Styra förbränningsfläkt i pelletskamin
Styra förbränningsfläkt i pelletskamin
Har en kmp pelletskamin som jag inte är helt nöjd med. Man kan inte justera förbränningsluften på den, vilket jag vill. Förbränningsfläkten är en 12v dc fläkt som går med 3 hastigheter. Renblåsning 11.9volt, högfart 10.2 volt, och lågfart 9.24 volt. Det är sänka hastigheten på fläkten under förbränningen jag vill göra. Har löst det tillfälligt med en potentiometer och transistor. Men det sänker ju hastigheten i alla 3 lägena. Hög och lågfart gör det inget. Men renblåsningen blir alldeles för klen. Det jag tänkte var att koppla förbi transistorn med ett relä när styrkortet ger 11.9 volt så att fläkten går med full fart under renblåsningen. Relät tänkte jag styra med en annan transistor och en comparator. Men det fick jag inte att fungera. Blev lite klurigt iom att jag använder samma spänning till comparatorn som används till fläkten. Och den varierar ju mellan 9.24 och 11.9 volt. Vet inte om det går att lista ut vad jag menar. Men om det går så kanske det finns någon som har en lösning? Jag är inget proffs på elektronik. Men har inte tummen mitt i handen heller 

Re: Styra förbränningsfläkt i pelletskamin
använda en 78L05 från fläkten spänning till comparatorn (CA3140) då blir den stabil ..GVR4 skrev:Men det fick jag inte att fungera. Blev lite klurigt iom att jag använder samma spänning till comparatorn som används till fläkten. Och den varierar ju mellan 9.24 och 11.9 volt.

schematic
if volt is lower than set
men byta runt på pin 2 och 3 på ca3140 då blir den
if volt is higher than set
Schematic in princip how to do it (english sorry)
Du måste låta komparatorn mäta över tex en diod som har fast spänningsfall då fungerar det.
Man skulle ju kunna lösa det GANSKA lätt med en komparatorstege. På de lägen du INTE önskar förändra något så låter du bara tex ett relä slå till och på de andra skulle du tex kunna styra det med en 555/annan PWM lösning. Förutsatt att fläkten gillar pwm. Är det en liten fläkt kanske man kunde köra med en fet trissa som styrdon.
Ovanstående lösning är iaf inte dyr allt skulle nog kunna gå under en hundring från elfa beroende på kretsval.
Man skulle ju kunna lösa det GANSKA lätt med en komparatorstege. På de lägen du INTE önskar förändra något så låter du bara tex ett relä slå till och på de andra skulle du tex kunna styra det med en 555/annan PWM lösning. Förutsatt att fläkten gillar pwm. Är det en liten fläkt kanske man kunde köra med en fet trissa som styrdon.
Ovanstående lösning är iaf inte dyr allt skulle nog kunna gå under en hundring från elfa beroende på kretsval.
Re: Styra förbränningsfläkt i pelletskamin
Skumt. Har redan provat att bygga en liknande krets förut, men det fungerade inte. Dock så tog jag spänningen till comparatorn från spänningsregulatorn också i den kretsen jag gjorde. Sen så delade jag BÅDA spänningarna på ingångarna med. Det kanske är fel? (åtminstone onödigt när jag tänker efterkimmi skrev: använda en 78L05 från fläkten spänning till comparatorn (CA3140) då blir den stabil ..
schematic
if volt is lower than set
men byta runt på pin 2 och 3 på ca3140 då blir den
if volt is higher than set
Schematic in princip how to do it (english sorry)

Jag använde mig av den här spänningsregulatorn http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... 1/78xx.pdf
Och den här comparatorn
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... _LM393.pdf
Tar upp min gamla tråd igen. Jag har ju gjort en liknande krets som kimmi länkade till, och bytt plats på pin 2 och 3. Det fungerar. Men det blir lite knas med potentiometern. Och jag vill förstå varför.. Om man inte byter plats på pin 2 och 3 så är potentiometern linjär. Men när man skiftar pin 2 och 3 så är den inte det längre. Det är bara dom sista mm som det händer nått när man vrider typ. Varför blir det så? Jag använder en lm393 och inte CA3160, om det nu har nån betydelse?
Eftersom du skrev för ett tag sedan att det fungerade så antar jag att du har kopplat in ett pullup-motstånd på utgången av komparatorn. LM393 har öppen kollektor-utgång, vilket är förklaringen till din fråga om utgångsspänningen i tidigare inlägg.
Hur mycket av schemat i kimmis inlägg har du med? Allt fram t.o.m Q1?
Hur mycket av schemat i kimmis inlägg har du med? Allt fram t.o.m Q1?
Varför vill du sänka hastigheten ? Ska du koka pelletsen ?
för om du vill sänka effekten så ska du väl hellre minska antal pellets i koppen. + sänka hastigheten på fläkten.
Vet alltför många som kokar ved genom att strypa till luften och tror de tjänar på att ha de så !
Men de förstås de kan ju vara en konstig styrning till kaminen och då är de helt rätt att göra något åt de.
för om du vill sänka effekten så ska du väl hellre minska antal pellets i koppen. + sänka hastigheten på fläkten.
Vet alltför många som kokar ved genom att strypa till luften och tror de tjänar på att ha de så !
Men de förstås de kan ju vara en konstig styrning till kaminen och då är de helt rätt att göra något åt de.
- blackadder
Självklart så justerar man ju både luft OCh mängd inmatad pellets så att man får en bra förbränning. Grejen med den här skitkaminen är att det enda man kan juster är bränslemängden med EN ratt. För att få en pelletsbrännare(vilket det egentligen är, fast den sitter i en kamin)att fungera bra så behöver man åtminstone kunna justera startdos och matning för sig. Men det går alltså inte. Vilket gör att om man justerar så att man får en bra förbränning, ja då blir startdosen åt helvete för stor. Vilket resulterar i gengaspuffar och röklukt i hela hus. Justerar man så man får en bra startos, ja då får man dålig förbränning istället. Nu har jag byggt så att jag kan ställa matning och startdos separat. Samt kunna sänka fläkten i starten. Innan jag gjorde mitt lilla hemmabygge så bomma den att tända eller så poffa den flera gånger om dan. Nu har den inte poffat en enda gång. Och bara bommat några enstaka starter på 5 månader. Men det är bara för att pelletsen varit slut. Hehe