Timer
- EagleSpirit
- Kontakt:
- lord_dubbdäck
- Kontakt:
Hej.
Tag 2 st likadana vanliga timers, (som går att markera varje kvart)
markera första "kvarten" i varje heltimma på den första timern.
Tag den andra timern och markera bara första "kvarten" i var 8;de timma.
Koppla ihop dom på varandra, och du har en timer som ger tillslag en kvart var 32;andra timma. OK ?
Detta är en lösning.
Tag 2 st likadana vanliga timers, (som går att markera varje kvart)
markera första "kvarten" i varje heltimma på den första timern.
Tag den andra timern och markera bara första "kvarten" i var 8;de timma.
Koppla ihop dom på varandra, och du har en timer som ger tillslag en kvart var 32;andra timma. OK ?
Detta är en lösning.
Ja "allt" går ju men hur LÄMPLIGT är det med en 555:a i längre än ett par sekunder...........inte så jättebra tror jag faktiskt.
Det kan hända att den kretsen jag förslog är dyrare än 555:an, men stora kondingar är inte billiga heller........om man nu inte kan få tag i dom från ngt gammalt slutsteg eller så. Dessutom kan men ju fundera över om man skulle behöva trimma in timern. VÄNTA i kanske 25 timmar för att se att den är inställd på 25 timmar just. Det låter inte FÖR spännande. Är det något jag inte har fattat???
Om man dessutom anser att precision är väsentligt.....eller
Det kan hända att den kretsen jag förslog är dyrare än 555:an, men stora kondingar är inte billiga heller........om man nu inte kan få tag i dom från ngt gammalt slutsteg eller så. Dessutom kan men ju fundera över om man skulle behöva trimma in timern. VÄNTA i kanske 25 timmar för att se att den är inställd på 25 timmar just. Det låter inte FÖR spännande. Är det något jag inte har fattat???
Om man dessutom anser att precision är väsentligt.....eller

- EagleSpirit
- Kontakt: