Intelligenta hem, waweman, nexa mm, tipps

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Intelligenta hem, waweman, nexa mm, tipps

Inlägg av PeotryD »

Vet att endel av er grejjat med Nexa och Waweman, här är en USB stick för PC för att styra dom, och här är en förstärkare så att signalen räcker längre!

Deras USB stick arbetar med open source och dom har massa kodexempel på sidan!

Hoppar det är något som leder till nya projekt hemma hos er:-), skriv om dom här i så fall!

[Edit]Lite osäker om den stödjer Waweman i nuläget, gör den inte det så är det en mjukvarufråga som man får fixa själv...Nexa stödjer den i alla fall.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tufft... undra om det där är den som det diskuterats om tidigare här på forumet... 8-)
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Ohhh, ondskefull ide som vi självklartr inte ska utveckla är ett programm som sätter på och stänger av allt på alla kanaler och addresser inom räckhåll med kort intervall. :twisted:

Skämt åsido så skulle det vara ganska intressant att tex programmera in ett läge som tex "mood light" som ändrar belysning osv i berörda områden alternativt tänder belysning osv på valfritt tillfälle.

Annan fråga är väll, kan man bygga en sån usb stick från scratch utan nå större tekniska problem?

Vet en modul som sänder 433mhz är inte svårt att komma över och att övervaka vad som sänds från tex en fjärr kontroll till en mottagare borde inte vara allt för krångligt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Den stickan var ju verkligen billig och hade stöd för kontroll av den genom api.
Kanske borde beställa den.

Det jag saknar är en usb-enhet som kan lyssna på nexa fjärkontroller osv också.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Coolt, man kan släcka och tända en lampa från deras hemsida, och se det via webcam:-P *barnsligt kul*

*lika kul som den där julgranen nån gjorde här på forumet, som jag satt och tände och släckte en natt jag var utråkad:-P*

Dom har modifierat en "Linksys NSLU2" vet dock inte exakt vad de gjort med den, om de kör webcamen och dongeln på den med.
Länk här

Man skulle gärna vilja veta exakt vad de gjort med den Linksysen...:-)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Vet faktiskt inte heller vad de gjort med NSLU2'a, vet att den kör Linux i alla fall.
Kan erkänna mig skyldig till en del av koden i alla fall :)

Tellsticken är inte dum, ett givet köp. Har använt en här sedan i vintras för att styra lampor från datorn. Använder en LDR och 1-wire för att läsa av ljuset ute, sedan tänds alla lampor trådlöst när det blir mörkt. Kanonbra!

Det finns lite kod för att avkoda signalerna, håller på med lite experiment med den och en PIC4550. Inget som är klart än, men det kommer!
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Behöver inte göra mycket med dom eftersmo det är en liten linux server som redan har en usb port. Bytte av programvaran är grunden.

Mer info hittar du på http://www.ambor.com/public/nslu2hack/nslu2hack.html
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

chille skrev:Tufft... undra om det där är den som det diskuterats om tidigare här på forumet... 8-)
Ska det vara ja:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=11720
micke.prag
Kontakt:

Inlägg av micke.prag »

Ang. waveman så kommer det stöd för det i nästa version av programvaran som vi förhoppningsvis släpper denna veckan.

Ni som undrar vad vi gjort med NSLU2n så är här en liten kort beskrivning. Tanken var att skriva lite längre och utförligare och lägga upp programvaran men det har inte blivit av ännu. Tiden räcker inte till :-)
Linksysen är omflashad med OpenSlug (http://www.nslu2-linux.org/wiki/OpenSlug/HomePage) för att få in ett linux med 2.6.16 kärnan.
Den enda kameran vi hade tillgänglig var en Logitech Quickcam Messenger som enl. nslu2-linux skulle vara svår att få att fungera. Vi laddade ner källkoden till kärnan och kross-kompilerade modulen i ett gentoo-system. Funkade faktiskt på första försöket. Hur ofta händer det? Kameran streamas sedan ut med denna programvaran:
http://webcamserver.sourceforge.net/
För att styra TellSticken används rf_cmd skriven av Tord Andersson genom thttpd och ett litet shell-script.
Slutligen används en liten förenklad variant av Patrik Hermanssons Ajax-script på vår hemsida.
På detta sätt går allt via linksysen och vi har ingen annan dator kopplad till "TellStick Live!".
Är någon mer intresserad av projektet får ni gärna höra av er genom ett PM eller ett mail till mig så kan jag berätta lite mer ingående.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Fungerar tellstick med eversprings produkter? Jag har en everspring BH002 och den liknar nexas produkter väldigt till utseendet.
micke.prag
Kontakt:

Inlägg av micke.prag »

Bilderna på deras hemsida verkar inte funka så det är väldigt svårt att säga. Var har du köpt dom?
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

hur går det med Waveman-koden??

/Hylsan
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

micke.prag: Jag har köpt dem på järnia. Det verkar vara svårt att hitta bilder på dem.
micke.prag
Kontakt:

Inlägg av micke.prag »

I den senaste versionen, 1.1.0, finns stöd för waveman.

Och för att citera krambriw på vårt forum:
Om du använder wavemans repeater för nexa moduler så fungerar det bra för on/off moduler men inte för dimmer moduler (min egen erfarenhet)

Effekten blir knäpp om du styr en nexa dimmer modul med nexas fjärrkontroll, det går knappt att få stopp på dimmern som sänker/höjer ljuset hela tiden...
Det kan vara bra att veta. Har själv inte haft möjlighet att testa ännu.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

så om man kör bara waveman (plugins å dimmers) så funkar det inte kanske riktigt 100?

/Hylsan
Skriv svar