Porto skrev:Bahco spetstång 4830 är inte heller helt fel för att montera ytmonterade motstånd och dyl. Aningen dyr (runt 200:-), men helt klart värt det.
nja, när det gäller tänger av olika slag som man hittar i järnaffärer, clas i sjön och biltema är att dessa är på tok för stora med den komponentsize som gäller idag - prisbillig serie och har rätt kvalitet till priset är Piergiacomi-serien i Elfa - dom ligger runt 120:- (+ moms) styck vilket gör att man själv har råd att slipa och modifiera dom för bättre passning mot uppgiften i jämförelse med lindströmtängerna - dom sistnämda är iofs av väldigt bra kvalitet men styckpriset gör att man tänker för sig två gånger innan innan dom kommer i närheten av bänkslipmaskinen eller diamantfilen..
min favorit när det gäller sidavbitare är i alla fall 80-468-07 (Elfa) för 109 :- + moms - efter en stund med diamantfilen så börjar den bli riktigt användbar tex när det gäller att klippa individuella ben på tätpinnade ytm.-kretsar etc.
till detta bör man komplettera med skalverktyget 80-516-17 (ELFA), spetstång med och utan refflor samt en rundspetstång när man skall göra snygga krökar.
pincetter är högsta grad individuellt vilken typ man gillar, det finns sådan som upplevs 'hårda' och 'mjuka', men den som jag använder om jag skall ha någon övh. är 80-433-66 (Elfa) och är den modellen som används flitigaste på jobbet. Den är lång och smal - vilket i mina ögon är en fördel då de flesta pincetter är på tok för korta IMHO. - just detta märker alla som har jobbat med varmuftspistol någon gång