Analog termostat av transistor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mares

Analog termostat av transistor?

Inlägg av mares »

Jag håller som bsät på att lära upp mig själv på lite analog teknik och har kommit till komparator... parallellt så tittar jag på lite trasistorer med..

Med risk för att göra bort mig - men jag måste fråga ändå ;)

När jag sitter och bläddrar lite i datablad så fick jag en fundering på om man kan göra en termostat av en transistor och ett par komparatorer?

Om man tittar på BC107A så är spänningfallet på denna väldigt linjärt med ökad temperatur, borde jag inte med ett par st komparatorer kunna göra en termostat som slår till och från med hjälp av det spänningsfallet? det blir ju en "dum" termostat men det finns ju lite användningsområden för den ändå.. tanken är att ställa hyseres och offset med ett par potar sen med då och i slutändan ha ett "effekt begränsat" element som har den effekt som krävs för att hålla jämn temperatur...

Ska man dra det lite längre så kanske man skulle se till att det slår till på sinuskurvans botten så att belastningen "finns med" när kurvan går uppåt igen.. ett 1000w element skulle kunna arbeta ända ner till 20w då? 1000w/50 perioder (principiellt)

Möjligt? det är nästan så jag måste prova :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det är fullt möjligt att använda en transistor som tempgivare, även en diod går bra. Dock är väl inte noggranheten sådär jättebra men det funkar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jovisst kan man använda framspänningen som temperaturindikator, det har varit använt i många år.

Vad som alltid har varit svårt då man använde den teknik var att skapa en temperaturstabil referens men det kan man ju nu, de finns ju färdiga att köpa.

Angående din reglering är jag inte riktig säker på vad du menar men om du tänkar på att pulsbredd-styra (PWM) ett 230V 1kW element kan det löna sig ur störningssynspunkt att använda en opto-diac med nollgenomgångsdetektering till att trigga triac'en och sedan styra hela klabbet med en PWM med låg frekvens, kanske 0,5Hz.
mares

Inlägg av mares »

Tanken med att låta den "gå på" när sinuskurvan är i botten var väl för att reducera ev blink i övrig utrustning när den slås på och av - inte ett problem för folk som bor i stan men på landet så :)

Icecap: Det där hängde jag inte med på, men jag kommer väl till den punkten med ;) jag tänkte bara att man hänger en logikkrets mellan tex 74xx378 och sen ha ett relä efter, men relät kanske är kört efter en kort tid...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En TRIAC med opto-DIAC styrning brukar fungera mycket bra, relä är mekaniska och slits och de är mycket svåra att synkronisera med nätfrekvensen.

Det med att slå på i botten av sinuskurvan..... jag antar att du egentligen menar i nollgenomgången? 230Vac är ju en positiv halvperiod och en negativ halvperiod kontinuerligt och om du vill undvika gnistbildning (= störningar) är det bra att slå på när det är en nolgenomgång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hoppas du menar när spänningen är noll på sinuskurvan. När den är i botten så har du maximal negativ spänning och då är det inte så bra att slå på :roll: :wink:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ett annat alternativ är att sätta in ett halvledarrelä.
Exempelvis: http://www.tradera.com/1_st_halvledarre ... n-44165789
Klarar mer än vad som behövs men är trevliga.
Edit: Byte solid state relä mot halvledarrelä.
Skriv svar