En 12V 4Ah blyacc (har provat köra Linksysen på denna utan prob.)
- Massor av olika transformatorer (uppemot 200W) och likriktarbryggor
- Kablar, experimentkort, lödd-grejor.. osv..
- reläer för 12V med många möjligheter
Tankar? tips? idéér? Förslag?
Kanske det enda jag behöver är en 12V stabilisator och en laddningskrets så inte batteriet dör. Hade varit trevligt med några färdiga moduler för detta.
Eller detta är en jäkligt dålig idé kanske av säkerhetssynpunkt?
Mitt förslag:
12 volt batteriladdare som kan leverera nog med ström för att driva alla prylar samtidigt, alternativt en mindre laddare om driften är intermittent så man kan låta batteriet leverera ström tillsammans med laddaren om så krävs.
Sedan så bör väl en spänningsregulator som levererar 12VDC stabilt från batteriets <14,4 behövas, men det beror ju på hur kinkiga förbrukarna är.
12 volt batteriladdare som kan leverera nog med ström för att driva alla prylar samtidigt, alternativt en mindre laddare om driften är intermittent så man kan låta batteriet leverera ström tillsammans med laddaren om så krävs.
Sedan så bör väl en spänningsregulator som levererar 12VDC stabilt från batteriets <14,4 behövas, men det beror ju på hur kinkiga förbrukarna är.
Okej.
Njae, koppla en laddare rakt över bara känns lite fel, kommer ta dö på batteriet snabbt känns det som. Då måste man dimmensionera transformatorn mot strömförbrukningen.. blir svårt
Förbrukarna är nog inte så kinkiga med spänningsnivån, med tanke på att de har vanliga oregulerade transformator-nätadaptrar.
Känns som någon automatisk laddningsregulator, och Offline principen hade varit bäst.
Njae, koppla en laddare rakt över bara känns lite fel, kommer ta dö på batteriet snabbt känns det som. Då måste man dimmensionera transformatorn mot strömförbrukningen.. blir svårt
Förbrukarna är nog inte så kinkiga med spänningsnivån, med tanke på att de har vanliga oregulerade transformator-nätadaptrar.
Känns som någon automatisk laddningsregulator, och Offline principen hade varit bäst.
De klarar nog 13.8V skulle jag gisssa, även om de kan bli lite svettigt för de interna regulator-kretsarna, skulle hellst inte vilja mata dem så högt. Funderar på att mäta spänningen med adaptorn, och se vad de brukar få där vid belastat/obelastat läge. Hur beter sig en 7812 när inspänningen understiger? slår av helt eller fortsätter leda?
Jag byggde ihopa en prototyp idag innan, enligt Offline-principen. Det fungerade bra, bortsett från att strömmen från kondensatorn kröp tillbaks till relät igen och sänkte det hela.
transformatorn jag använde är från en gammal spotlight-rigg. men den var inge bra för vid belastning så sjönk spänningen till 11.5V ungefär, vilket gjorde att batteriet fick fylla på med sina 12.4V.
Strömbegränsa känns dumt, sakerna varierar i förbrukning med liksom, och jag vill inte ladda-sönder batterierna.
Är köpe-UPS eller ghetto-UPS(laddare+batteri) dem enda alternativen?
Jag byggde ihopa en prototyp idag innan, enligt Offline-principen. Det fungerade bra, bortsett från att strömmen från kondensatorn kröp tillbaks till relät igen och sänkte det hela.
transformatorn jag använde är från en gammal spotlight-rigg. men den var inge bra för vid belastning så sjönk spänningen till 11.5V ungefär, vilket gjorde att batteriet fick fylla på med sina 12.4V.
Strömbegränsa känns dumt, sakerna varierar i förbrukning med liksom, och jag vill inte ladda-sönder batterierna.
Är köpe-UPS eller ghetto-UPS(laddare+batteri) dem enda alternativen?
Kanon. Då är det inte helt kört iaf.MadModder skrev:7812 kommer vid för låg inspänning ge ut en spänning som är ungefär inspänning-2V.

Har faktiskt ett VIA Epia i min filserver. Är såfall bara att fixa en stabilare 12V källa och ett 'automotive' DC/DC-nätagg.tgr skrev:Precis samma sak har jag tänkt bygga.
Fast jag ska även driva min mini-itx fileserver på den.
Intressant... var kan sånna hittas?Henry skrev:Sedan finns det enkla kretsar som kan hatera omkoppling från en spänning direkt till en annan på några få millisek och säkert snabbare och som om till för bla UPSer och liknande.
Mitt relä test var tillräckligt snabbt egentligen, iaf. när strömmen kom tillbaks igen.
Aggregat för lågvolthalogenlampor ligger ofta något under 12 volt avsiktligt, så den typen av aggregat är inte bra om du inte hittar någon skruv för att justera spänningen - sedan vet jag inte hur strömregleringen funkar heller..transformatorn jag använde är från en gammal spotlight-rigg. men den var inge bra för vid belastning så sjönk spänningen till 11.5V ungefär, vilket gjorde att batteriet fick fylla på med sina 12.4V.
Strömbegränsa känns dumt, sakerna varierar i förbrukning med liksom, och jag vill inte ladda-sönder batterierna.
Är köpe-UPS eller ghetto-UPS(laddare+batteri) dem enda alternativen?
Du måste ha en en aggregat som ger 13.6 -13.8 Volt reglerat utan brum samt strömbegränsning om du skall ha blybatteri parallelt inkopplad - strömbegränsningen är för att skydda laddaren då ett tomt blybatteri kan svälja 50 ampere en god stund innan spänningen når 13.8 Volt och strömmen går ned - strömbegränsningen är alltså ett skydd både för laddaren och batteriet och är betydligt bättre än säkring.
Observera att vanliga switchade 12-voltsaggregat som man köper i Elfa etc. fungerar _inte_ mot tomkörda blybatterier - även om många av dessa går att justera upp till 13.8 Volt. Detta beror på att dessa har ingen vettig strömbegränsningsreglering utan istället stänger av sig helt så fort strömmen överstiger märkkapaciteten eller bara tickar (sk hickmode)
En del är så illa att man måste vänta i åtskilliga minuter med nätsladden utdraget innan dom startar igen, för att omedelbart stanna igen om batteriet fortfarande är inkopplat....
12-voltsagregatet måste ha riktigt strömreglering om den skall ladda blybatterier - punkt.
Nja, halogentransformatorn är ingen bra, det vet jag.
Men ska jag ha ~13,8V liggandes alltid över batteriet konstant så får jag nästan droppa ner spänningen med en 7812. Tror nästan att prylarna klarar sig på 10V.
Men då måste jag helt enkelt räkna på förbrukningen+(underhålls-)laddström.
Så om prylarna tar 1200mA, och det ska laddas med t.ex 100mA konstant, så måste jag begränsa det hela till 1300mA..?
Varje gång jag kopplar på/av något måste jag justera om det?
Annars hade jag tankar på något sånthära:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,82300000
Switchat hade jag inte tänkt använda som det ser ut nu, det är lite speciella krav där som du säger. Känner inte för att gå och köpa någon svindyrt nätagg heller just nu.
Men ska jag ha ~13,8V liggandes alltid över batteriet konstant så får jag nästan droppa ner spänningen med en 7812. Tror nästan att prylarna klarar sig på 10V.
Men då måste jag helt enkelt räkna på förbrukningen+(underhålls-)laddström.
Så om prylarna tar 1200mA, och det ska laddas med t.ex 100mA konstant, så måste jag begränsa det hela till 1300mA..?
Varje gång jag kopplar på/av något måste jag justera om det?
Annars hade jag tankar på något sånthära:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,82300000
Switchat hade jag inte tänkt använda som det ser ut nu, det är lite speciella krav där som du säger. Känner inte för att gå och köpa någon svindyrt nätagg heller just nu.
K&C-länken:
har du tillräcklig spänning in så fungerar den säkert, förmodligen innehåller den en L200C-krets eller något liknande - se bara till att den kan bli av med värmen bara.
---
Nej, du ställer strömgränsen till din nätagregats maximala strömstyrka om den är mindre än batteriets maximala laddström - strömbegränsningen är till för att skydda din kraftförsörjning så att den inte överhettas i första hand.
Med strömegränsning säg 2 ampere så menas att nätaggregatet ger 13.8 Volt tills strömförbrukningen når två ampere, kopplar du ännu mer last så sjunkerr spänningen och strömmen bibehålls fortfarande vid två ampere - kortsuter du utgången så att det är 0-volt så är strömmen fortfarande 2 ampere. - förstår du poängen?
Med 2 ampere så går 1200 mA till din last och 800 mA är över för att ladda batteriet - två ampere totalt. spänningen kan vara nere på 11 - 12 Volt i det här läget om batteriet är ordentligt urladdat.
Allt eftersom batteriet blir laddat så närmar sig polspänningen 13.8 Volt, men så länge det är mindre än 13.8 Volt så ligger det på strömgräns.
När batteriet blir nära fullladdad och inte vill absorbera så mycket ström längre så når den 13.8 volt och strömmen minskar till mindre än 2 ampere. När batteriet är fulladdat och spänningen är 13.8 Volt så drar batteriet bara några mA och det totala strömförbrukningen är då 1200 mA + några mA för underhållsladdning. av batteriet.
Blybatterier är _inte_ som NiMH och skall _inte_ laddas med konstantström!!!
Blybatteri skall laddas med konstanspänning 13.4 - 13.8 Volt och med strömbegränsning.
---
Har du större aggregat kan du sätta strömgränsen till 3,4,5 eller 6 ampere om den nu tål det - så länge laddströmmen till batteriet (efter att lasten har räknat bort sin del) inte är större än vad som rekomederas i batteriet datablad.
För biltemas 10 Ah blybatteri 80-410 så är max rekomenderad laddström 2.16 Ampere - din laddares strömgräns kan sättas som mest till 1200 mA + 2160 mA = 3360 mA , 3.36 Ampere
I praktiken kan du ladda batteriet med betydligt större ström då batteriet reglerar detta själv, så länge batteriets hålls svalt - här är begränsningen snarare att ditt nätagregat inte kan lämna så mycket ström utan att bli överhettad - därav strömgränsen.
Givetvis kan strömgränsen sättas mindre, dock mera än 1200 mA (som går åt till lasten) om batteriet övh. skall laddas. Ett blybatteri bör laddas inom 24 timmar vilket ger då mininställning 1600 mA.
har du tillräcklig spänning in så fungerar den säkert, förmodligen innehåller den en L200C-krets eller något liknande - se bara till att den kan bli av med värmen bara.
---
Nej, du ställer strömgränsen till din nätagregats maximala strömstyrka om den är mindre än batteriets maximala laddström - strömbegränsningen är till för att skydda din kraftförsörjning så att den inte överhettas i första hand.
Med strömegränsning säg 2 ampere så menas att nätaggregatet ger 13.8 Volt tills strömförbrukningen når två ampere, kopplar du ännu mer last så sjunkerr spänningen och strömmen bibehålls fortfarande vid två ampere - kortsuter du utgången så att det är 0-volt så är strömmen fortfarande 2 ampere. - förstår du poängen?
Med 2 ampere så går 1200 mA till din last och 800 mA är över för att ladda batteriet - två ampere totalt. spänningen kan vara nere på 11 - 12 Volt i det här läget om batteriet är ordentligt urladdat.
Allt eftersom batteriet blir laddat så närmar sig polspänningen 13.8 Volt, men så länge det är mindre än 13.8 Volt så ligger det på strömgräns.
När batteriet blir nära fullladdad och inte vill absorbera så mycket ström längre så når den 13.8 volt och strömmen minskar till mindre än 2 ampere. När batteriet är fulladdat och spänningen är 13.8 Volt så drar batteriet bara några mA och det totala strömförbrukningen är då 1200 mA + några mA för underhållsladdning. av batteriet.
Blybatterier är _inte_ som NiMH och skall _inte_ laddas med konstantström!!!
Blybatteri skall laddas med konstanspänning 13.4 - 13.8 Volt och med strömbegränsning.
---
Har du större aggregat kan du sätta strömgränsen till 3,4,5 eller 6 ampere om den nu tål det - så länge laddströmmen till batteriet (efter att lasten har räknat bort sin del) inte är större än vad som rekomederas i batteriet datablad.
För biltemas 10 Ah blybatteri 80-410 så är max rekomenderad laddström 2.16 Ampere - din laddares strömgräns kan sättas som mest till 1200 mA + 2160 mA = 3360 mA , 3.36 Ampere
I praktiken kan du ladda batteriet med betydligt större ström då batteriet reglerar detta själv, så länge batteriets hålls svalt - här är begränsningen snarare att ditt nätagregat inte kan lämna så mycket ström utan att bli överhettad - därav strömgränsen.
Givetvis kan strömgränsen sättas mindre, dock mera än 1200 mA (som går åt till lasten) om batteriet övh. skall laddas. Ett blybatteri bör laddas inom 24 timmar vilket ger då mininställning 1600 mA.
håller med om allt xxargs skrivit,
tänkte bara säga en variant som jag har annvänt mig av
du ville ha ett relä som byter till batteriet, jag vill på ett ställe ha möjlighet till tre olika strömkällor till en klocka som inte får stanna, eller jag vill inte att den ska stanna
så då har jag gjort följande, dom tre kraftkällorna är som följer , 230v från ett vanlig stabbat aggregat, lade den på 14.1v , ett litet internt blybatteri som får en svag laddning från 230v nätdelen, och externt 12v från fordonsbatteri
eftersom jag har dubbeldioder i kapslen har jag ytterligare 1 ingång som kan annvändas
klockans spänningsregulator får sitt ifrån en schotky diod från var sitt ställe, störst spänning levererar kraften, vilket ger att 230v ger kraft i normal fall, faller den så tar den strömmen från det interna batteriet , och om jag kopplat in ett externt så kan den ta sitt därifrån
det finns för och nackdelar med denna koppling, att jag inte tar det direkt från det interna 12v batteriet är för att jag ska kunna byta till extern kraftkälla utan avbrott,
nackdelen är att jag tappar lite spänning över dioden som är i drift, men det tar jag utan att knussla
du kan göra samma sak , med tre dioder kan du ha tre kraftkällor, nätdel, batteri och yttre batteri, , allt utan mekaniska omkopplare
en nätdel som ger 13.8v gar efter en vanlig diod 13.1 på ett ungefär till prylarna,
ladda batteriet till 13.6v så du har lite marginal till nätdelen
eller annvänd dubbla dioder från nätdeln och batteriet så har du dina spänningar nästan där du ville ha dom
en fråga, har du kollat i prylarna du vill driva vilken sorts regulatorer det sitter i dom, i dom flesta nya datortillbehörsprylarna jag kollat i sitter det stepdownregulatorer, då klarar dom högre inspänning utan värmeproblem
tänkte bara säga en variant som jag har annvänt mig av
du ville ha ett relä som byter till batteriet, jag vill på ett ställe ha möjlighet till tre olika strömkällor till en klocka som inte får stanna, eller jag vill inte att den ska stanna

så då har jag gjort följande, dom tre kraftkällorna är som följer , 230v från ett vanlig stabbat aggregat, lade den på 14.1v , ett litet internt blybatteri som får en svag laddning från 230v nätdelen, och externt 12v från fordonsbatteri
eftersom jag har dubbeldioder i kapslen har jag ytterligare 1 ingång som kan annvändas
klockans spänningsregulator får sitt ifrån en schotky diod från var sitt ställe, störst spänning levererar kraften, vilket ger att 230v ger kraft i normal fall, faller den så tar den strömmen från det interna batteriet , och om jag kopplat in ett externt så kan den ta sitt därifrån
det finns för och nackdelar med denna koppling, att jag inte tar det direkt från det interna 12v batteriet är för att jag ska kunna byta till extern kraftkälla utan avbrott,
nackdelen är att jag tappar lite spänning över dioden som är i drift, men det tar jag utan att knussla
du kan göra samma sak , med tre dioder kan du ha tre kraftkällor, nätdel, batteri och yttre batteri, , allt utan mekaniska omkopplare
en nätdel som ger 13.8v gar efter en vanlig diod 13.1 på ett ungefär till prylarna,
ladda batteriet till 13.6v så du har lite marginal till nätdelen
eller annvänd dubbla dioder från nätdeln och batteriet så har du dina spänningar nästan där du ville ha dom
en fråga, har du kollat i prylarna du vill driva vilken sorts regulatorer det sitter i dom, i dom flesta nya datortillbehörsprylarna jag kollat i sitter det stepdownregulatorer, då klarar dom högre inspänning utan värmeproblem
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31444
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Finns ju också low-drop-regulatorer.
LM2940T-12 klarar 1A vid max spänningsskillnad på 3V, och då är max spänningsfall 0,5V.
LM1084IT-12 klarar 5A och då är max spänningsfall 1,3V.
En vanlig 7812 har upp till 3V spänningsfall vid full belastning. Ligger man på under halva maxbelastningen blir det ca 2V.
LM2940T-12 klarar 1A vid max spänningsskillnad på 3V, och då är max spänningsfall 0,5V.
LM1084IT-12 klarar 5A och då är max spänningsfall 1,3V.
En vanlig 7812 har upp till 3V spänningsfall vid full belastning. Ligger man på under halva maxbelastningen blir det ca 2V.
xxargs: Okej. Så att när batteri(et/erna) når 13,8V så 'suger' de inte åt sig mer än underhållsladdning? För jag var nämligen orolig att man behövde begränsa laddströmmen till batteriet väldigt specifikt helat tiden för att inte överladda.
Klurigt det där med bra strömbegränsning. Annars gör jag helt enkelt så att jag förladdar dem helt innan sidanom, så man inte överbelastar det hela.
Jag ligger inte rikigt i balans me ekonomin för att köpa ett specifikt nätagg till detta projekt. Men vad tror ni om detta?
- En gammal 24V/4A ringkärnes som jag har liggandes (har en på 10A med)
- Denna krets på K&C:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,81600000
Borde kunna ge 13,8V hyfsat stabilt, även om de utvecklar mycket värme tyvär.
grym: Jepp, några dioder skulle kunna sänka om de blir aktuellt. Jo det stämmer, iaf. Linksys routern har stepdown/switchande. Modemet vågar jag inte öppna av garantiskäl, men skulle gissa på den har också.
Klurigt det där med bra strömbegränsning. Annars gör jag helt enkelt så att jag förladdar dem helt innan sidanom, så man inte överbelastar det hela.
Jag ligger inte rikigt i balans me ekonomin för att köpa ett specifikt nätagg till detta projekt. Men vad tror ni om detta?
- En gammal 24V/4A ringkärnes som jag har liggandes (har en på 10A med)
- Denna krets på K&C:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,81600000
Borde kunna ge 13,8V hyfsat stabilt, även om de utvecklar mycket värme tyvär.
grym: Jepp, några dioder skulle kunna sänka om de blir aktuellt. Jo det stämmer, iaf. Linksys routern har stepdown/switchande. Modemet vågar jag inte öppna av garantiskäl, men skulle gissa på den har också.