Göra "mörkesrelä" med en 555a, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Göra "mörkesrelä" med en 555a, hur?

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena

Jag vill, för att göra ett exempel, få en lysdiod att lysa när det blir mörkt med hjälp av en 555.

Jag har en fotodiod eller vad dom heter, har för mig jag läste nått schema på nätet hur man skulle koppla men kommer inte ihåg var...

Nån som vet nån länk eller kan förklara själva? Hade varit jätteschyst... Ska utveckla det till lite mer avancerat än at bara en lysdiod tänds va tanken iaf....
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad ska du med 555an till hade du tänkt?

Det är en komparator du behöver för att göra en vettig triggpuls från fotodioden.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hmm. okej, går alltså inte på nått sätt med 555an? Har för mig jag läst det men kanske drömde då....

Vad är det för krets man behöver då? Kjell & co säljer lite logikkretsar o sånt, nått som dom har kanske?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Man kan koppla en operationsförstärkare som en komparator. Kjell säljer fyra olika av dessa. Bara att välja å vraka :wink:

Visst, en 555a kan väl göra nytta genom att bestämma hur länge det ska vara tänt och så... Det beror ju helt på hur du vill ha det!
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Hmm, okej, har nog drömt det då.... Men borde det ändå inte gå på nått sätt?? Hmm....
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jo, men en fotodiod, 2st motstånd, en potentiometer (om du vill kunna justera tillslagsljuset, annars ett fast motstånd), och en OP-förstärkare.
Beroende på hur du kopplar så kan du får den att lämna hög nivå vid ljus/mörker.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kollar man på blockschemat till en 555:a, så består den av bl.a 2 komparatorer man lätt kan nå utifrån. Man får pilla lite så man får ut den signal man vill ha, men det går nog. Så det är inte omöjligt att använda en 555:a till annat än en timer.

[edit]
exempel ur min 555-bok

schmitt trigger
batteriladdare/övervakare
digital logisk testprob
kabelprovare
touchkontroll
Senast redigerad av MadModder 8 september 2004, 20:31:49, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

du behöver först en komparator som jämför ljuset mot din önskade "ljusstyrka". Denna kan du antingen koppla direkt till en lysdiod som då tänds vid mörker och släcks vid ljus, men du kan även koppla till en 555 på utgången från komparatorn. Då kan du fördröja tiden lysdioden ska vara tänd men jag ser ingen nytta med det.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Kanske var här du hade sett, där finns den kopplingen du beskriver under "Spänningsdelare" och det finns också sidor om 555:an.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Tycker nog att det kan vara vettigt att använda en 555 här då kan man ju trots allt få lysdioden att tända så pass länge att man hinner se det trots att man bara har till räckligt med signal en väldigt kort stund.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såhär gör du för att använda 555:an som en ljuskänslig strömbrytare till en lysdiod.

Bild

LDR är ett fotomotstånd, och det jag valt har ca 500Ω vid fullt ljus, och ca 500kΩ vid totalt mörker. Med R1 väljer man vid vilken ljusstyrka lysdioden skall tändas. Med 100kΩ tänds lysdioden när jag håller handen ovanför.

Ben 7 är en open collector-utgång. Det borde gå att använda ben 3, output också. Men jag har inte provat :D

Nackdelen med den här metoden, är att när ljuset har den styrkan så spänningen på ben 2 är 1/3 av matningsspänningen, flimrar lysdioden en del.

Har inte tänkt på hur det skulle se ut med en fotodiod, men det kan inte vara så himla svårt att knåpa till det. Det man ska tänka på är att när spänningen på ben 2 är under 1/3 Vcc, så är det släckt. Är det över 1/3 Vcc så är det tänt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tack så mycket för hjälpen, ska testa vad du skrev.

Vad är det för skillnad på fotodiod och fotomotstånd?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En fotodiod... hmm ja du :D
De har nog snabbare reaktionstid.

Kolla längst ner i mitten i http://www.elfa.se/pdf/75/07542046.pdf
för ett schema hur man kan koppla. Ser du likheten med hur jag ritat för motståndet? :)
Du byter alltså bara ut mitt LDR-motstånd mot din fotodiod. Det borde funka. Tänk på att sätta den åt rätt håll bara.
Skriv svar