Klocka med 4 Led

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HåkanO

Klocka med 4 Led

Inlägg av HåkanO »

Fick lust att bygga något onödigt och därför kul. En annorlunda klocka t.ex.
En RGB klocka med 4 eller 6 lysdioder som visar tiden med färger. Självklart motståndsfärgerna. Svart? Brun Röd Orange Grön Blå Violett Grå Vit

Typ

Bild

Här är klockan förstås 23:15:36

Antingen skulle man ha 4 eller 6 siffror (färger) och låta färgerna antingen tona eller växla snabbt. Har man färgfälten försänkta skulle väl svart kunna visas lättare. Inget ljus. Frågan är hur bra brunt syns. Har inga RGB dioder att testa med för tillfället. Troligtvis skulle klara RGB dioder funka bäst och en typ ritfilmsfönster. Skulle alltså behöva analoga utgångar från processorn. Många blir det 3X4 eller 3X6. Vad tror ni man skulle behöva för hårdvara.

Håkan Olsson[/img]
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Idén har varit uppe tidigare i liknande form. Men här räcker det alltså med 10 olika nyanser man ska skilja på per "pixel"? Vad sägs om färgskalan för motstånd? :wink:

Du bygger lämpligtvis med en mikrokontroller (PIC, AVR el.dyl.) som hårdvara, du behöver niget annat om du vill hålla det enkelt. Är du lat och/eller noga med att den inte drar sig så skaffar du även en temperaturkompenserad kristalloscillatorkrets som ger dig en exakt tidsreferens att räkna på.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jo som jag skev så ska det självklart vara Motstånsskalan men jag är som sagt osäker på brunt. Även grå kan jag nog få problem med. Små TFT färgskärmar skulle nog vara perfekt men dyrt :( . Vill jag ha en MAX:ad så skulle ju 6 st 19" TFT skärmar funka...
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Intressant! Kan ju bli riktigt snyggt. Förutom att färgerna kan skära sig.. :) En bra idé!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kul grej.

$tiff är på hugget igen ser jag...
Lite trött på sistone? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul idé! :) :)

Brunt ljus har jag provat. Blir ganska ok om man blandar röd och grön i lagom förhållande.
Grått... hm, en vit lysdiod som lyser svagt? :)

Knåpade ihop en liten ungefärlig tabell:

Svart: Ingen lyser.
Brun: 60% röd + 40% grön, ungefär. Kanske lite svagare på båda.
Röd: Tja.. 100% röd :-)
Orange: 100% röd + 70% grön
Gul: 100% röd + 100% grön
Grön: 100% röd.
Blå: 100% blå
Lila: 100% röd + 100% blå
Grå: 30% vit kanske?
Vit: 100% vit

Skulle nog satsa på en separat vit till detta. Har inte provat, men jag tror att det blir svårt att få en svag vit färg med en RGB-lysdiod.

edit:
"Grön: 100% röd." ..blev nog något fel där.... :lol: :lol:
Naturligtvis ska det vara "grön"
Senast redigerad av JimmyAndersson 11 juli 2007, 23:45:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Grön: 100% röd

:wacko:
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Tack 13th.marine!

Började fundera å om jag var lite för trött! :p
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag behöver inte ens fundera längre. Skriver in mig på spa eller något... :sleepy:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

13th.Marine: Hoppsan :oops: :oops:

:lol:
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Gjorde en lista. Har inte översatt till procent med den ser ganska lika ut som din Jimmy

Har 255 steg R G B

Svart 0 0 0
Brun 185 96 0
Röd 255 0 0
Orange 255 127 0
Gul 255 255 0
Grön 0 255 0
Blå 0 0 255
Viol 127 0 127
Grå 127 127 127
Vit 255 255 255

Ska skicka efter några olika RGB dioder återkommer när jag testat bakom ritfilm
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då. Nu blev jag lite sugen också på att bygga en sån där klocka. Man kanske skulle plocka fram RGB-lysdioderna och göra något vettigt. Kan nog bli riktigt snyggt.

Om inte annat så är det ju ett jävligt bra sätt att lära sig motståndsfärgerna. För det är jag rätt värdelös på. 8)

Angående analoga utgångar så är ju saken biff när man kör lysdioder. Du gör helt enkelt en matris-koppling och driver lysdioderna med PWM. Då räcker det med 9 utgångar och lite smart programmering. Går säkert med ännu färre I/O, men det är bara onödigt att krångla till det.

Man skulle ju även kunna sätta på en liten 6 pinnars stiftlist med 4 I/O + vcc + gnd, så man kan sätta i en expansionsmodul i framtiden. Till exempel en radiomottagare för automatisk synkning av tiden. Eller kanske en väckarklocka med flera inställbara tider
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Tänk på att en RGB-LED är lååååååångt ifrån färgkalibrerad. Ofta är det grönt eller rött som dominerar i maximal intensitet ur människans öga sett. För att få t.ex. vitt så måste man strypa rött och grönt väldigt mycket och låta blå jobba på för fullt.
I detta fallet är det ganska lätt eftersom det är så få färger, man kan kalibrera in varje färg i mjukvaran. Värre om man ska ha helt steglöst, då görs kalibreringen bättre i hårdvara.
Skriv svar