programmera eeprom

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

programmera eeprom

Inlägg av Eelector »

På (äldre) moderkort, grafikkort m.m sitter det ofta 28(?) pins stora eeprom kretsar. Dessa brukar gå att uppdatera från datorn med speciella program från biostillverkare etc. Jag skulle behöva programmera boot rom till nätverkskort, men saknar eeprom brännare. Skulle det på något sätt gå att använda PC hårdvara för att programmera sådana chip? Antingen genom att använda ett gammalt moderkort och hot-swap:a bioschippet, eller genom något gammalt PCI grafikkort el. dylikt.
Det är bra långsökt, men det skadar inte att fråga :)
Användarvisningsbild
v_jocke
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det inte funkar.
Användarvisningsbild
XtcC

Inlägg av XtcC »

Som jag har föstått det så har många nätverkskort med startup bios på en brännare på oxå. Har du sökt på tillverkarens hemsida/google?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det skall fungera fin fint att programmera på annan hårdvara.
Den enda som krävs är att enheten stödjer den storleken på chip och att flashprogrammet skiter i innehållet i filen (inte har ngn säkerhetscheck)

Det finns bra program (glömt namnet) för att flasha med moderkortets sockel.
Man måste däremot ha ställt in "Bios cache enable" i bios för att datorn inte skall få krupp enligt vissa.

Så om moderkortet har ett 2mbit´s eeprom så kan du programera 2mbit eepsom, däremot kanske inte 4mbit.
Användarvisningsbild
XtcC

Inlägg av XtcC »

Problemet är (tror jag, kan ha missat nått oxå) att för att kunna bränna eepromen i en dator där det går att bränna så måste du starta upp med det bioset som är skrivet "just då" på eeprom1.
Det går inte att starta en dator med ett nätverksrkort´s bios, men kanske du har tillgång till ett moderkort med dual-bios?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Man startar med det riktiga, sen bytar man, bios:et behövs bara när datorn startar.
Användarvisningsbild
XtcC

Inlägg av XtcC »

ja det skulle kunna gå, så länge man inte velar med något hårdvaru krängande program, OS etc.. tex o ha windows igång.. DrDos dos disk är nog att föredra..
bios:et behövs bara när datorn startar.
nopz, det är många gånger det hämtas information från bios1..

Men alltså missförstå mig rätt, det går kanske att ta ut eeprom1 när datorn är igång, men det är inget jag skulle testat på min nya p4:a. :shock:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag har iaf hotswapat(stavning) mitt bios, funkade fint.

Satte först i ett som fungerade, när sen jag var inne i win tog jag ut det och satte i den felaktiga, sen var det bara att flasha om det.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

XtcC skrev:så länge man inte velar med något hårdvaru krängande program, OS etc.. tex o ha windows igång.. DrDos dos disk är nog att föredra..
*BEEP* fel.

När använder/använde man BIOS? Jo i gamla operativsystem (dos och liknande). I de flesta nya så skulle man inte ens peta på BIOS. Så jag tror ärligt talat att windows är att föredra istället för Dr Dos.

Skillnaden mellan nu och då var att nu har man dirvrutiner och kommunicerar direkt med hårdvaran, förut körde man via BIOS.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det var ju inte för intet jag skrev att man skulle sätta enable på bios chache.

Eeprom1=Datorn eeprom
Eeprom2=Nätverkskortets eeprom

Starta med eeprom1, ryck ur det medans datorn är i dos.
Sätt i eeprom2, flasha det med UniFlash
Välj att flasha hela chippet (även bootblocket).
Stäng utav datorn. Sätt i eeprom1 igen på moderkortet.

Håll tummarna på att du fick i en bootfil som fungerar på Nic:ets eeprom ;)
Annars får du göra om allt igen.
Användarvisningsbild
XtcC

Inlägg av XtcC »

chille skrev:
XtcC skrev:så länge man inte velar med något hårdvaru krängande program, OS etc.. tex o ha windows igång.. DrDos dos disk är nog att föredra..
*BEEP* fel.

När använder/använde man BIOS? Jo i gamla operativsystem (dos och liknande). I de flesta nya så skulle man inte ens peta på BIOS. Så jag tror ärligt talat att windows är att föredra istället för Dr Dos.

Skillnaden mellan nu och då var att nu har man dirvrutiner och kommunicerar direkt med hårdvaran, förut körde man via BIOS.
När du uppdaterar ett bios, så bör du använda ett så rent "operativsystem" som möjligt. Visst DOS funkar nästan lika bra som DrDos, men det sistnämnda är gratis och du kan ta med dig det överallt.. :wink:

Nej! windows är inte att föredra när du skriver till BIOS/CMOS minnet..
hmm har ja sagt det två gånger nu? :roll:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Så det är därför dom flesta moderkortstillverkare släpper flash-verktyg för windows?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Och varför det har funkat för mig flera gånger?
Användarvisningsbild
XtcC

Inlägg av XtcC »

:roll: :shock: :shock: :roll: :twisted: :P :shock: :shock: :roll: :oops: :shock:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tyvärr förstår jag inte vad du mennar. :?
Skriv svar