Automatisk gräsklippare (Bilder och en YouTube-film 2008)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PERfect

Automatisk gräsklippare (Bilder och en YouTube-film 2008)

Inlägg av PERfect »

Hej

Vi är två killar som ska bygga en automatisk gräsklippare. Målet är att den ska kunna ersätta den vanliga helt och hållet, alltså är bygget inte bara till för att ha roligt.

Vi har nu lekt lite med PIC-processorer och en lite LEGO-robot. Nu har vi bestämt oss för att inhandla motorer som ska användas till den slutgiltiga gräsklipparen. Vi har tänkt oss att använda någon av 12V motorerna med planetväxel som ELFA säljer. Likströmsmotor med planetväxel Enligt beräkningar se nedan så ska vi kunna använda motorn med utväxlingen 91:1, art.nr. 54-455-49. Dock så har Robocut och Chrilleanvänd motorn med utväxlingen 125:1, art.nr. 54-455-56. Så första frågan är vilken motor vi sak välja.

Vi har införskaffat effekttransistorer BD437/BD438 som vi tänkt att använda till en H-brygga till motorerna med efter att ha läst H-brygga så undrar vi om man istället bör eller måste använda FETar?

LEGO-robot (arrangerad bild, LEGO-roboten har inget klippaggregat :lol: )
Bild

Perspektiv ovanifrån
Bild

Perspektiv underifrån
Bild

Framifrån
Bild

Modell för att bestämma motorns teoretiskt minsta moment
Bild

Texten på bilden ska vara: ”Moment som krävs för att stå still i en backe” Mo = mgr · sin(α)

Med hjälp av ritningen och data om motorer, blyackumulator m.m. så uppskattas vikten till drygt 8kg.

Hjuldiameter 180 mm

Värsta fall: 10 kg, 45 graders lutning => 6,25 Nm => 3,12 Nm per motor
Rimligt fall1: 9kg, 30 graders lutning => 3,98 Nm => 1,99 Nm per motor
Rimligt fall2: 8 kg, 30 graders lutning => 3,54 Nm => 1,77 Nm per motor
Senast redigerad av PERfect 26 augusti 2009, 14:08:27, redigerad totalt 3 gånger.
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

En annan tanke som dyker upp gällande motorvalet är väl vilken motor som får gräsklipparen att gå lagom fort. Har ni tänkt er att kunna pwma motorerna eller?

Hur löser ni kraftöverförningen mellan hjulaxeln och motorn? Där kanske finns utrymme för lite laborerande med utväxlingen?

J.
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Tanken är att vi ska ha möjlighet att PWMa motorerna. Önskvärt är att man kan PWM klippmotorn och drivmotorerna både när den kör fram och backar.

Nu har jag inte pratat med mekanikern men jag skulle tro att han inte vill göra en egen växellåda då det sitter en på motorn. Borde ju vara bättre att välja rätt utväxling från början även med tanke på vikten.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

En sak sopm ni _nog_ har tänkt på är hur ser gräsmattan ut.
För är det en åker ni ska klippa så blir det väldig skillnad för hur den ska designas, men jag antar att ni ska klippa en "golf green" gräsmatta vid ett hus. :)
Den ser iaf ut att vara designad för det.

//Emil
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Det är en villa gräs matta under 1000m2 med backar med max 20 grader. Dock ska roboten klara av lutningar på 30 grader.

Angående hastigheten så kan den beräknas med data på motorerna från ELFAs hemsida och vetskapen att hjulen har en diameter på 180mm => omkrets = 0,5652m

Kod: Markera allt

Utväxling   Hastighet beroende på belastning  	
91:1        0,41 - 0,29 m/s
125:1       0,3 - 0,23 m/s
exeqt

Inlägg av exeqt »

Jag beställde 125:1 till min.

Och jag ska också ha en hjuldiameter på 180mm, är detta någon "robocut"-standard tro? :lol:
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Några frågor från en intresserad lekman.. Med de där hastigheterna antar jag att den kommer att underhållstrimma/toppa gräsmattan - inte placeras på en oklippt gräsmatta med 10 cm högt gräs?
Är det rakblad som kommer att användas som skär eller är det bara en principillustration?
exeqt

Inlägg av exeqt »

korp: Min mening är att den ska hela tiden underhållsklippa, kommer ha automatisk ladd station mm.

Och jag kommer ha brytbladsknivar av typen clas ohlson bestnr: 20-666 eller 20-3433 eller likvärdigt. ( Använder den typen på jobbet, kanske slinker med 3st hem )

Om klipparen ska klara en helt oklippt matta så behöver den nog mycket kraftigare klippmotor till o börja med antar jag. Om inte en slotterbalk fram :D

EDIT: kom på en grej till. Flera som bygger har så kompetent elektronik så klipparen kan sakta ner om den går trögt ( högt gräs ). Då kanske man kan släppa ut den på grönbetet?
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

korp: CAD-modellern är så vi har tänkt att bygga roboten, än så länge iaf. Tanken är att rakblad ska användas men blir inte resultatet tillfredställande får vi hitta på något annat. Troligtvis kommer man att få klippa gräsmattan på vanligt vis om gräset är för högt. Men sen ska ju roboten se till att det alltid hålls lagom :D

exeqt: Att hastighen beror på klippmotorns last är självklart önskvärt. Jag hade tänkt att försöka se om man kan mäta strömmen till motorn och på så sätt avgöra hur högt / tjockt gräset är.

Jag undrar hur starka gräsklipparna som använder 180 mm hjul och utväxlingen 125:1 är. Skulle det vara så att de är mycket starka så kanske våra uppskattnings beräkningar stämmer och man kan välja utväxlingen 91:1. Vikten kommer också att spela roll så den är isf. också av intresse.

EDIT: Ska vara 180 mm hjul, tack Zyxel615.
Senast redigerad av PERfect 17 juli 2007, 15:48:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

180 cm hjul??!! :shock:
Vad är det för enorm klippare, är den korsad med en monstertruck?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Detta låter som ett kul projekt!
Funderat på någon form av navigering eller hur skall roboten hitta var den klippt och inte?

Men snälla nån! :shock:
PERfect skrev:Det är en villa gräs matta
Vilken särskrivning? :lol:
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Till en början ska roboten bara köra runt slumpmässigt (Husqvarnas gör också detta). När man väl lyckats med detta kan man börja fundera på ett smartare sätt för navigering, laddningsstation och hur den ska hitta dit. Men som sagt ska man lyckas med något som kan köra runt på egen hand.

Var en dyslektiker som skrev särskrivningen dock borde jag sett det innan det postades, sorry.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bra att ni börjar med enkel "slump"-algoritm. Ska själv göra en klippare (ligger på att göra listan) och gräver man för stort hål på en gång tror jag man tappar lusten. Roligare också att kunna experimentera lite med olika för jag tror verkligen inte man kan lyckas med en sån här produkt första gången.

Lite OffT men:
Priset för automovern tror jag är billigt om man ser vad man skulle tjänat på att jobba den tiden man lagt ner när det väl blir klart men ack så lite man lär sig då :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

PERfect skrev:Var en dyslektiker som skrev särskrivningen dock borde jag sett det innan det postades, sorry.
Ibland blir särskrivningar roliga som i detta fall, annars mest irriterande.

När jag kollade upp robotgräsklippare runt mitten på 2004 så var det "standard" med slingor runt delar som skulle klippas. Om jag minns rätt så följer klipparen slingan tillbaka till laddningsstationen, om jag kommer ihåg fel låter det som en bra idé i alla fall. :)

Edit: stavning
exeqt

Inlägg av exeqt »

Det är helt riktigt att gräsklipparen har slingor som "staket" och att den använder dessa för att gå hem. Så gör huskvarnas och så gör även Robocut.
En huskvarna kostade ca 18 000kr när jag kollade för typ 3 år sedan, ( från början 36 000kr om jag inte är ute o cyklar), då låg Robocut på 6 500kr.
Nu ligger huskvarna på ca 14 900kr och robocut säljs inte :-(
Då är det huskvarnas model som motsvarar robocut, och ska klara typ 2000m2 gräsmattor. Det finns billigare.

Så därför blir det till o bygga en robocut look-a-like, och på den så är det 18cm hjul om jag inte har fel. Jag har fått tag i moderkortet och samma motorer som robocut. Ska bara bygga ett chassi nu.
Skriv svar