Amatörlitteratur

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
hercules

Amatörlitteratur

Inlägg av hercules »

Hej alla glada och övriga!

Jag tänkte fråga er om någon bra “amatörlitteratur” inom ämnet elektronik. Helst på svenska, min engelska är inte tillräcklig för sådan litteratur ännu. Jag vill ha någon bok som behandlar grunderna i elektronik.
Jag har redan “ELFA-boken Allt Om Elektronik” men är inte helt nöjd med den...
Vilka böcker började ni med? kanske att någon av dem fortfarande finns.
Har även letat efter “302”– och “501 elektroniska byggprojekt”, men detta utan resultat (utgått ur sortimentet osv.). Trotts att dessa böcker inte riktigt ger grunderna i elektronik, men i alla fall.
Så nu vänder jag mig till er... :)

EDIT: Stavfel
BJ

Inlägg av BJ »

Hej. :)

Jag tyckte att "Elektronik för alla" var bra. Det finns 8 delar (8 böcker). Jag vet inte om det går att köpa alla, men här är två länkar:

http://www.larsonforlag.se/bok/el1.php
http://www.it.uu.se/edu/course/homepage ... ht05/links
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

hercules:
"Har även letat efter “302”– och “501 elektroniska byggprojekt”, men detta utan resultat"

Jag köpte "302 elektroniska byggprojekt" på Tradera för några dagar sedan. Både 302'an och 501'an brukar dyka upp där lite då och då.

Annars så låter det som om "Elektronik för alla" är just den bokserien du söker. Finns oftast på bibliotek och ibland på Tradera och Ebay.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag skulle gärna vilja säga ett gott ord om lite äldre litteratur, kolla runt i antikvariat och liknande , brukar finnas en del för ringa penningar

sedan , äldre nummer av allt om elektronik, slutade köpa runt 1995 för att det blev mycket sådant man inte kunde lära sig av, bara köpa och montera ihop

det finns två vettiga böcker som såldes av joysty kit, den ena med deras byggsatser och den andra med ren grundlära, dom är värda att ta en titt i

sedan så är jag så djävla trögtänkt många gånger att jag behöver få samma sak förklarad på flera olika sätt, så oftast får man först kolla i dom riktiga amatörböckerna för att sedan titta i lite fördjupande saker och sedan gå in på dom tunga bäöcker på smådetaljerna, så det är bra att ha lite olika , hm , djup eller klass på böckerna
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Jag har en bok som heter "Tillämpad Elektronik". Undrar om det inte är den som grym talar om (en av josty-böckerna alltså).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

var tvungen att titta, allmän elektronik heter den från josty kit, med ett pertinaxkretskort på utsidan

såg en engelsk bok i bokhyllan som kan vara värd att ta en titt på, arrl handbook, mest för radioamatörer men om man kollar i en från runt mitten på åttitalet så är dom helt ok att kolla i även på dom saker som passar all elektronik
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

ARRL boken (böckerna) är mycket bra referens verk och innehåller alla dom där formlerna och grundkopplingarna mm som inte får plats i skallen hela tiden, rekomenderas! Men den är ju förstås på engelska.
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Tietze/Schenk har ju också skrivit en klassisk tegelsten, men den är så vitt jag vet aldrig översatt till svenska, däremot på tyska och engelska...
Skriv svar