Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Spännsystemet för Kress-plattan där, kommer inte konsollerna på sidorna att spännas ihop och dra i skruvarna i den bakre plattan, så att den kanske t.o.m böjs en aning? Kanske inte synligt, men kännbart för lagrena.
Eller blir hålet så tight att det inte rör sig alls när man spänner åt?
Men det är ju MDF, och det är ju lite mjukt...
Eller blir hålet så tight att det inte rör sig alls när man spänner åt?
Men det är ju MDF, och det är ju lite mjukt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag räknar med att:
För det första är plattan inte sltsad helt in. Man kan även göra hålet lite större för att kompensera ihopspänningen. Det gör nog ingenting.
För det andra så kan lagren gärna snurra lite runt axlarna.
För det tredje så är det lite glapp i hålen där konsollerna är fastskruvade i baksidan, så dom åker parallellt mot varandra.
Kanske man ska ha slitsen helt in, hmm...
Vad det blir i verkligheten får vi se när vi får tag i en maskin att testa med.
Edith: För att få det stadigare, så bör jag dra konsollerna helt upp, och göra uttag för muttrarna.
För det första är plattan inte sltsad helt in. Man kan även göra hålet lite större för att kompensera ihopspänningen. Det gör nog ingenting.
För det andra så kan lagren gärna snurra lite runt axlarna.
För det tredje så är det lite glapp i hålen där konsollerna är fastskruvade i baksidan, så dom åker parallellt mot varandra.
Kanske man ska ha slitsen helt in, hmm...
Vad det blir i verkligheten får vi se när vi får tag i en maskin att testa med.

Edith: För att få det stadigare, så bör jag dra konsollerna helt upp, och göra uttag för muttrarna.
Igår provade vi med en spännhylsechuck direkt på en stegmotor. Det funkade fint, men den minsta motorn har inte så enorm kraft när den går helt på fullt. För gängning, som var starten på det hela funkar det nog helt fint. Nu kan man även köra saktare när/om man ska fräsa aluminium. Motorn blir ju bara starkare ju saktare det går, tvärtom mot en Dremel. 
Fattas att göra någon hållare, sen kan man testa IRL.
*
Nu är alla delar, förutom två (balkarna på undersidan) omritade. Hon blir stadigare, bredare, högre och bättre. Nu får även kontrollern plats i magen. Jag har höjt lite så Kressen får bättre plats.
Vad tycker ni om "nya" utseendet?
Är det godkänt.

Hon har nu 44mm bredare arbetsområde på Y (nu 324mm). För att utnyttja bordsytan (400x500mm) bättre.
Ska vi göra henne ännu bredare, för att utnyttja nästan hela bordsbredden?
Ska vi utöka arbetslängden på X också på en gång (nu 350mm)? Tex 200mm längre?
Hela maskinen är inte så stor iaf, lite längre vore nog bara en fördel, speciellt nu när hon blivit stadigare.

Har förstärkt hörnet med en extra 22mm. (Glömt göra skruvhål under ser jag nu
)
Här ser man också hur kontrollern kan placeras.

Nu dubbla u-klämmor även på Z. Allt för att hon ska bli ännu stabilare.

Det blev automatiskt lite bredare för annan spindelmotor.

Fattas att göra någon hållare, sen kan man testa IRL.
*
Nu är alla delar, förutom två (balkarna på undersidan) omritade. Hon blir stadigare, bredare, högre och bättre. Nu får även kontrollern plats i magen. Jag har höjt lite så Kressen får bättre plats.
Vad tycker ni om "nya" utseendet?
Är det godkänt.

Hon har nu 44mm bredare arbetsområde på Y (nu 324mm). För att utnyttja bordsytan (400x500mm) bättre.
Ska vi göra henne ännu bredare, för att utnyttja nästan hela bordsbredden?
Ska vi utöka arbetslängden på X också på en gång (nu 350mm)? Tex 200mm längre?
Hela maskinen är inte så stor iaf, lite längre vore nog bara en fördel, speciellt nu när hon blivit stadigare.

Har förstärkt hörnet med en extra 22mm. (Glömt göra skruvhål under ser jag nu

Här ser man också hur kontrollern kan placeras.

Nu dubbla u-klämmor även på Z. Allt för att hon ska bli ännu stabilare.

Det blev automatiskt lite bredare för annan spindelmotor.
Jojje dom nya bilderna ser kanon ut
Ser riktig trevlig ut och ser fram emot den. Kommer bli himla trevligt detta och ett stort tack för att du orkar lägga ner all tid för att vi ska bli glada och nöjda 
Ang att öka x-axeln tror jag också det bara blir positiva effekter av. 450-500mm kanske räcker även om du själv sa 200mm längre.

Ang att öka x-axeln tror jag också det bara blir positiva effekter av. 450-500mm kanske räcker även om du själv sa 200mm längre.
Några pratar om att dom vill kunna fräsa 19" rack. Det blir väl 482,6mm det. Om man förlänger med 200mm så blir totala arbetsområdet 320x550mm. Det skulle nog räcka till dom flesta.
Ökar man mera, så blir det problem på andra ställen, tex svikten i rören börjar märkas som MadModder påpekar. Då måste man byta ut dom mot tjockare eller större diameter.
Tur att tanten jobbar så mycket, för nu måste jag börja om igen med en ny v3 prototyp.
(Snart kan jag börja sälja halvfärdiga prototyper billigt
)
Ökar man mera, så blir det problem på andra ställen, tex svikten i rören börjar märkas som MadModder påpekar. Då måste man byta ut dom mot tjockare eller större diameter.
Tur att tanten jobbar så mycket, för nu måste jag börja om igen med en ny v3 prototyp.

(Snart kan jag börja sälja halvfärdiga prototyper billigt

Jojje, att du orkar med alla våra önskningar är helt klart imponerande! Tycker det ser jättebra ut
Jag har ju som du vet redan från början önskat mig ett lite större arbetsområde, så att få till 350x550mm blir för min del helt kanon!
BRA JOBBAT JOJJE!!!
En fundering angående stegmotor som spindelmotor, innebär detta att man skulle köra den som A-axel (har för mig att den kallas så), dvs. en fjärde axel? Då kommer det väl att behövas ytterligare ett styrkort, hur styr man denna axel med MACH3:an för exepmelvis gängning?
/PeterH

BRA JOBBAT JOJJE!!!

En fundering angående stegmotor som spindelmotor, innebär detta att man skulle köra den som A-axel (har för mig att den kallas så), dvs. en fjärde axel? Då kommer det väl att behövas ytterligare ett styrkort, hur styr man denna axel med MACH3:an för exepmelvis gängning?
/PeterH
Senast redigerad av PeterH 1 juli 2007, 00:39:27, redigerad totalt 1 gång.
Oj vilket jobb du gör
Jag kan inte annat än att vara imponerad...
För mig var lillasyrran redan tillrärkligt stor, det skulle ju vara larvigt om den fick större arbetsyta än 500mm och bredare än 375mm,
för då skulle ju lillasyrran ha ett större arbetsområde än mitt stora fräsbygge...
Jag är egentligen bara ute för att fräsa smågrejor med lillasyrran och hade inte behövt ett arbetsområde större än 200*300mm...
resten kommer jag att ha min stora fräs till...
Men om vi ska satsa på ett mått så är det att kunna göra 485mm * 270mm stora paneler, dvs en 6HE rackpanel i ett stycke...
Nästa steg om man vill öka ytan blir att kunna göra en 8HE rackpanel i ett stycke, det är alltså ca 485mm * 360mm,
detta kräver att vi sätter på ytterligare två 22mm plattor ut åt sidorna om jag tänker rätt...

Jag kan inte annat än att vara imponerad...
För mig var lillasyrran redan tillrärkligt stor, det skulle ju vara larvigt om den fick större arbetsyta än 500mm och bredare än 375mm,
för då skulle ju lillasyrran ha ett större arbetsområde än mitt stora fräsbygge...
Jag är egentligen bara ute för att fräsa smågrejor med lillasyrran och hade inte behövt ett arbetsområde större än 200*300mm...
resten kommer jag att ha min stora fräs till...
Men om vi ska satsa på ett mått så är det att kunna göra 485mm * 270mm stora paneler, dvs en 6HE rackpanel i ett stycke...
Nästa steg om man vill öka ytan blir att kunna göra en 8HE rackpanel i ett stycke, det är alltså ca 485mm * 360mm,
detta kräver att vi sätter på ytterligare två 22mm plattor ut åt sidorna om jag tänker rätt...
Senast redigerad av Meduza 1 juli 2007, 00:40:03, redigerad totalt 2 gånger.