Vädersatellit
På 90-talet byggde jag en mottagare efter beskrivning i danska amatörradiotidningen OZ.
Det är i princip en 2-meters (amatörradiobandet) mottagare som är anpassad för 137 MHz bandet, både i frekvens och BANDBREDD !!
Med fel bandbredd så blir det inga bra signaler....
Senare kunde man bygga en syntesgenerator till mottagaren om man ville
ha den stabil.
MEN...som det var på den tiden i alla fall så fick man inga högupplösande
bilder, utan de sänds på mycket högre frekvenser.
Det finns mycket litteratur i ämnet, bl.a böcker som man köper genom SSA (sveriges sändaramatörer). Harhaft en del såna böcker som jag slängde när jag tröttnade...
Det är i princip en 2-meters (amatörradiobandet) mottagare som är anpassad för 137 MHz bandet, både i frekvens och BANDBREDD !!
Med fel bandbredd så blir det inga bra signaler....
Senare kunde man bygga en syntesgenerator till mottagaren om man ville
ha den stabil.
MEN...som det var på den tiden i alla fall så fick man inga högupplösande
bilder, utan de sänds på mycket högre frekvenser.
Det finns mycket litteratur i ämnet, bl.a böcker som man köper genom SSA (sveriges sändaramatörer). Harhaft en del såna böcker som jag slängde när jag tröttnade...
Några frågor om antenner.
Denna antennen är avsedd för 25-1300 MHz:

Medans denna är avsedd för vädersatteliter 137 MHz:

Är skilnaden så stor att jag inte skulle klara mig fint på den översta?
För länge sen när polaren höll på (Amiga tiden) så hade han byggt en liten butk som tog emot bilder för en stationär vädersatelit som jobbade på något annat sätt än tex NOAA. Iallafall så var det två olika antenner för de olika sateliterna. Jag är grön på detta område så all info är välkommen. Vad är det för annan satelit jag är ute efter?
Hur lång kabel från antennen kan jag ha utan förstärkning. Vet fortfarande inte om jag kan smälla upp en antenn på taket (bor ju i lägnehet). Funderar på att kanske kunna sätta antennen på balkongen om det kniper.
Denna antennen är avsedd för 25-1300 MHz:

Medans denna är avsedd för vädersatteliter 137 MHz:

Är skilnaden så stor att jag inte skulle klara mig fint på den översta?
För länge sen när polaren höll på (Amiga tiden) så hade han byggt en liten butk som tog emot bilder för en stationär vädersatelit som jobbade på något annat sätt än tex NOAA. Iallafall så var det två olika antenner för de olika sateliterna. Jag är grön på detta område så all info är välkommen. Vad är det för annan satelit jag är ute efter?
Hur lång kabel från antennen kan jag ha utan förstärkning. Vet fortfarande inte om jag kan smälla upp en antenn på taket (bor ju i lägnehet). Funderar på att kanske kunna sätta antennen på balkongen om det kniper.
Citerar mig själv "Satelliterna använder sig av cirkulär polarisation, och därför är en vanlig linjär antenn inte att rekommendera". Du tappar 3 dB på det. Med en Turnstile/Kryssdipol med reflekotor vinner du istället 3 dB. Har du istället en sån här baby så vinner du 18 dB
(en helix alltså).
Förstärka signalen gör man väl sällan på dom avstånden som är aktuella i detta fallet skulle jag tro. Men det nästan viktigaste när det gäller all avkodning av data i etern är att man har en oförstärkt signal ut från radion ("discriminator tap").
När det gäller kablen köper du givetvis H1000 från Elfa för 40:- metern och hoppas du slipper momsen också
Penislängdsfaktorn med en AOR är visst alltid hög bland radionissar märkte jag när jag köpte min
Förståsigpåare gillar också Yupiteru (hade jag innan). Alla nyare AOR har datorinterface vad jag vet. Möjlighet till oförstärkt utsignal är också möjlig om man moddar datakablen lite.

Förstärka signalen gör man väl sällan på dom avstånden som är aktuella i detta fallet skulle jag tro. Men det nästan viktigaste när det gäller all avkodning av data i etern är att man har en oförstärkt signal ut från radion ("discriminator tap").
När det gäller kablen köper du givetvis H1000 från Elfa för 40:- metern och hoppas du slipper momsen också

Penislängdsfaktorn med en AOR är visst alltid hög bland radionissar märkte jag när jag köpte min

olika satelliter
DEt finns vädersatelliter som "står stilla", precis som TV-satelliter. De hänger över ekvatorn och ger en översiktsbild över stora delar av jorden.
Sverige blir ganska litet (och förvrängt perspektiv) på de bilderna.
Dessa bilder återutsänds oftast av markstationer på långvåg.
De satelliter som "flyger över oss" ger bättre bild, och det är de som du hör på 137 MHz. Man hör satelliten under passagen över oss.
Men, de högupplösande bilder du ser på SVT vädersändningar t.ex, fångas med parabol på frekvenser där satelliten sänder bredbandig info.
Sverige blir ganska litet (och förvrängt perspektiv) på de bilderna.
Dessa bilder återutsänds oftast av markstationer på långvåg.
De satelliter som "flyger över oss" ger bättre bild, och det är de som du hör på 137 MHz. Man hör satelliten under passagen över oss.
Men, de högupplösande bilder du ser på SVT vädersändningar t.ex, fångas med parabol på frekvenser där satelliten sänder bredbandig info.
Skulle denna vara ett bra alternativ?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 019779.htm

Måste finnas billigare någon annan stanns. Elfa är ju inte precis kända för sitt låga pris. Såg att http://ham.srsab.se såld den för ungefär samma som Elfa fast inkl moms..
SKulle också vilja veta om det finns någon bra modulerings programvara.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 019779.htm

Måste finnas billigare någon annan stanns. Elfa är ju inte precis kända för sitt låga pris. Såg att http://ham.srsab.se såld den för ungefär samma som Elfa fast inkl moms..

SKulle också vilja veta om det finns någon bra modulerings programvara.
Kolla på http://www.thiecom.de, dom har rätt så billiga prylar och ganska mycket att välja på.
Dom tar 4400kr inkl moms för IC-PCR1000.
Dom tar 4400kr inkl moms för IC-PCR1000.
Det var inte PCR100? Det skiljer lite på dom. PCR100 har inte USB, LSB, och CW om jag minns rätt. Tror bandbredden är olika också. http://www.icomamerica.com/receivers/pc.asp ligger nere så jag kan inte kolla.
"Problemet" med en PCR är ju att du är beroende av datorn. Möjligtvis kan du kontrollera dom via en uC, om Icom har ett öppet gränssnitt så du vet vilka kommando som gör vad. Då är det mycket bättre om du köper en AOR och för skojs skull gör ett extra interface till den att ha i bilen. Menar.. så kan jag också använda det
Annars finns det ju andra stationära; Uniden UBC780XLT och UBC9000XLT (fan, dom har mycket gottis på sin hemsida
)
Hade jag vunnit på lotto, hade jag köpt en AOR AR8600
"Problemet" med en PCR är ju att du är beroende av datorn. Möjligtvis kan du kontrollera dom via en uC, om Icom har ett öppet gränssnitt så du vet vilka kommando som gör vad. Då är det mycket bättre om du köper en AOR och för skojs skull gör ett extra interface till den att ha i bilen. Menar.. så kan jag också använda det

Annars finns det ju andra stationära; Uniden UBC780XLT och UBC9000XLT (fan, dom har mycket gottis på sin hemsida

Hade jag vunnit på lotto, hade jag köpt en AOR AR8600
-