Philips PM 3215 söker info eller manual

v-g
EF Sponsor

Philips PM 3215 söker info eller manual

Inlägg av v-g »

Jag äger ett av ovanstående och när det häromdagen visade helgalna värden så funderade jag på vad CAL(ibration) uttaget egentligen ger ut.

Att det är fyrkantsvåg fattar jag och amplituden är 1,2 v men vad är tidsperioden?

Gärna om någon har en manual eller dylikt. Jag vet att det finns att köpa för ~20$ men det känns lite som overkill då det inte känns SÅ angeläget.

Kontrollerade förresten "kalibreringen" mha en trafo i vägguttaget och undrar hurpass noga det skulle fungera att kalibrera efter?

Vet att man kan pynta för kalibrering men det känns heller inte aktuellt då jag sällan använder oscilloskopet så bara det är inom 1-5% får man väl se det som tillförlitligt.

För övrigt så hittade jag felet efter en stund då det visade sig att ungarna vridit på tidsjusteringsratten :shock: ) Detta upptäcktes väldigt snabbt då jag körde trafon.

Såhär ser pärlan ut:
Bild

Edit:Ändrade adressen till bilden.
Senast redigerad av v-g 31 juli 2007, 18:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar bara vara en fyrkantsvåg runt 1 khz för att ställa frekvensgången i 10:1 probarna,

är du osäker så skaffa en annan tidsbas att kolla mot, förslagsvis en 20 Mhz kristall oscillator och några 4040 och 4017 för frekvensdelning, då har du möjlighet att få 20 , 10, 5, 2, 1 Mhz och hela vägen neråt om du känner för det, smidig sak som man borde ha och inte koppla upp på labbplattan var gång man är osäker :wink:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jaha, din är som min, också gulnad plast framför CRT:n, min har dessutuom glappa omkopplare som jag inte lyckas får bort med motionering, så det ser ut som att det är dags att lyfta huven och gå runt med kontaktstray...

---

Fyrkantvågen på test är enkom för att kalibrerar kurvformen på probarna, inget att kolla tidbas etc. med.

Riktiga grovkollen kan du göra med 50 Hz brummet - men skall det kollas på högre frekvens så är det funtionsgenerator med frekvensräknare som gäller.
kimmi

Inlägg av kimmi »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

PM3217-manual finns på bama, också et 50MC skop, vet dock inte vad som skiljer dem åt, dock finns det manualer för $12:- att köpa.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

xxargs:Mitt är lite lömskt det är bara 1:an som glappar och bara 2v/ruta som jag minns. Men va fasen bra grejjor ändå fungerat till allt jag testat hittils och det är ju inget billigt smäck som går sönder bara man tittar på det utan rejäla grejjor! För under 1000 spänn inkl frakt tycker jag det var ett kap iaf. :D

Fick man veta vad det uttaget var för också, trodde i min enfald att det kanske var något som deriverades från nätspänningen e.dyl men nu vet jag bättre!

kimmi:Tackar för den länken. Tyvärr såg man också hur oscilloskopet BORDE ha sett ut :?

Letade men hittade noll info om såna uttag på något oscilloskop på nätet.

TomasL:Ska kolla där också, blir ev. en manual. Kanske ökar värdet på mitt instrument med någon tia :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Var lite rädd om det skåpet nu - det du har fått i din hand är ett sk. TV-oscillskop som är dubbelisolerad mot elnätet. därmed inte sagt att chassiet är isolerad mot inkopplad probjord, den är ihopkopplad, men har inget med elnätets neutral, live-sida resp. skyddjord-sida - den har också 12-voltsmatning om du tittar baki - dvs 12-volts apparat-batteri om det sprakar exterm mycket i din omgivningen eller vill vara säker på att du inte har några kapacitiva relationer mot elnätet.

dubbelisolerade CRT-oscilloskop (om vi inte pratar om de uppklippta tektronix som kan finnas här och var - se upp för dessa) är extermt sällsynta som konsept och det här var en serie Philips tog fram för TV-verkstäderna just för att man ofta fick jobba med flytande (dubbelisolerade apparater) och i bland varma chassin som det annars blev problem när de kopplade till jordade oscilloskop.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

24-27V står det på baksidan. Hade faktist glömt av det uttaget :)

Smidigt om man skulle behöva arbeta i fält utan riktig strömförsörjning 8)

Tog mig en bild för att visa:
Bild

Kontakt:
Bild
Skriv svar