Borrmaskinsstativ(pelarborr) och koordinatbord,något att ha

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Borrmaskinsstativ(pelarborr) och koordinatbord,något att ha

Inlägg av anton »

Tjenare!

Nu är det som så, att mitt cykelramsprojekt utan svetsfogar börjar närma sig sin deadline väldigt, väldigt fort. Och då jag är i behov att borra ett gäng lodräta hål igenom mina 40x40x3 alurör så måste jag få tag på en pelarborrmaskin. Och hittade då dessa produkter. Är det något att ha för en fattig hobbyist med väldigt, VÄLDIGT begränsad workspace! Förväntar mig inte att kunna fräsa med det..

Detta koordinatbord:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98821

Tillsammans med någon av dessa två:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15095239

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... id=2946203

Eller finns det bättre produkter i samma prisklass? Har inte plats för någon golvstående mastodontborr!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

SKa du ha grejjorna bara för detta projekt så är det väl bättre att gå till närmsta mekaniska verkstad och få det borrat.
anton

Inlägg av anton »

Har sökt runt hur länge som helst efter en verkstad jag kan få låna men inget napp ännu. Ingen bekant som har heller. Sedan är det ganska många hål, 30-40+ som ska borras så det tar lite tid. Inget man gör på en kvart direkt.

Tänkte väl att det skulle gå att använda till framtida saker också. Inte bara till detta.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Det vore bra om du skrev var du bor någonstans så kanske någon av oss kan hjälpa dig.
Per
anton

Inlägg av anton »

Sundsvall/Timrå!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Pelarborr med koordinatbord finns utanför Uppsala om du orkar åka hit :D

Hur stora hål är det och hur långa är bitarna?

Maskinen är en Arboga 2508 med Mk2. Är det stora borrar du behöver så får du hålla med dem själv...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Solberga med MK 3, Demanders kordinatbord, borrar upp till 26 mm sedan finns diverse hålsågar och stegborrar.

För större bitar finns en UF 54 fräsmaskin (väger 2 ton)

Men det finns i Umeå, 26 mil, lite långt kanske.

Prototypen
anton

Inlägg av anton »

Det var lite långt, men tack för att ni erbjuder hjälp! :)

Snubblade över denna, den känns lagom för mig och mina projekt, bara den ryms på arbetsbänken och att jula hinner få hit den under nästa vecka!

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... SE-254014&
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror att om du är HIMLA noggrann och försiktig. Märker ut och körnar alla hål kan det nog gå bra.
Jag har ett halvuselt pelarborrstativ jag köpte på Biltema. Det är lite klnökigt men betydligt bättre än ingenting. Nu kommer hålen där jag vill ha den i alla fall.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nästan vilken pelarborr som helst är ju bättre än handjagaren. Glöm inte köpa en körnare bara :)

Annars finns iaf två verkstäder vad jag hittade bara i Timrå. Söker man på Sundsvall lär träffarna bli många.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

>körnar alla hål kan det nog gå bra

Så länge det inte är rostfritt, så går det bra att körna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köp sådana där backar som man spänner fast rör i.

Är det kitsligt borrar du hålen med ökande storlek på borr så du inte försöker köra ett 12mm hål med en gång.
anton

Inlägg av anton »

Tack för tipsen, hålen jag ska använda den till först, dom som är så brådskande, är 6mm hål i 3mm 6063 alu.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Ang. ditt första inlägg: Jag tror inte koordinatbordet går in under ett borrstativ.
En "riktig" (hrrm..) pelarborrmaskin är nog vettigare, även en billig. Men inse begränsningarna med en sån, 5-6 mm är vad den klarar i stål. 600 varv är för mycket för större borr, och den slirar i remmen om man belastar den med mer. Ett borr klarar sig bra så länge det skär, men med för lite matning så att det bara slirar slits det hårt.
Med alu går det nog fint, där kör man med lite högre varv och kyler med t-röd.
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Dom små pelarborrmaskinerna är inte så dåliga som dom ser ut, går inte att jämnföra med en riktig Arboga men jag har själv borrat 14mm hål i stål med
en likadan som den från Jula. Visst, hela maskinen hoppade och jag trodde den skulle explodera när som helst och den skar dåligt men det gick.
Remmen har aldrig slirat på den vi har men däremot så stannar motorn
ganska ofta om man kör för hårt, men då är det bara att stänga av, vrida tillbaka lite och sedan starta igen.

Största nackdelen är dom små måtten och att spindeln oscillerar när den inte är belastad, lite svårt att centrera borret men man lär sig :razz:
Skriv svar