Bygga kylning till CNC-fräs (bänkmodell)?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
miklon

Bygga kylning till CNC-fräs (bänkmodell)?

Inlägg av miklon »

Jag tänkte försöka ge mig på att bygga en kylning (med skärvätska) till en CNC-styrd fräs (av lite mindre storlek) som vi har här på jobbet. Men jag känner att jag skulle behöva lite hjälp på traven och/eller inspiration.

Maskinen har ett antal reläer som kan användas för styrningen, min tanke är att använda ett av dem för att slå av och på pumpen, det borde väl räcka så?

Men vad behöver jag för komponenter, t.ex. pump och munstycke? Var hittar jag sånt, har ni något tips på lämpliga firmor att börja leta hos?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ett tips kan vara självfall, så slipper du pumpen, ha en 10 liters dunk lagom högt upp och en kran eller ventil, en annan dunk på golvet som tar emot det

en annan sak som kan vara värt att titta på är kylning med luft och vätska, blir inte så mycket slabb men kan skvätta

munstycken, antingen köper man ledade slangar eller sådant som är gjort som , fia med knuff pjäserna och monter ihop, men för småsaker och udda så funkar mjuka kopparrör mycket bra, bromsrör till bil

pumpar för kylvätska finns i massor av olika varianter men noprmalt sett så är det vanliga centrifugalpumpar, enstegs för låga tryck, vanliga vattenpumpar för 3-8 kg, och kolvpumpar för tryck upp mott 200 kg
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Om du har tillgång till en kompressor, så är en airbrush variant kanon smidig!.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Fagge skrev:Om du har tillgång till en kompressor, så är en airbrush variant kanon smidig!.
Airbrush verkar ju smidigt, det är ju bra om man kan få en så pass finfördelad dusch att det hinner dunsta så att man slipper kladd, det borde väl fungera om man kör med etanol?

Problemet är bara att en airbrushspruta normalt sett är rätt stor med färgburk och allt och det är lite trångt runt spindeln och arbetsstycket. Helst skulle jag bara vilja ha en slang, eller en liten spruta där framme.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan göra en liten ejektor som suger ur burk och ha ett lagom tunnt kopparrör till spindlen, har det så på min borrslip och det fungerar perfekt
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

grym skrev:man kan göra en liten ejektor som suger ur burk och ha ett lagom tunnt kopparrör till spindlen, har det så på min borrslip och det fungerar perfekt
Men då får du en stråle antar jag? Men det går väl att sätta på ett munstycke som ger den effekt man vill ha förstås.

En airbrush är väl i princip bara en enkel ejektor, kan man inte bara demontera en sån och koppla in kopparröret eller en slang på den? Eller blir tryckfallet för stort?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Det där såg riktigt schysst ut, det är nåt sånt jag är ute efter.

Det är alltså en vanlig airbrush-spruta som du har demonterat? Då antar jag att vätskebehållaren sitter en rätt bra bit längre upp i systemet och det verkar ju fungera ändå. Blir det mycket spill och kladd?

Och var köper man de där böjliga "slangarmarna" (blå och orange)?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jepp, jag har ca1 meter slang ner i en flaska bakom fräsen. Det enda man får tänka på är att ha behållaren ungefär i samma höjd med munstycket. Och åtgången för min del är ca 1liter/4timmar.
Slangarna köpte jag från http://www.partille-tool.se/

OBS: Tänk på att inte citera föregående inlägg!.
Skriv svar