"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
carlbring
Kontakt:

Hej!

Inlägg av carlbring »

Det här är mitt första inlägg här på forumet, har spanat in det lite ett tag.

Det ser ju ut att vara ett tag sedan någon skrev något här, men jag prövar iaf.

Jag har en HP Laserjet 5L sedan gammalt (otroligt bra skrivare faktiskt; den e vissreligen inte snabb men har aldrig krånglat) och har skaffat en sån där Rusta-maskin (det var ett impusköp faktiskt, så jag blev glad när jag såg att den har använts med gott resultat :D ) men undrar hur jag lämpligast ska modda den; jag funderar på att sätta en brytare som kortsluter en av temperatursensorerna men är rädd att bränna sönder något då jag inte alltid har alltför bra minne :wink:. Den där elektroniska styrningen verkar ju riktigt fin men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få till den innan jag har skaffat nån sån här anordning för att tillverka kretskort :( . Skulle tacksamt ta emot kopplingsschema och layout iaf.

//carlbring
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

carlbring, lek lite med den omoddad först. Se hur resultatet blir. Jag kör fortfarande min i orginalutförande, men har iofs inte kört speciellt stora kort.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

carlbring:Jag gjorde mitt första och andra (=det till styrningen) kort i omoddad rusta.

Om man moddar slipper man köra typ 15 gånger för att få över tonern, 5-6 gånger räcker OCH man får bättre överföring då pappret släpper bättre. Dock är moddningen "dyr" (om man måste handla alla komponenter på elfa dvs (trafo och relä)) men i jämförelse med UVlåda osv så är det väldigt bra pris.

Har också en Laserjet och den är den som används dagligen. Har även en färglaser men den ger inte lika bra resultat som 6L:en så du kan skatta den skrivaren högt :)
xobx

Inlägg av xobx »

Vad är det för "rusta-maskin" alla pratar om?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

xobx:Denna
xobx

Inlägg av xobx »

v-g skrev:xobx:Denna
Ah, okej, tack :)

Hur "moddar" man den?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Se tidigare i tråden för info. Men kortfattat så byter man ut allt utom lysdioderna till separat elektronik, inte helt enkelt men väl värt det.
xobx

Inlägg av xobx »

Okej, så moddningen gör att man slipper köra laminatet så många gånger i laminatorn, fast det blir samma resultat?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tycker du kan läsa lite noggrannare i tråden, bara ett par inlägg upp har jag skrivit:
Om man moddar slipper man köra typ 15 gånger för att få över tonern, 5-6 gånger räcker OCH man får bättre överföring då pappret släpper bättre.....
xobx

Inlägg av xobx »

Oj :oops:

Vad kostar själva moddningen?
Det har du iallafall inte skrivit, tror jag :wink:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Drygt 200:- tror jag att jag la ut. Köpte lite "extra" så det är svårt att säga exakt. Beror också på vad man har hemma och om man följer beskrivningen strikt osv. Relät tillexempel skulle man kunna hitta mycket billigare om man gjorde om kretskortet lite.

Det som är "dyrt" är kretskortstrafo (köpte min på kjell) och relät resten är kaffepengar.
xobx

Inlägg av xobx »

Okej, var finns ett schema?
Har letat igenom tråden efter ett schema fast jag har inte hittat ngt :/
carlbring
Kontakt:

Hej Igen!

Inlägg av carlbring »

Tack för de snabba svaren!

Jag tror att jag prövar att köra maskinen omoddad ett par ggr. för att se hur det funkar med tonerna i min skrivare och vilket papper som är bra osv., men jag har varken laminat eller etspulver och hade tänkt att köpa de på Kjell o Co; så om det är ngt. till moddningen som är lämpligt att köpa där så vill jag gärna veta det innan jag åker dit :wink: (det e tyvärr långt från Vänersborg till närmsta Kjelle :( ).

Det är inte alltför brottom dock; jag måste vänta på att ngn. i familjen kör mig till Borås (där Kjelle ligger), och de kan nog ta minst en vecka:( (Jag gick precis ut 9:an å har inget körkort eller så).

Kunde inte heller hitta ngt. schema i tråden.

//Carlbring
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

carlbring, ring en stund i förväg till Kjelle. De har mycket inne, men långt ifrån allt. Särskillt när det gäller "nisch"-grejor som vi vill ha.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eller beställ på nätet, så skickar dom.
Troligtvis mycket billigare och snabbare, än att åka dit.
Skriv svar