Hej .behöver lite hjälp!
är det nå´n som har baeskrivning på tempstyrning till solfångare-tank
behöver nåt för att starta en cirkulationspump när temp i fångaren > tanken
nåra förslag
solfångarstyrning
hej och välkommen till forumet
en op , några temperaturgivare och ett räle räcker
man kopplar temperaturgivarna till open som fungerar som en komperator och drar relät när temperaturen i solfångare äe högre än i tanken
som vanligt är valet av temperaturgivare det jobbigaste, dom billiga enkla typ lm35 eller lm335 vågar man inte värma upp över 125 grader, räcker det? eller blir solfångaren varmare någon gång?
en op , några temperaturgivare och ett räle räcker
man kopplar temperaturgivarna till open som fungerar som en komperator och drar relät när temperaturen i solfångare äe högre än i tanken
som vanligt är valet av temperaturgivare det jobbigaste, dom billiga enkla typ lm35 eller lm335 vågar man inte värma upp över 125 grader, räcker det? eller blir solfångaren varmare någon gång?
- Anahka1975
Om det är olika temperaturer du letare efter så finns det ganska mycket ute på nätet!
Har läst rätt så mycket om solfångare och det finns mycket information i de olika tillverkarnas manualer till styrenheterna.
Har för mig att jag hittade en med mycket mer info, kan dock inte hitta den nu men här kommer lite som jag hitta i följande PDF.
Temperaturstyrning
Med temperaturstyrningen laddas ackumulator eller vvb när temperaturskillnaden
mellan ackumulatorn och solfångarna når en förinställd temperaturnivå.
Cirkulationspumpen startar och ackumulatorn eller vvb:n värms upp
med den uppvärmda solfångarkretsen:
Du kan själv ställa in hur stor temperaturdifferensen ska vara innan cirkulationspumpen
startar. Differensen går att ställa mellan 2 och 15 grader.
Exempel: Om du har ställt in temperaturdifferensen på 10 grader och
ackumulatortanken/vvb:n vid mätstället håller 30 grader, startar cirkulationspumpen
när solfångaren når 40 grader
Du kan själv ställa in hur stor temperaturdifferensen ska vara innan cirkulationspumpen
stannar. Differensen går att ställa mellan 0 och 10 grader.
Exempel: Om du har ställt in temperaturdifferensen på 3 grader och ackumulatortanken/
vvb:n vid mätstället håller 30 grader, stoppar cirkulationspumpen när
solfångaren når 33 grader.
Tänk på: Prova med att ställa starttemperaturen högt och stopp temperaturen lågt,
då vakuumrören snabbt blir mycket varma även vid lite sol.
/ Jeppsson
Har läst rätt så mycket om solfångare och det finns mycket information i de olika tillverkarnas manualer till styrenheterna.
Har för mig att jag hittade en med mycket mer info, kan dock inte hitta den nu men här kommer lite som jag hitta i följande PDF.
Temperaturstyrning
Med temperaturstyrningen laddas ackumulator eller vvb när temperaturskillnaden
mellan ackumulatorn och solfångarna når en förinställd temperaturnivå.
Cirkulationspumpen startar och ackumulatorn eller vvb:n värms upp
med den uppvärmda solfångarkretsen:
startar. Differensen går att ställa mellan 2 och 15 grader.
Exempel: Om du har ställt in temperaturdifferensen på 10 grader och
ackumulatortanken/vvb:n vid mätstället håller 30 grader, startar cirkulationspumpen
när solfångaren når 40 grader
stannar. Differensen går att ställa mellan 0 och 10 grader.
Exempel: Om du har ställt in temperaturdifferensen på 3 grader och ackumulatortanken/
vvb:n vid mätstället håller 30 grader, stoppar cirkulationspumpen när
solfångaren når 33 grader.
Tänk på: Prova med att ställa starttemperaturen högt och stopp temperaturen lågt,
då vakuumrören snabbt blir mycket varma även vid lite sol.
/ Jeppsson