Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Han tittade lite på stängerna han hade och frågade hur många jag ville ha. 87 meter sa jag. Han såg lite extra lång ut i hakan"

:lol: :rofl :lol:

Det hade varit lite kul att då plocka fram inköpslistan och säga "hm, det är till hallen alltså. Sedan ska vi ha till vardagsrummet också..."
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Knotas: Jag har redan kollat med min kontakt angående garanti (det gjorde jag tidigt eftersom jag tycker det känns ganska viktigt), och mycket riktigt så blir det ju så att garantin går genom beställaren, men det skulle inte vara några problem med garanti i alla fall :P . Förhoppningsvis blir det inte några bekymmer heller eftersom vi valt att gå på en av marknadens bästa maskiner (för detta ändamål).

Meduza: Hur blev det sagt med styrenheten, fanns det en med intressant varvtalsområde också till 800/1050-modellerna? Eller skulle vi köpa en till den äldre maskinen för att se hur dom löst det? Vet vi att maskinerna har samma förutsättningar eller tar vi en chansning... :shock:

Angående denna justering så undrar jag om någon tror (eller vet) om det skulle vara möjligt att få Mach3 att automatiskt kunna styra varvtalet efter hur snabb matning man kör? Skulle detta vara bra? Kanske en helt fristående applikation kunde skrivas som räknar pulshastigheten från Mach3 och sedan justera vartalet i "realtid" utefter valt material (trä, plexi, mässing, aluminium osv.)

/PeterH
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Angående varvtalsreglering så har ju Fagge moddat sin Kress för att gå ner till 6000rpm istället för 8000rpm. Läste det i hans cnc-tråd. Det bästa vore väl att kolla med honom hur han gjorde, om 6000 var det lägsta vettiga varvtalet han kom ner i osv...

Känns som jag hänvisar till Fagge gång efter gång men han har ju gått den här vägen innan oss så han har ju löst det mesta redan.

Att bara köpa den moddade varvregleringen till en annan typ av Kress än vår ger väl kanske inte så mycket? Då vet man ju inte vad de har ändrat? Och de moddade som finns till 800:an sänker ju varvtalet väldigt lite.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

jojja skrev
Hittade den här (http://www.bpihlgren.se/frasar.htm) sidan. Finns det någon som bor i Göteborg som kan hälsa på dom å fråga lite om vad vi behöver, priser och liknande?

Varning för dom, dyra som f** och inte särskilt göteborgska (läs trevliga) :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såg att någon skrivit 90° som en av de önskade gravyrstickelvinklarna. Blir inte det en helt plan fräs?
Senast redigerad av MadModder 8 juli 2007, 10:52:39, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Åtminstone cnc-plus anger vinkeln på själva spetsen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ok. En del sidor anger ena sidans skärvinkel, så en 45° har en 90° vinkel mellan V-spårets väggar. Lite förvirrande. Var blir beställningen ifrån? Jag vill helst ha kvartsfräsar, och det verkar inte cnc-plus ha.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Kvartsfräsar rensar spånor effektivt, gôrbra.

Tyvärr har www.Unegravyr.se bara en kvartsfräs, med 4mm axeldiameter.
Denna verkar perfekt men då behöver man spännhylsa 4mm

Däremot skulle nog denna halvfräs funka:

Konisk halvfräs för spännhylsa
art.nr FM6050-1 6x50mm 60° slipade i 1 ände

http://www.bpihlgren.se/frasar.htm har passande kvartsfräsar:

Fräsar av hårdmetall för hylsa
diameter halvfräs kvartsfräs kvartsfräs m. titan
6.0x60mm DCH600 KKC600 TTC600

www.cnc-plus.de har ju V-groove router med 3.175mm axel

Edit:
Har kollat ett tiotal andra hemsidor men hittade inget lämpligt.
Inte ens Rotool eller Plantins, trots deras i övrigt spännande sortiment.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

PeterH: Nej jag har inte sett någon moddad enhet som säljs någonstans,
vi har ingen aning om hur varvtalsregleringen fungerar, så det är en ren
chansning hurvida det går eller inte, vi vet inte ens om det går att komma
åt komponenterna...

maha: Fagge har en Kress 6990 om jag inte minns helt fel.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ja jag håller med Jojje, deadline på Kressarna ikväll 23:59 så att vi får iväg beställningen nångång. Beställning imorgon måndag då alltså... :wink:

Sen om det är möjligt PeterH får du väldigt gärna vaska fram IBAN & BIC/SWIFT samt ditt namn och adress, det behövs för att jag enkelt ska kunna göra en avgiftsfri betalning från Finland till ditt konto. Annars kan vi ta det via Jojje gissar jag.

Meduza: Ahaaja, tog helt enkelt för givet att han hade en 800:a... :oops:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Maha: Annars kan jag lägga ut av det jag redan fått från dig, så tar vi och stämmer av när vi vet slutnotan. Min bank tar bort 10:- varje gång du skickar till mig. Antagligen får du sämre kurs om du inte betalar nån avgift till din bank. Dom gör inget gratis iaf. :D
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

jojje: Jo så kan vi göra. Tackar! Hmmm...visste faktiskt inte att din bank tar bort 10:-, lite konstigt i och med att jag kryssar i "betala både den egna och mottagarbankens avgifter" och det blir 0 euro. Nåja, 10 spänn är ju inte hela världen... :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

När jag lusläste pappret jag fick från Swedbank, så är det troligen för att jag inte sagt till att dom inte ska skicka ut pappret jag just nu läser. Troligtvis tar dom 10:- för det. Eftersom det är jag som "glömt" det, så ska inte du lida av det. Jag ändrar i Wikin också på en gång. Så går det när man inte läser allt som står skrivet, både på framsidan och baksidan. :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

jojje:En liten fråga bara finns de flesta fräsar osv "hemma", eller är det något du tar på beställning. Tänkte att då jag betackar mig för postens tjänster och gärna tar en stockholmstur för att få lite inspiration. Då i samma veva kan man bestämma sånt "på plats" och göra upp för "godiset" på plats eller?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Normalt sätt så ska jag ha i lager, men nu börjar det ta slut. Gott om fräsar var det ont om. Tänkte vänta med en storbeställning tills jag vet hur många av varje ni vill ha. Kan tänka att det är lika illa där nu med semestrar och allt tokigt folk hittar på.

Du har inte skrivit upp vad du vill ha. Just nu har jag bara 7st 3mm och 6st 2mm fräsar. 1mm var det bara en kvar av. Borrar fanns det däremot gott om.
Skriv svar