diskmaskiner och säkringar, kabelgrovlek
diskmaskiner och säkringar, kabelgrovlek
Med säkring 10 A i tekniska spec. för diskmaskine menas väl att det måste minst vara det för att den ska fungera och inte att det måste vara just det av säkerhetsskäl?
Jag tänkte koppla in den till en 20 A ledning. Visst bör jag då välja en kabel på 4 kvmm?
Jag tänkte koppla in den till en 20 A ledning. Visst bör jag då välja en kabel på 4 kvmm?
Skumt. För en annan person till synes "helt övertygad som helst och expert" (MiniHD) på ett annat forum hävdar att det är bara är minimum för att diskmaskinen ska fungera.
http://www.flashback.info/showthread.php?t=518032
Tycker det verkar konstigt att diskmaskiner tål så lite ändå. En annan kille i tråden gav mig rådet att gå ner från 20 till 16 a för moderna maskiner ska tåla det max...
http://www.flashback.info/showthread.php?t=518032
Tycker det verkar konstigt att diskmaskiner tål så lite ändå. En annan kille i tråden gav mig rådet att gå ner från 20 till 16 a för moderna maskiner ska tåla det max...
De i maskinen ingående komponenterna samt internt kablage är dimmensionerat för den säkringsstorlek som är angivet på märkskylten.
Säkrar du av högre, kommer det garanterat att börja brinna om det blir nått internt fel.
KONTAKTA en behörig elektriker och be honom göra jobbet, försäkringar tenderar att inte gälla om man gör fel.
Säkrar du av högre, kommer det garanterat att börja brinna om det blir nått internt fel.
KONTAKTA en behörig elektriker och be honom göra jobbet, försäkringar tenderar att inte gälla om man gör fel.
Troligtvis är alla ledningar innuti maskinen 1,5mm2 eller mindre. 1,5mm2 får max avsäkras med 10A säkring (i sverige).
Alltså bör du använda 10A säkring.
Har du nått annat på ledningen som drar rejält med ström eftersom den är avsäkrad 20A. Om det är på det viset så kan du ju sätta en kapsling och en 10A säkring mellan uttag och maskin.
Har du nått annat på ledningen som drar rejält med ström eftersom den är avsäkrad 20A. Om det är på det viset så kan du ju sätta en kapsling och en 10A säkring mellan uttag och maskin.
Dennis_F skrev:Troligtvis är alla ledningar innuti maskinen 1,5mm2 eller mindre. 1,5mm2 får max avsäkras med 10A säkring (i sverige).
Ja det är rätt, ledningen går även till spis.
Kan du rota fram säkring och kapsling för att åstadkomma det? Eller peka mig till någon lämplig butik? Tack.
Jag vet att jag borde anlita elektriker men det är typ över min fars döda kropp som ju absolut insisterar på att göra det på sitt sätt för att hjälpa till med rustningen i övrigt så då är väl det näst bästa att skaffa fram så bra och säker lösning som möjligt.
Senast redigerad av pucko 22 juli 2007, 21:39:52, redigerad totalt 1 gång.
Men all respekt för din fars "Kunskap" men jag anser nog att du ska försöka övertyga honom att man inte gör sådana "fusk lösningar " som att koppla in 2 förbrukare på en Spismatning.
Minst sagt dumsnålt.
Jag läste flashback tråden och inser även att du inte tar nej och "ajabaja inte göra så" som ett accepterat svar.
Håller tummarna för dig och (din familj) och hoppas att inkopplingen som säkert kommer att utföras av din far och alldeles säkert fungera, inte kommer att vålla några bekymmer i framtiden med försäkringar o dyl.
Minst sagt dumsnålt.
Jag läste flashback tråden och inser även att du inte tar nej och "ajabaja inte göra så" som ett accepterat svar.
Håller tummarna för dig och (din familj) och hoppas att inkopplingen som säkert kommer att utföras av din far och alldeles säkert fungera, inte kommer att vålla några bekymmer i framtiden med försäkringar o dyl.
Min kompis säger då: Hur kommer det då sig att alla industrier, som har 16 a ut i alla uttag, inte har några stora varningsskyltar som säger ajabaja inga mobiltelefoner i uttagen....
Han påstår även att mobiltelefoner knappast är dimensionerade för 10 a. Ingen komponent i den...
Han påstår även att mobiltelefoner knappast är dimensionerade för 10 a. Ingen komponent i den...
Senast redigerad av pucko 22 juli 2007, 22:13:45, redigerad totalt 2 gånger.
Din elkompis har inte en susning om vad han pratar om.
Det handlar INTE om att det skall vara säkrat till max strömförbrukning.
Det handlar om att säkra till maximal ström som apparaten är konstruerad för.
DVS en apparat som är konstruerad och dimensionerad för att anslutas till en 10A säkring, brinner i de flesta fall inte upp om det blir fel på den.
En apparat som är dimensionerad för en avsäkring om 10A brinner GARANTERAT upp om det blir fel på den och den är säkrad till säg 20 A.
Om ni kopplar in diskmaskinen på spismatningen så kan ni säga adjöss till allt vad hus och hemförsäkring heter, dessutom, sker det en olycka så får ni problem med Polis och Åklagare, då det ofta rubriceras som allmänfarlig vårsdlöshet, vållande av kroppsskada, vållande till annans död osv.
Det handlar INTE om att det skall vara säkrat till max strömförbrukning.
Det handlar om att säkra till maximal ström som apparaten är konstruerad för.
DVS en apparat som är konstruerad och dimensionerad för att anslutas till en 10A säkring, brinner i de flesta fall inte upp om det blir fel på den.
En apparat som är dimensionerad för en avsäkring om 10A brinner GARANTERAT upp om det blir fel på den och den är säkrad till säg 20 A.
Om ni kopplar in diskmaskinen på spismatningen så kan ni säga adjöss till allt vad hus och hemförsäkring heter, dessutom, sker det en olycka så får ni problem med Polis och Åklagare, då det ofta rubriceras som allmänfarlig vårsdlöshet, vållande av kroppsskada, vållande till annans död osv.