Robot med släpringsdon?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Robot med släpringsdon?

Inlägg av chille »

Tjenare!

Har alltid varit sugen på att bygga en robot. Tycker dock alla hemmabyggda radiostyrda bilar som kallas "robotar" är så fjantiga, så jag har blivit avskräckt från att bygga. Men nu har jag med lite tur fått tillgång till ett antal steg/servomotorer med växellåda som är cirka 1x4cm och några släpringsdon som mäter cirka 2x4cm, med tillräckligt många poler för att skicka dubbelriktad data till en MCU och spänning till hela kalaset. Har även beställt ett AVR32-kit med Linux förinstallerat.

Så nu är frågan den, vad kan man bygga som är lite mer avancerat och inte lika tråkigt som allting annat? 8) Självklart ska det ju va något avancerat.... kamera (stereoséende?), laseravståndsmätare, IR-termometer, trådlös styrning, med mera är ju obligatoriskt. Sen så vill man ju gärna göra någonting autonomt. Frågan är ju bara vad den ska utföra för uppgift. Måste ju vara något som är genomförbart...

Jag funderar på något i stil med den här:
Bild

Då skulle man ju kunna använda två släpringsdon, ett för att hela armen ska kunna rotera runt plattformen den står på, och ett för att rotera "verktyget" längst ut på armen. Sen kanske man även skulle ha kamera+avståndsmätare på ett släpringdsdon så de kan rotera fritt.

Såja, brainstorma på med idéer, vore ju coolt om man kunde komma på något nytt, eller åtminstånde något som det inte redan finns en miljon andra personer som har byggt. :?:
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Låter som ett skoj projekt...

Sen så vill man ju gärna göra någonting autonomt
Röststyrning, sedan får den åka till kylskåpet och hämta kall drick och lämna vid tv soffan.

Var fick du tag på släpringsdonen ?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Kanske DGPS positionering eller något liknande så den vet var den är...
Fungerar kanske inte klockrent inomhus!?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Då är jag nog mer sugen på tröghetsnavigering, och kanske DGPS för att kalibrera in vart den är. Dessutom så lär den väl iofs köras mest inomhus.

Jag har börjat jobba som kamerainstallatör. I de rörliga kamerorna finns det en rätt schysst guldgruva man kan plocka delar från. Får hoppas man kan ta något från sånt som ska kasseras. 8)
Klorex

Inlägg av Klorex »

Det är ju roligt om den kan göra något som du har användning för och dammsuga är ju inte jätte kul o göra själv.
Skriv svar