Borrmaskin för kretskort?
Borrmaskin för kretskort?
Någon rekommendation för borrmaskin till håltagning i kretskort ..?
Clas ohlsson har för 129kr resp 198kr men dom har för stor chuck för att klara <2.4mm.
198kr varianten passar i deras borrstativ för dremel.
Och dremel kostar en slant..
Clas ohlsson har för 129kr resp 198kr men dom har för stor chuck för att klara <2.4mm.
198kr varianten passar i deras borrstativ för dremel.
Och dremel kostar en slant..
Om du vill ha centrerad och borr och chuck så är det nog dremmel som gäller, hört av andra att det kan vara lite si och så med co-tech prylar - har du möjlighet att prova så... annars är det en chansning, du kan ha tur - eller otur..
Det fins chucksatser till dremmel med olika insatser för olika mm. och då co-tech gör rena dremmel-kopior så lär det passa även där. samma här co-tech kopiorna på tillbehören är förmodligen mindre precision än orginal dremmel.
Ett råd till - skaffa varvtalsreglerat så att du slipper ha maskinen gå på nära fullvarv för att den skall orka med någonting alls när du borrar (det är dom med digital fönster och man ställer farten med knappar). Dom andra med skjutpotentiometer för varvtalsinställning är inte återkopplad varvtalsstyrning utan styr motorn likt med en dimmer för glödlampa och varvtalet blir som det blir beroende på last.
---
Det största problemet, efter att fått till centrerad chuck och borr är borrstativet. Den är vek och glapp i dom här sammanhangen - vrider sig lite när man sänker borren med spaken och har sig - så räkna med lite uppspänning och ansättning med buntband etc. och åtdraging på rätt ställe för att den skall bli stabil nog när man vill borra med 0.8-borr i paddar som inte är mycket större än borren...
Det fins chucksatser till dremmel med olika insatser för olika mm. och då co-tech gör rena dremmel-kopior så lär det passa även där. samma här co-tech kopiorna på tillbehören är förmodligen mindre precision än orginal dremmel.
Ett råd till - skaffa varvtalsreglerat så att du slipper ha maskinen gå på nära fullvarv för att den skall orka med någonting alls när du borrar (det är dom med digital fönster och man ställer farten med knappar). Dom andra med skjutpotentiometer för varvtalsinställning är inte återkopplad varvtalsstyrning utan styr motorn likt med en dimmer för glödlampa och varvtalet blir som det blir beroende på last.
---
Det största problemet, efter att fått till centrerad chuck och borr är borrstativet. Den är vek och glapp i dom här sammanhangen - vrider sig lite när man sänker borren med spaken och har sig - så räkna med lite uppspänning och ansättning med buntband etc. och åtdraging på rätt ställe för att den skall bli stabil nog när man vill borra med 0.8-borr i paddar som inte är mycket större än borren...
Ett problem med CoTech'en med tillhörande extrasats är att spännhylsorna i satsen inte passar i maskinen 
Själv fick jag svarvat ett "rör" som används som mellanlägg.
CoTech är ett bra exempel på att man får vad man betalar för.
Men för att besvara frågan så duger den utmärkt till att borra kretskort.

Själv fick jag svarvat ett "rör" som används som mellanlägg.
CoTech är ett bra exempel på att man får vad man betalar för.
Men för att besvara frågan så duger den utmärkt till att borra kretskort.
V-G:
blir dom så jäkla varma ??? - dremmeln blåser som en halv dammsugare i ventilation genom motorn så där är det ingen större risk att dom blir överhettade - har inte CoTech samma genomströmmning ??
---
Därav att man skall välja en variant med varvtalskontroll - dom har +/- - knapp och ofta en display som anger (inställda) varavtalet - inhandlade en sådan dremmel och bromsade man den så börjar elektroniken att ta i extra för att varvet inte skall sjunka så mycket - inget finlir i varvtalsnogrannhet men 'styrkan' kommer ganska snabbt när man försöker bromsa den och kanske kryper ned 1000 varv från ingen last till hård last (provade med kapskiva - som är hopplös normalt sett om man inte vill köra fullgas hela tiden) och är helt annan maskin i jämförelse med dom som har bara steglös pådrag.
Skulle tro (men ej säker) att i Clas i sjön att dremmelkopian CoTech 30-9328 för 298:- har varvtalsreglering och den extra hundringen är värd mycket gentemot dremmelkopian Co-Tech 30-9470 för 129:- som bara har steglös pådrag (fattar inte hur kineser kan göra detta så jäkla billigt - även om kvaliten är sämre, jag menar bara stålet och kopparen inuti den....)
För min del inhandlades 30-9406 för 998 för att vara säker på att grejorna fungerade - jo den har varvtalskontroll/kompensation
blir dom så jäkla varma ??? - dremmeln blåser som en halv dammsugare i ventilation genom motorn så där är det ingen större risk att dom blir överhettade - har inte CoTech samma genomströmmning ??
---
Därav att man skall välja en variant med varvtalskontroll - dom har +/- - knapp och ofta en display som anger (inställda) varavtalet - inhandlade en sådan dremmel och bromsade man den så börjar elektroniken att ta i extra för att varvet inte skall sjunka så mycket - inget finlir i varvtalsnogrannhet men 'styrkan' kommer ganska snabbt när man försöker bromsa den och kanske kryper ned 1000 varv från ingen last till hård last (provade med kapskiva - som är hopplös normalt sett om man inte vill köra fullgas hela tiden) och är helt annan maskin i jämförelse med dom som har bara steglös pådrag.
Skulle tro (men ej säker) att i Clas i sjön att dremmelkopian CoTech 30-9328 för 298:- har varvtalsreglering och den extra hundringen är värd mycket gentemot dremmelkopian Co-Tech 30-9470 för 129:- som bara har steglös pådrag (fattar inte hur kineser kan göra detta så jäkla billigt - även om kvaliten är sämre, jag menar bara stålet och kopparen inuti den....)
För min del inhandlades 30-9406 för 998 för att vara säker på att grejorna fungerade - jo den har varvtalskontroll/kompensation

xxargs:Vet ej men om det är som du skriver att de överhettas. Vilket iofs inte låter helt otroligt så ska man nog låta den kallna istället för att köra på. Det var så jag menade från början
Min blir iaf ganska varm om jag borrar ett helt kort.
Angående den dryga extrahundringen så lär den vara värd det. Man kommer i de dära irriterande mellanlägena ganska ofta faktist, särskilt med kapskiva. Helst kör man inte den på full patte om den sprängs (vilket de ju gör om man bryter dem (vilket är väldigt lätt hänt)) på för låga varvtal så kapar den ju inte.
Blir lite moment 22 faktist när man tänker efter

Min blir iaf ganska varm om jag borrar ett helt kort.
Angående den dryga extrahundringen så lär den vara värd det. Man kommer i de dära irriterande mellanlägena ganska ofta faktist, särskilt med kapskiva. Helst kör man inte den på full patte om den sprängs (vilket de ju gör om man bryter dem (vilket är väldigt lätt hänt)) på för låga varvtal så kapar den ju inte.

Blir lite moment 22 faktist när man tänker efter

fattar inte hur kineser kan göra detta så jäkla billigt - även om kvalitén är sämre, jag menar bara stålet och kopparen inuti den
Då hade du säkert tappat hakan om du sett vad sådana här maskiner blivit inköpta för från dom som tillverkat dom. Det handlar säkert inte om många tior om ens det. Tänk när vissa affärer öppnar upp en ny butik och tex säljer någon skruvdragare för 49:- eller så och dom gör ändå inte någon förlust på det.
Det som gör att det oftast blir så mycket dyrare är alla giriga mellanhänder som vill ha sitt och som trissar upp priset i slutet. Materialet är egentligen billigare än vad man tror för industrierna men då det kommer fram till slutkund så kostar det mångdubbelt. Köper man det däremot direkt från fabriken utan mellanhänder så kan dom sedan sätta vilket pris dom vill men inte fasen säljer dom tex en digitalt vartalskontrollerad dremel kopia för 49:-.. Dom vet hur marknaden ligger och tar ut så högt som dom bara kan men som marknaden tillåter.
Då hade du säkert tappat hakan om du sett vad sådana här maskiner blivit inköpta för från dom som tillverkat dom. Det handlar säkert inte om många tior om ens det. Tänk när vissa affärer öppnar upp en ny butik och tex säljer någon skruvdragare för 49:- eller så och dom gör ändå inte någon förlust på det.
Det som gör att det oftast blir så mycket dyrare är alla giriga mellanhänder som vill ha sitt och som trissar upp priset i slutet. Materialet är egentligen billigare än vad man tror för industrierna men då det kommer fram till slutkund så kostar det mångdubbelt. Köper man det däremot direkt från fabriken utan mellanhänder så kan dom sedan sätta vilket pris dom vill men inte fasen säljer dom tex en digitalt vartalskontrollerad dremel kopia för 49:-.. Dom vet hur marknaden ligger och tar ut så högt som dom bara kan men som marknaden tillåter.
Verkar rundgång ang. ev. värmeproblem - vi skippar detta.
Just detta med lagom fart vid tomgång och nästan stanna när man försöker kapa/slipa alternativ nära full fart och känna stingen av granatsplittret när skivorna närapå exploderar (som sagt lätt hänt... tur att det är så smått ändå - glasögon tillråds dock med största allvar) var det som fick mig att lacka ur och inhandla den dyra varianten av dremmel...
Säkert kostar den extra varvtalskontrollen bara 25:- extra för tillverkaren, men vad faen... användbarheten ökar _väldigt_ mycket.
Just detta med lagom fart vid tomgång och nästan stanna när man försöker kapa/slipa alternativ nära full fart och känna stingen av granatsplittret när skivorna närapå exploderar (som sagt lätt hänt... tur att det är så smått ändå - glasögon tillråds dock med största allvar) var det som fick mig att lacka ur och inhandla den dyra varianten av dremmel...
Säkert kostar den extra varvtalskontrollen bara 25:- extra för tillverkaren, men vad faen... användbarheten ökar _väldigt_ mycket.
Jag hade en Cotech, men tröttnade på oljudet och vibrationerna och skaffade en Proxxon/Micromot istället. Betydligt dyrare, men också betydligt bättre och i min mening värd de extra pengarna om den används mycket. Infästningen känns bättre än Dremel också, 20mm slät alu istället för någon konstig gänga i plasthöljet.
Grubs:
Verkar helt klart vara lite mer i industrikvalitet med permanentmagnetmotorer etc. - såg dock att likströmarna fortfarande behöver halvvågslikriktad likspänning utan filtrering för att fartregleringen skall fungerar - kör förmodligen med någon bakkant eller framkants fasreglering precis som i växelströmssystem..
---
Oavsett - återkopplad varvtalskontroll är närapå halva grejen i användbarhet i jämförelse med ström(=moment)-baserad pådrag som de flesta dremmel/Coech samt flesta större hatverkarborrmaskiner har - då den sistnämda är i princip bara är en dimmercontroll.
Att försöka gissa hastigheten med mätning av back EMF från motorn (allt för att undvika extra sensorer) innan 'tändning' har man lekt med sedan tidig 80-tal med blandad framgång - dvs. oftast inte så bra då universalmotorerna ger extrem störd miljö (borstgnistor) och olinjärt beteende (kvarvarande remanensen varierar beroende hur mycket ström det var i pulsen innan - och i flesta fallen körde man med bara halvvågsdrift mha tyristor med pulserad DC just för att växelström avmagneticerade motorn hela tiden...)
Gissar att man i min dremmel använder i stort sett samma teknik med mätning av back emf och pulserad framkantsstyd halvågs DC även idag, men med hjälp av microcontroller och känd beteende tar bort dom värsta nackdelarna som man inte kommer runt med ren analog regleteknik på enkelt sätt (mjukstart, filtrera bort orimliga mätvärden etc.)
körde man med hallelement/optogaffel för att räkna varv så hade det kunna byggas med väldigt exakt varvtalsstyrning - men så varvtalsstabilt är det inte...
-
I jämförelse med ovan så ser man att elmotorer för el-modellflyg har kommit väldigt mycket längre både på motorsidan och dess kontrollsystem bara på dom sista åren - lär dock dröja inna man ser det på konsumentborrmaskiner.
(kretskortsfräsen som vi har på jobbet har dock 3-fas motor enligt modern koncept för borren - men prislappen...)
Verkar helt klart vara lite mer i industrikvalitet med permanentmagnetmotorer etc. - såg dock att likströmarna fortfarande behöver halvvågslikriktad likspänning utan filtrering för att fartregleringen skall fungerar - kör förmodligen med någon bakkant eller framkants fasreglering precis som i växelströmssystem..
---
Oavsett - återkopplad varvtalskontroll är närapå halva grejen i användbarhet i jämförelse med ström(=moment)-baserad pådrag som de flesta dremmel/Coech samt flesta större hatverkarborrmaskiner har - då den sistnämda är i princip bara är en dimmercontroll.
Att försöka gissa hastigheten med mätning av back EMF från motorn (allt för att undvika extra sensorer) innan 'tändning' har man lekt med sedan tidig 80-tal med blandad framgång - dvs. oftast inte så bra då universalmotorerna ger extrem störd miljö (borstgnistor) och olinjärt beteende (kvarvarande remanensen varierar beroende hur mycket ström det var i pulsen innan - och i flesta fallen körde man med bara halvvågsdrift mha tyristor med pulserad DC just för att växelström avmagneticerade motorn hela tiden...)
Gissar att man i min dremmel använder i stort sett samma teknik med mätning av back emf och pulserad framkantsstyd halvågs DC även idag, men med hjälp av microcontroller och känd beteende tar bort dom värsta nackdelarna som man inte kommer runt med ren analog regleteknik på enkelt sätt (mjukstart, filtrera bort orimliga mätvärden etc.)
körde man med hallelement/optogaffel för att räkna varv så hade det kunna byggas med väldigt exakt varvtalsstyrning - men så varvtalsstabilt är det inte...
-
I jämförelse med ovan så ser man att elmotorer för el-modellflyg har kommit väldigt mycket längre både på motorsidan och dess kontrollsystem bara på dom sista åren - lär dock dröja inna man ser det på konsumentborrmaskiner.
(kretskortsfräsen som vi har på jobbet har dock 3-fas motor enligt modern koncept för borren - men prislappen...)