Fritzells Thereminbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Dags att uppdatera denna tråd lite nu.

Jag har inte fått chassiet till thereminen än så alla kretskort ligger och väntar på det. Så under tiden fick jag lite idéer att labba lite med en riktig rör-theremin där man använder triod-oscillatorer istället för CMOS-inverterare. De första thereminerna vad byggda med rör och har ett speciellt ljud.

Jag hittade några gamla rör som jag provade med och fick faktiskt en fungerande koppling. Hur som hellst är det mycket svårare att få det att fungera bra så jag skrotade dessa idéer, men det var kul att prova :).

Däremot fick jag en annan idé. Att kombinera gammalt med nytt. En modern theremin med en omodern VCA :idea: :humm:
VCA-kopplingen i det thereminschemat jag hittade verkade ganska intressant och fungerade dessutom bra. Det dämpade signalen helt till skillnad från min egenkomponerade koppling som bara dämpar signalen runt 100x vilken jag inte var riktigt nöjd med. Med ett simpelt anpassningssteg och några ändringar i schemat gick det att kombinera Triod-VCAn med thereminen.

Schemat ser ut som följande:

schematic.pdf

Principen bygger på att när man ökar strömmen i högra Trioden höjer man potentialen på Katoden vilken stryper strömmen i vänstra Trioden, eftersom skärmgallret har jord som potential vilket minskar förstärkningen.

I orginalschemat körde de rören på 250V i Anodspänning. Det finns två fördelar i detta sammanhang med att köra på lägre spänning (hamnade på runt 96V i verkligheten)

1: Det är inte lika livsfarligt...
2: Rören blir mer olinjära på låg spänning vilket är intressant ur ljudsynpunkt. :) Finns ju företag som gör gitarreffekter som avsikligt kör rör på låg spänning för att få knepiga ljud.

Hur som hellst, när det väl fungerade på labbplatta var det dags att börja bygga!

Hittade den här gamla lådan som tydligen hade suttit nått nättagg i. Av en ren slump passade 100x160 Kort alldeles utmärkt i denna låda. Däremot hade jag ingen användning för ampere-metern eller de andra hålen så..

Bild

..de fick gå väck. :madmodder:

Bild

Detta var både tråkigt och jobbigt

Bild

I onsdags däremot damp det ner ett mycket trevligt paket från ELFA innehållande bl.a ett sprillans nytt ECC83 (12AX7) Dubbeltriode. 8)

Bild

Dags för lite sånt här

Bild

Och helt plötsligt så har man ett sånt här :)

Bild

Bild

Bild

Slipade lådan med sandpapper för jag ville inte ha den slitna röda färgen. Hittade en intressant färgburk på färgbutiken. Den hette Metal Primer ”Projekt Paint”. Perfekt! :)

Bild

Efter lite jobb med diverse slipverktyg och borr blev den såhär

Bild

Efter ett antal timmars arbete är det absolut nödvändigt med en sån här. :)

Bild

Test av kortet. Blev lite intressant nätdel. En 230/12V trafo till glödspänningen, En 230/10V som man sedan kör in baklänges på en 230/18 så får man ca 80VAC på primären. (Tack till Tekko för tipset) Det bästa var att allt fick plats på ett vanligt laminat.

Bild

Här kör jag in en vanlig sinus utan dämpning. Allt ser ok ut.

Bild

När man däremot börjar dämpa med en styrspänning ser man tydligt hur röret klipper ”snällt”

Bild

Köpte lite galler på den lokala järnaffärn.

Bild

Bild

Ännu en bild

Bild

Done!

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu fattas bara någon form av indikering eller skylt på vad som är vad.. hmm

Som vanligt blir det lite oväntade ändringar. Upptäckte ett elakartat brus som visade sig härstamma från likriktarbryggan. 1st 100nF över varje diod (totalt 4 kondingar) löste detta problem. Eftersom dessa likriktardioder stänger av så rysligt snabbt blir det en spik som smittar ner hela röret. Nu finns bara ett 100Hz brum på ca 3mV på utgången, vilket man får ha lite överseende med. Ska bli spännande att prova den ihop med thereminen, har inte kunnat göra det än..

Spänningsförstärkningen är ca 1.5-3ggr beroende på hur man ställer Anodströmmen, men eftersom denna burk inte är tänkt som förstärkare egentligen spelar det ingen roll. Den skall användas till motsatsen :). Genom att ändra tomgångsanodeströmmen (tror det hamnade nånstans mellan 30-200uA) kan man variera hur röret dämpar.
När allt annat blir klart blir det givetvis ljudtest :-)

edit: ändrade lite.
Senast redigerad av Fritzell 18 juli 2007, 12:25:02, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tjusigt, väntar med spänning på det slutgiltiga resultatet. :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Rör :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Efter ett antal timmars arbete är det absolut nödvändigt med en sån här. Smile
Det har du sår rätt i, en lödkolv sitter fint ibland. :)

(Fint med röret där!)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:lol: :lol:

Tackar!

Hur gick det förresten med de där ryska thereminerna du hade kommit över? Eller schema var det iallafall?
Senast redigerad av Fritzell 18 juli 2007, 12:34:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vilken cool apparat! :) :) Snyggt!! :tumupp: :tumupp:

Bra idé att bygga den som en fristående enhet. Den går ju att koppla in till det mesta i ljudväg. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:D :D
Tackar så mycket!
Jo jag tänkte det med. Enda nackdelen som jag kom nu är att ingången endast finns i XLR-kontakt. Det verkar som om denna burk har ganska låg inimpedans så hade man haft en elgitarr med förstärkare skulle jag vilja testa att köra line-out från gitarrförstärkarn till denna, sen vidare till en annan förstärkare eller mixerbord och styra ner signalen lite så kan man få rör-ljud (rördist) på låg nivå :)
Hmm..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur gick det förresten med de där ryska thereminerna du hade kommit över? Eller schema var det iallafall?
Alzhimmler syndrom har sedan satt in och fyre tredjedelar av alla njurceller har dörr - därför ser jag lite dåligt ....

Jag se vart 17 mina filer tog vägen.

Så där, hittat, försökt snygga till men kopiorna jag fick från Ryssland var inte bra. Pdf-fil på ca 6,5MB (UJJJ): http://www.pastisch.se/faktiskt/Termenbox.pdf
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe, tung PDF.

Synd att man inte förstår dokumentationen för de där schemana var en ren mardröm :shock: :)
Vore kul att se eller höra en igång..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fanns det fler moduler till din rörteremin?? Eller har jag bara missat.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm nja, beror väl på hur man ser det. I orginalritningen är det givetvis mer grejer, Men i mitt fall använder jag bara VCA-kopplingen i burken. Schema på min variant finns längst upp. Velocity-styrningen och allt annat finns redan fast i *halv*-digital form.

Orginalschema

edit: Även fått på lite primitiva skyltar nu. Limmat fast med vanligt vattenbaserat lim. Verkar sitta riktigt bra.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Har kollat runt lite på youtube, mest på livespelningar med grupper jag gillar och sen kom jag in på Atari punk console, och sen dök denna upp i ett hörn. Ett gäng som spelar Gnarls Barkleys Crazy, och detta bla på theremin! Faktiskt bra!
Youtube
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur kan en 230/18 baklänges på en 230/10 bli 80? Det borde bli 128V.
Om baklängestrafon är en 230/28 stämmer det lite bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror du tappar lite %.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Japp man tappar lite % som sagt.

Riktigt bra klipp Housepainter! Fast ljudet i den thereminen (Moog?) var lite ..udda :)
Skriv svar