"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
carlbring
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 juli 2007, 12:25:13
Ort: Vänersborg (liten stad bredvid Trollhättan)
Kontakt:

Inlägg av carlbring »

Tack för tipsen:

Om jag åker dit ska jag ringa någon/några dagar i förväg, men att beställa kanske också kan vara ett alternativ; om de gick att skicka i brev var ju inte frakten allra värst iaf :).

Hur funkar det att beställa på ELFA (vet inte om det är aktuellt men iaf.), det står att frakt för brev är 35 kr och "tillkommande postförskottsavgift" 40 kr men jag kunde inte hitta ngt. om ifall man är tvungen att ta postförskott eller om det finns andra betalningsalternativ osv.

Vad tror ni om att komplettera originalstyrningen med en sån här parallelt med de två originaltermostaterna och i serie med en strömbrytare för att växla mellan normal- och kretskortsläge? Tycker det borde funka som ett enkelt och billigt "hack", men prövar det inte innan någon mer erfaren har gett sitt godkännande :wink: .


//carlbring
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Nu har jag köpt mig en laminator som jag ska använda för toner-transfer. Det blev en sådan som v-g hittade på rusta.
V-g, hur ser ditt schema ut för den moddade tempregleringen?
Vad är den opitmala temperaturen?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Köpte tröjtryckspapper för några dagar sen som jag ska testa.
Det är ju anpassat till att kladda av sig på materialet, med värme från tex ett strykjärn. Tål iaf vattentvätt.
Jag hörde att några större företag använder det till sina prototyper.

Har nån testat det redan?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Andax:Skickadde PM med schema till dig. Det var det jag byggde efter. Tänk på att det blir fel väg om du kör det direkt i laminatorn (spegelvänt horisontellt). Lycka till.

Om man kollar efter skalan i detta inlägg så ligger jag på 145-149 grader. Då går det på 5 genomkörningar och resultatet blir smaskens.

Edit:
Såhär ser det senaste kortet ut:
Bild
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Senaste kortet med omoddad Rusta-laminator.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 450#243450
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Hittade denna filmen från Make: där dom gör kretskort med "Direct toner transfer"...

Länk till filmen!
Personerna i filmen är kanske lite överdrivna men... :eh:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har man ljudet avstängt och bara tittar ibland så tyckte jag det var en bra film. :D
Undrar varför den ena killen har bytt skjorta i slutet av filmen... :D


Jojje:
Jag har testat tröjtryckspapper, men det fäste inte till 100%. Men du kanske har mer tur. :)

Testade även tröjtryckspapper på plexiglas, men det gick åt storskogen.
Fäste inte överhuvudtaget.


carlbring:
Hur funkar det att beställa på ELFA (vet inte om det är aktuellt men iaf.), det står att frakt för brev är 35 kr och "tillkommande postförskottsavgift" 40 kr men jag kunde inte hitta ngt. om ifall man är tvungen att ta postförskott eller om det finns andra betalningsalternativ osv.

Väljer man att betala med kort så slipper man postförstottsavgiften, oavsett vilket fraktsätt man väljer. Vid tre tillfällen har jag beställt på eftermiddagen (runt fyra-tiden) och fått grejjerna i brevlådan dagen efter.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Går ett vanligt 1.5 mm glasfiberlaminat igenom en "Rusta-laminator" utan modifiering?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Nisse:Ja
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Inlägg av Teknikern »

Är det ingen som testat med en vaxstråleskrivare? Jag har ett sånt monster och funderar på att testa. Jag ska bara köpa en laminator först och det blir om ett par veckor när jag ska till Västerås för där finns ju både Biltema, Rusta och Jula.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan du inte köra direkt på kretskortet med vaxstråleskrivaren?
Det borde väl skydda kopparn vid etsningen.
Har du provat?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Inlägg av Teknikern »

Hade det gått så hade det ju varit skitsmutt men vaxet sprutas först på en trumma och när alla färgerna är pålagda så kommer papperet och det är rena slalombanan där inne innan papperet kommer ut så det går inte.

Jag vill inte slakta skrivaren heller för den ger enormt fina, halvblanka fotoutskrifter i fyrfärg. Väldigt tunn kartong klarar den men knappast ett kretskort för då blir det tvärstopp. Det måste vara tunnare än pizzakartong.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För många år sedan provade jag en skrivare som man matade med plastliknande halvgenomskinliga ark istället för bläckpatron eller liknande.

Då (i början av 90-talet) var den ganska dyr, men priset borde ha sjunkit nu. Tyvärr minns jag inte vad det var för typ av skrivare. Är det vax-skrivare jag tänker på?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7127
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Inlägg av Teknikern »

Vaxskrivaren matas med vaxklossar som är i fyra färger i fyra olika fack och dom är också relativt dyra plus att den helst ska stå på året runt för den kör en rengöringscykel och kladdar ur sig en del vax när den startas upp. Det tar en kvart för den att bli varm och sen har man blinkande discoljus på allt som är kopplat till den fasen. Jag får se om jag pensionerar den när alla färger utom svart är slut för svart har jag massor av. Då kanske det blir modifiering.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Jeppsson, Bre och resten av Make-gänget är väldigt underhållande. Gillar deras weekend-projects skarpt. :)

JimmyAndersson, låter som en termo transfer-skrivare.
Skriv svar