Larm central

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Och vidare, vid avklippt ledning skall det vara sabotagelarm med samma åtgärder som A-larm.

Man kan också lägga in larm vid bortkoppling av 220volt (eller strömavbrott) alltså larm vid strömlöst i en viss tid, man kan lägga in för låg batterispänning som larm (driftlarm).
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tänkte ha så att den börjar tjuta korta signaler, ungefär som en brandvarnare med dåligt batter, när 220v kopplas bort.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Blirm smått jobbigt om mna ska sova i samma hus som larmet vid stöm avbrott då.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

mja.. Det har jag också tänkt på.. Kanske enphoto diod som känner av om det är ljust, så att om det är mörkt antar man att det är natt och då ska den inte pipa :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Ett tips kan vara att du skaffar lite beskrivningar på olika larmcemtraler så får du lite ideer. De brukar ha ganska likartad funktion.
Joe

Inlägg av Joe »

vilströmsslinga, dvs enkelbalanserad, då sitter det ett motstånd längst bort på kabeln dvs normalt = 100ohm - Larm = 0ohm - Sabotage = "oändligt" ohm

Info om dubbelbalanserad slinga:
http://www.butiksinfo.com/manual/COMPAC ... 0_inst.pdf
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

peter555: Jepp, kanske ska göra det :)

Joe: Smart! Har jag alldrig tänkt på.. Men jag tror jag håller mig till det sättet jag har nu..

Tack!
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

squiz3r skrev:Kezo: Jepp :D Annars hör man inte vad larm centralen säger. Den ska tjuta lite i sirenen sen är tanken att den ska pausa den och säga i vilken sektor som larmet har gått och om det är brand eller inbrot :)
Ok, bara du har något som låter (med ungefär samma styrka) så. Hela grejen är ju liksom att man t.ex. ska vakna av ljudet när det brinner :P
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jepp :) Tror att den låter ganska bra.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag och PCB layouter passar inte ihop :oops:

Är det för mycket luft??:wink:
Bild

(Jag ska nog försöka göra en lite bättre :))
Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du har lite stora motstånd tycker jag. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

squiz3r:
"Är det för mycket luft??"

:lol:

Inte en chans!

Jag tycker det ser mycket bra ut. Inte illa att lyckas routa ett så kompakt kort med så mycket komponenter.
De återstående tre o-routade banorna skulle jag ha struntat i och lött små sladdar direkt mellan de kompoentbenen istället.

Bra jobbat! :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Att routa var inte såå svårt.. Bara trycka på en knapp, luta sig tillbaks och vänta medan datorn testar olika lösningar :wink:

Edit: Om jag gör PCB rutan större och försöker placera en komponent där kommer det bara upp ett fel medelande, "The light version of eagle can't preform the requested action!" Vad menas med det?? Kan jag inte ha ett störe PCB board? :shock:

Edit2: Kan man se hur stor PCB boarden är (i cm)??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att se hur stort PCB-boarden är så brukar jag välja menyn View -> Grid och ställa om till millimeter. Ändrar även size till t.ex 1mm och klickar Ok.

Har du "krysset" nere vid vänstra hörnet på den vita board-ramen så är det bara att flytta musen till övre högra hörnet och titta på som står uppe till vänster. Då vet du måttet på kortet.

Tyvärr går det inte att göra större kort med light-versionen än vad den vita ramen visar.

edit: Max-storleken i light-versionen är 100 x 80 mm.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej.. Vad rekomenderar ni för motstånd? (storleken) De får gärna vara billiga, och lätta att löda. (Antar att man inte får användning för mina 10k motstånd den här gången heller :( De där hålen som förbinder ovan och botten lager, hur gör man dem? Sätter man i en tråd genom hålet eller?? I så fall passar det inte så bra under en PIC..
Skriv svar