Automatisk gräsklippare

Berätta om dina pågående projekt.
Joe

Inlägg av Joe »

Eftersom gräset växer snabbare än man orkar klippa det så tänkte jag väcka tråden till liv igen.

Hur går det med projektet?

Funderade också på hur svårt det skulle vara att använda enkla radiofyrar för positionering av gräsklipparen, så man vet att den verkligen har klippt överallt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Åhh fler än jag som fått starta upp ondskan. En överaskning varje gång :)

Kollade på http://www.robocut.se/ för att se hurpass nya ägarna förvaltat köpen men inget tycks ha hänt :? Synd för där fanns mycket matnyttigt som man slipper lära om. Kollade forumet också och där är det spambots som tagit över :x

Jag är själv sugen men som alltid så ligger det FÖÖÖÖÖR långt ner i högen för att denna sommar ska bli därför skadar det ju inte om någon gör grovjobbet och kör ner i alla potthål innan 8)
Joe

Inlägg av Joe »

Ang Robocut kolla på:
http://www.robotshop.se/micro/robocut.html
http://robotshop.se/micro/wwwrc/hm.htm
http://www.robotshop.se/micro/wwwrc/rc_gps.htm
Där finns det info från innan robocut.se startades

Sen finns det en bunt amerikanska sidor om automatiska gräsklippare, dom har även nån årlig tävling för dessa klippare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Joe:Alla de där sidorna har jag sett och det är ju inget nytt på dem de senaste året. Jag tyckte det var ytterst intressant att ta del av deras erfarenheter vad gäller autonoma klippare. Nu verkar allt stendött tyvärr :cry:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Starta en wiki med bara gräsklipparidéer då ? Intresset finns nog kvar, men RC forum dog så då är det är väl dax att starta upp det igen? Har svårt att se något mer allmänbildande elektronikprojekt än en autonom gräsklippare. Den innehåller "allt".

Navigering
Motorstyrning
Klippaggregat med elektronik och mekanik
Batteriteknik och laddning
Övrig mekanik
Hinderdetektering
Styrteknik

Robot gräsklippare är elektronik hobby när den är som bäst !
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är det bara robocut som bytt ägare, eller har robotshop.se också bytt?! I så fall när??

/Daniel A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag *tror* att han sålde ut RC delen. Robotshop förefaller finnas kvar om än något tröttare än tidigare.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag pratade med robotshop.se på mail för ett tagsedan, då verkade han inte särskilt "trött". Snarare väldig entusiastisk :) Och det har ju kommit en del nya saker i sortimentet på sissta tiden.

//Daniel A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;) Oki, var någon månad sedan jag kollade sidan. Kul att firmor som robotshop, lawicell och andra mindre firmor med kul prylar kan överleva - misstänker att lönsamheten inte är den bästa, men ändå!
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Endast Robocut delen är såld.
Robotshop är verkligen still going strong, hatten av för Hans Forsberg, bättre att köpa Parallaxgrejor från honom än från Elfa så han får finnas kvar!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sant, jag har brukat köpa Propeller från Lawicel, men kanske smartare att köpa dem ifrån robotshop just med Smoothmachines som motivering.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Joe skrev:Eftersom gräset växer snabbare än man orkar klippa det så tänkte jag väcka tråden till liv igen.

Hur går det med projektet?

Funderade också på hur svårt det skulle vara att använda enkla radiofyrar för positionering av gräsklipparen, så man vet att den verkligen har klippt överallt.
Jag har inte gjort så mycket med klipparen i vinter men börjar lite sakta med den nu när gräset växer igen.
exeqt

Inlägg av exeqt »

Och jag bara måste beundra ditt projekt.
Jag är en av de som jagat på robocuts forum tills det lades ner. Jag bodde i lägenhet då jag först fick tag i robocuts hemsida. Senare när jag flyttat till hus, så var försäljningen stoppad :cry:

Men när jag ser din robot köra omkring så blir man inte lite sugen på att försöka bygga egen.

Bra jobbat måste jag avslutningsvis skriva.
exeqt

Inlägg av exeqt »

Jisses, vad hände nu ??
Jag beställde och vipps så ligger det ett moderkort till RoboCut här på skrivbordet. :shock:
version 3.0 inkl. BWF-unit / laddare, smakar det så kostar det.
Men jag var beredd att köpa robocut från början, och nu verkar det som jag också är igång att bygga en egen robot då, jag kunde inte låta bli.
Det är bara att beställa drivmotorer på elfa då.

Hur var det med accken ? löder ni ihop den själva av lösa batterier, eller köper färdig? isf vart ?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det här låter kul! Jag kommer inte ha tid att bygga men ska försöka hänga med i tråden 8) Problemet för min del är att alla dessa själgående klippare är gjorda för "balsalar", dvs. fina gräsmattor utan minsta knölar och helt utan lutning, alla bor inte i radhus!

Min tomt är kraftigt kuperad med både sluttningar, diverse stenar, träd och annat bös... Jag funderar om det skulle funka att göra klippmaskinen med larvfötter istället!

Har ni några idéer eller tips så är jag nyfiken :wink:

/PeterH
Skriv svar