Ett demo är inte lätt, lättare att beskriva hur Visio fungerar:xxargs skrev:hmm - hur görs sådana tillägg, kan tänka mig andra applicationer som detta skulle vara användbart - om du har någon demosnutt så är jag intresserad av en kopiaTomasL skrev:Tja, olika flödesdiagram till exempel (program, databaser, nätverk, vätskeflöden mm).
Jag har skrivit ett tillägg till Visio som räknar rördimensioner, tryckfall och balanserar slutna pumpcirkulerade vätskesystem.
Visio är ett objektorienterat ritprogram, du använder alltså symboler från ett symbolbibliotek när du ritar (vanligtvis), man kan stacka och gruppera olika symboler i princip obegränsat, och det blir en ny symbol, med alla underliggande egenskaper.
Du kan dra speciella linjer, sk "connectors" mellan fördefinerade punkter (connection points) i symbolerna, och linjerna är då fast kopplade mellan symbolerna, dvs du kan flytta en symbol, men de är fortfarande sammanbundna.
För varje symbol (även en rak linje är en symbol) finns det ett sk "shapesheet" typ ett kalkylark som styr symbolens betende, de flesta av cellerna är låsta till funktioner/egenskaper såsom höjd, bredd osv.
Alla celler kan ändras "on the fly" dvs du kan använda de generiska cellerna (ett obegränsat antal (tror jag)) till att styra och ändra innehållet i de andra cellerna.
Vissa celler kan man få i en dialogruta och vissa till "Högerklicksmenyn", dvs när man släpper en "fyrkant" kan man om man vill få en dialogruta där du anger valfria egenskaper.
De flesta celler accepterar i stort sett samtliga matematiska funktioner som du har i tex excel.
Nåväl genom detta kan man då få symbolerna att bli "smarta" och interaktiva.
För att knyta ihop allting kan cellerna anropa procedurer i VB, man kan också skriva dll'er som man kan ladda in, beroende på hur du vill göra.
Procedurerna kan alltså interagera med symbolerna, hämta värden från dem och skriva värden till dem.
Man kan även programatiskt skapa symboler i procedurerna.
Ett exempel är, när ritningen är klar genererar du en BOM, som läggs in på ritningen i snygg tabellform.
VB-scripten kan man lägga i en template för ritningen, eller i symbolerna. Symbolerna och/eller templaten kan ladda dll'erna.
Föreslår att du skaffar ett demo från MS, och kikar på det själv.
Visio är nog ett av de mest avancerade rit/cad programmen som finns idag iochmed att det är så oerhört flexibelt enkelt att customisera.