Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish

okej...

Inlägg av Tottish »

Men om vi ponerar att jag har 230 VAC i væggen, då ska væl transformatorn leverera 24 VAC, so far, so good? Ær inte alls særskilt hajj på det hær med likriktning men principen bygger væl i alla fall på att det blir toppværdet av væxelspænningen som blir den likriktade likstrømmen man får ut? Toppværde av 24 (multiplicera med sqrt 2, right?) blir ju strax under 34 VDC. Motorerna skulle væl ta in 35 Volt utan att ta stryk om jag inte minns fel. Detta borde ju betyuda att man kan køra med Clas-trafon om man har 230V i væggen?
Vet som sagt inte hur den hær ekvationen gestaltar sig i verkligheten eller om den ens stæmmer i teorin så slå mig gærna på fingrarna. =)

Tjo!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dagens bilder:

Bild
Gjorde en lite fixtur för att ändborra.

Bild

Bild

Bild
Igår tog jag några bilder från bastun/MDF-lagret. Idag var jag å hämtade resten, 16mm och 6mm. Så nu är det ännu fullare. Tur man inte använder den så mycket på sommaren. :D

Bild

Bild
Lite av skruvförådet.

Glömde ta bilder idag. Jag har hunnit med att fräsa några sorter klara, men det verkar aldrig ta slut. :(
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Imponerande! 8)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Shit va bitar....går det enligt planen?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hej alla byggsugna! Det är fortfarande en hel del av er som inte betalt för Kressarna! Kolla senaste status i wikin. Om er betalning inte finns med, kolla upp om något gått fel med erat betalningsuppdrag/överföring.

Jojje: att din fru står ut! :shock: Jag misstänker att min kastat ut mig för länge sen, alternativt skulle jag få "städtjänsten" i många år framöver! STORT TACK för att du lägger ner detta enorma arbete för vår skull! :happy:

/PeterH

PS. hur funkar det för dig när du får ligga ut med en hel del slantar, om du vill kan vi ju köra en till runda med "handpenning"?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

PeterH jag ser att du inte betalat ännu :lol:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Oj jäklar, det har jag missat! :D

/PeterH
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Dagens kommentar från min fru, när jag visade bilderna från bastun.

Tur att man inte är gift med den (jojje), jag hade fått spader :D
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Tror när jojje fått ut sin produkt på marknaden och tillverkningen är lagd på entreprenad, och Jojje bara sitter och pillar navel och dricker paraply-drinkar i ett betydligt varmare land 8) medans pengarna rullar in, DÅ klagar nog inte frun :lol:

och pcmper då skulle nog faan varken din eller min fru öppna truten :lol:
(om vi vore i Jojjes sitts då)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Basturökt fräs inte illa. :)

Angående nätagg undrar jag fortfarande hur vi/jag ska göra, blir det samköp eller ej? Är någon intresserad av dylikt?
Borre

Inlägg av Borre »

Verkar inte som att det blir något av det, har själv ingen möjlighet att ta tag i det ordna beställning m.m.

Tänkte jag skulle prova på den där trafon från clasohlson, fungerar den bra vilket den borde göra så blir det ju betydligt mycket billigare trots ett samköp.

Bör man använda ett nätfilter vid nätaggsbygget och vad för filter ska man använda då?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för att ni gillar det jag gör, och har tålamod att det tar längre tid än förväntat.

Det ni ser på bilderna är nog inte det värsta för lilla frun, det är allt dammet, spånet på golven och bänkarna och den allmäna röran överallt. Pluss att nu har jag ockuperat nästan alla rum.
Som tur är så har jag värdens tålmodigaste å gulligaste fru, speciellt om hon får lite av egna behov tillfredställda sena kvällar. Först fräsa i källare, sen ta med sig fräsen till det andra hobbyrummet. :D
Så jag får väl kontra till pcmper. Tur att jag inte är gift med en sån som du. 8)

Jag hoppas att det går som Anahka1975 förutspår. Jag snackade med snickeriverkstan/brädgården igår senast om hur dom kan hjälpa mig om det blir många fräsar. Han kände till andra ställen som gör bra jobb och inte tar så saftigt betalt. Vi får se å hålla tummarna. (Ja, jag har kvar båda än så länge. :) )

Trafon som Clas i sjön säljer verkar vara ett kap. Är det nån som testat den ännu? Undrar hur många dom har kvar, hmm...
Jag har varken tid eller lust att ta tag i även det, så någon annan får gärna göra det.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmm... jag är imponerad av Jojje, själv känner jag av alla telefonsamtal, PM och mail för bara Kressen :eh:
Det tar enormt mycket mer tid och kraft än man tror eftersom man vill att alla ska bli glad och nöjd samtidigt som det ska gå snabbt och smidigt!

Jag skulle själv kunna tänka mig att handla den ringtrafon vi pratade om från Farnell tidigare i tråden. Är det någon som kan räkna på exakt hur mycket spänning den ger efter likriktning, den var ju på 25VAC istället för 24VAC som är rekomenderat.

Om jag skall orka engagera mig i detta också så blir det en komplett sats med ringtrafo, likriktarbrygga och passande konding eventellt också nätfilter. Priset kommer bli något högre än hos farnell eftersom jag har en firma som inte heller lever på vatten och bröd, men det handlar inte om stora pengar!

Om det fortfarande låter intressant kollar jag vidare och räknar fram ett pris, annars blir det upp till var och en att ordna (själv kommer jag troligtvis beställa från Farnell i alla fall).

/PeterH
Borre

Inlägg av Borre »

Riktigt imponerande måste man säga att det är.

25VAC bör väl ge strax över 35VDC obelastat efter likriktning och glättning, men inte ska väl det vara något problem att få ner spänningen till en säker nivå, eller? Trafon går väl inte obelastad någon gång heller när den är kopplad till fräsen.

Jag är väldigt intresserad iaf, och då av ett komplett paket. Vi bör ju få lite bättre pris på alla komponenter då också. Antar att det är några som behöver ett nätagg till fräsen, många har säkert ett fungerande men blir det sambeställning så är ju det ett bra tillfälle att skaffa ett nätagg man kan ha till fräsen hela tiden och det till ett bra pris.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det som PeterH föreslog "... om du vill kan vi ju köra en till runda med handpenning ..." behövs inte.
Snart blir dom första hämtade/utskickade, så då kommer det flis in före jag måste betala stora räkningar, såsom stegmotorerna (ca 18000:-).
Annars tack.
Skriv svar