Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Hur har det gått med rören? Och de andra grejorna som var kvar?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har inte hört mera om rören, men dom två veckorna har väl inte sprungit iväg redan, :humm:

Dom andra sakerna jobbar jag för fullt med (förutom idag som hela dagen gick åt på Migrationsverket).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan den här infon hjälpa till med det vi snackade förut om frihjulsdioder?
Jag vet inte tillräckligt om just dessa saker, men hittade detta på CNCzone.

- - - - - - - - - - - - -

I am NOT a EE, but rather a long-time tinkerer. I am currently researching a driver very similar in specs to your design specs. In working with highly inductive loads and Mosfets in the past, I have used a TVS to clamp the reverse recovery and protect the Mosfets. I have found this method of clamping to be far easier to implement than more traditional snubbers. I am sure you have chosen not to use this method intentionally, I am just curious what the down-side to using a TVS clamp is.
Fish

- - - - - - - - - - - - -

Are you talking about "reverse recovery" or are you talking about clamping the reverse pulse caused by the collapsing field in the inductor? Reverse recovery is a characteristic of diodes, ie how long it takes them to go from conducting to non-conducting when the voltage is reversed. This can be a problem in bridge circuits, but I don't think that is what you are talking about.

If you are talking about clamping the flyback pulses, there is often no need for external clamps or snubbers for a bridge type drive using mosfets. Usually, the body diodes in the mosfets will clamp the pulses sufficiently. Also, many drivers use what is called synchronous rectification to reduce the power disipation in the diodes. Whenever a diode would be forward biased by flyback, that mosfet is turned on to eliminate the forward voltage drop in the diode.
jeffs555
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hittade det här i tråden om Servonätdel. Kan det vara nåt för oss?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hehe Jojje, vi hittade och reagerade på exakt samma sak... Precis den här lösningen tycker jag verkar intressant och så snart jag har fått lite grejjor att börja labba med tänkte jag försöka bygga och implementera denna lösning i kraften till "lillasyster" :P

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Appropå frihjulsdioder, så är väl dom inritade på detta schemat?

Vad ska man använda för några dioder?
Borre

Inlägg av Borre »

Om det intresserar någon så har jag provat clas ohlson trafon lite mer nu. Med 0.75A ger trafon 32.1V med en kondensator på 15000uF. Om någon vill se värden med annan belastning kan jag ordna det. Det verkar ju f.ö. som om trafon fortfarande finns i lager om man beställer från dem.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

jojje: Tero har i alla fall använt BYV27, finns bra schema här:

http://www.students.tut.fi/~kontkant/a3977.php.html

Edit: Dioderna används för att: Decreases power dissipation of the chip
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jaha, och det är bra för?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Då det gäller A3977 så har den en inbyggd Synchronous Rectification-funktionalitet som endera kan vara på eller av.

- Är den på så tar kretsens MOSFET:ar hand om bakspänningarna som motorerna kan generera.
- Är den av så ska man ha externa Schottky-dioder som tar han om energin.

Om den nyare Allegron på ditt kort har samma funktionalitet har jag ingen aning om. Men Tero har i alla fall valt att låta dioderna ta hand om en del av värmen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu känner jag igen det, och det finns även på A3979-kretsen.
Men är det värt att lägga in det, och har man nån riktig nytta av det i verkligheten, och då speciellt på Lillasyster som man inte behöver så stora strömmar till?
MadModder hade kanske haft nytta av det. :D (Men man kör inte normalt med dom hastigheterna.)

Föresten MadModder, ska du inte komma och hämta upp nya kort + lite nya MDF-delar?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Om det är värt det...ja det är en bra fråga. Har ju själv puffat 4st A3977-kretsar trots att de hade externa Schottky-dioder...exakt varför vet jag tyvärr inte. Första gången låg matningsspänningen onödigt högt, typ 34V, men andra gången låg jag på under 30V...

Bara för att kolla, visst ligger det väl en logisk nolla på SR (pinne 16) på de nya korten? Så att Synchronous Rectification är aktiverat. Vill man själv pula dit Schottky-dioder (vilket går ganska bra i och med att de sitter mellan matningsspänningen och lindningarna) så får man ju se till att sätta en logisk etta på SR.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, jag väntar tills jag blir övertygad. :D

Jepp, pinne 16 ligger till GND.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

jojje skrev:Föresten MadModder, ska du inte komma och hämta upp nya kort + lite nya MDF-delar?
Jo, det ska jag. :)
Sen tror jag mina kort hade dött iaf trots externa frihjulsdioder. De skyddar ju inte från överspänning som går åt "rätt" håll... Där tror jag mer på den där dumpkretsen.

Vad händer förresten om man låter SR vara låg, men ändå har externa dioder? De gör väl varken till eller från då?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har inte en aning, men logiskt sätt så borde det vara lika som utan dioderna.
När vi fått igång det hela så får vi försöka klura ut en bra layout till ver.2.0 av både Kontroller-korten och Breakout-kortet.
Skriv svar