Unattended windows installation tips

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
mullemeck
Kontakt:

Unattended windows installation tips

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Tänkte bara tipsa om automatisk windowsinstallation till alla som har datoradministrations jobb. Något som inte är så klurigt om man kör en Win2003 server med microsofts RIS mjukvara.

Men om man har windows på arbetsdatorerna och Linux på servern så blir det lite klurigare.
Har själv i flera år slitigt med Ghost-images för att lite smidigt kunna ominstallera datorer på min pappas företag utan att slita i flertalet timmar.

Dock snubblade jag över en linuxbaserad RIS-server mjukvara för någon månad sen som jag nu äntligen lyckats lägga in på servern och fått att fungera bra.

Programmet heter kort och gott "Unattended" och finns på följande länk
http://unattended.sourceforge.net/
Dock är dokumentationen ganska dålig på sidan men om man tar sig in på mailinglistan så finns där lösningar på de flesta problem.

Det största problemet jag stött på är att det är något gammal kernel i den färdigkompilerade filen, om man söker i mailinglistan så finns det lite nyare versioner som funkar hyffsat.
För mig funkade det perfekt på ca 40% av datorerna, de andra var för nya och kräver specialdrivrutiner för att få igång hårddiskar och dylikt. Lösningen på detta problemet är att kompilera sig en egen kärna som innehåller fler drivrutiner. Något jag ska göra när jag får mer tid över.

Vad jag har sett så är konfigurationsfilerna ganska lika windows mjukvara, har tyvärr inte tillräckligt med erfarenhet av RIS för att kunna säga att allt är samma.

Hoppas detta kan hjälpa fler som också administrerar datorer

/Mullemeck
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jag snubblade också över detta någon gång. Inte för att jag kan komma på varför jag letade efter det :doh: men ändå ;)
Skriv svar