Hagelskyttesimulator

Berätta om dina pågående projekt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Hagelskyttesimulator

Inlägg av Micke_71 »

Har återupptagit arbetet med min lilla enkla hagelskyttesimulator. Tappade bort all färdig mjukvara tidigare och grabben hade fått låna det ena RC servot till sin monstertruck.

Har fått tillbaka servot och börjat lite på ny kula. XP är lite speciellt att arbeta med hårdvarukontroll så jag fick ju börja med ett enkelt kontroll program så jag fick igång på LPT porten igen.

Den ska stå 3-5m från väggen och styras helt via PC'n. Mikrofonen tar upp ljudet när man ropar ut en ny duva och simulerar med laserpunkten en slumvald bana efter skeet, trap, sporting eller vad man önskar.

Bössan har en laserpatron som styrs via avtryckaren. Finns ingen träffkontroll annat än sin egen bedömning. Framförhållningen får man bedömma själv efter sidohastigheten hos den simulerade duvan.

Har funderat o skissat på en liknande modell som har en scen från en diaprojektor och en laserduva som denna. Men träffkontroll sker med en webcam som har fått ett interreferns filter som filtrerar bort allt utom lasern. Men det kommer jag nog aldrig att få tid till att färdigställa.



Har kört lite med den tidigare testerna utav mjukvaran och det avslöjar obönhörligen fel i svingen. Jag trodde inte jag bromsade upp i skottögonblicket men det var 100% bevis på det. :oops:

Mikael
Användarvisningsbild
Landrash
Inlägg: 366
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:29:07
Ort: Stockhom

Inlägg av Landrash »

"Målsöknings" delen kan du nästan låna från tex http://www.colinkarpfinger.com/projects/defcon/

om inte annat sno lite ider på hur mjukvar/webcamer delen behandlar datan.

Hur som helst ett intressant projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Kanske en dum idé, men om man kopplar avtryckaren till pcn kanske man kunde ta en bild just när man trycker av och då själv, eller med mjukvara, avgöra om det var träff.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Alla bra och gärna genialt enkla idéer är mycket välkomna. Jag sitter så fast i mina tidigare tankebanor.

Mikael
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Skulle lagt till att det var med en webkamera jag menade i förra inlägget.

Eventuellt skulle man kunna sätta kameran på själva laserpekaren så den alltid är "centrerad" på målet så att säga. Har man en vit vägg BORDE det inte vara helt omöjligt att men mjukvara avgöra träff.

Var det inte någon här på forumet som gjorde en mjukvara som avgjorde vad som ändrats på en bild. Det kunde ju vara en start att snatta lite från. Men jag tycker att vit vägg och röd laser borde vara åtskiljbara :)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Jag har haft lite olika funderingar kring webcam. En är ju att man skaffar en liten som sätts på bössan. Man har en stark IR-led mitt på väggen. Man plockar bort IR filtret o sätter dit ett för synligt ljus. Man bör då få en mörk bild med en vit prick. Tyngdpunkten på den vita pricken borde ju ge xy kordinater vart på väggen man siktar. En projektor tll PC kan ju presentera mål......

En annan är ett interreferensfilter på en webcam som följer lasern. I skott ögonblicket så släcks målpresentationen o laserpatronen tänds. Man kan ju sätta dit lite bättre optik på kameran så man kanske täcker ett område på 1m på en 4m lång vägg. Tror systemet dry fire funkar på detta sätt.

Lasershot verkar ha en webcam och en projektor och sedan fota laserpunkten på väggen.

Problemet är tid och mina kunskaper. Känner att inget riktigt vill räcka till.

Samma sak ifall man vill ha en avkänning baserat på fotodioder i kvadrant. Signalen bör moduleras, sedan tas emot och omvandlas till en analog nivå för att läsas av i en AD omvandlare. Har räknat på en variant med högeffekt IR-led och fototransistorer direkt på gameportens analoga ingångar. Skulle kanske gå att få till.

Som sagt många idéer men sen är det stopp.

Mikael
Skriv svar