Glimtändare
Jaså där ser man!Robert Nielsen skrev:Tyvärr DANEI!!!![]()
![]()
Det är en glimmlampa. Har slaktat 5st glimmtändare idag och hittade att det var en glimmlampa i varje. (det var olika fabrikat på tändarna) Det var två elektroder med ett par millimeters mellan rum inne i glaskroppen. (i en termokontakt är metall"pinnarna" slutna, och öppnas när det går för stor ström igenom bimetallen.
Varför tror du att det heter glimmtändare???
Om det vore en termokontakt, bode det väll heta "termotändare" eller. Och då skulle tändaren "klicka" hela tiden när bimetallen kallnar och värms upp.
-
Det har jag inte, men då kan ju lilla daneiperfekt tala om varför det sitter glimmlampor i de tändare jag kollat i. Kopplar jag spänning till "termokontakten" som han kallar den lilla glaskroppen, så lyser den så fint.danei skrev:Jag har inte testat. Men du kan ju förklara för Robert vad som händer. Han verkar ha jävligt svårt att förstå funktionen.
Om det hade varit en termokontakt hade väll säkribgen gåttsönder. ELLER

Jag har även provat att värma metallspröten utan att de flyttar läge.
Frågan är ju då om man kan tända mitt "trasiga" lysrör genom att ansluta det som vanligt i ena änden (där kommer glödtråden att glöda) och hel enkelt kortsluta lysrörets 2 poler på andra sidan (här kommer det ju inte glöda)
Då borde glimtändaren fortfarande så den ström som krävs. Däremot så är ju strömmen högre då dne inte behöver gå igenom rörets glödtråd.
Jaja det är ju bara o testa ngn dag.
Då borde glimtändaren fortfarande så den ström som krävs. Däremot så är ju strömmen högre då dne inte behöver gå igenom rörets glödtråd.
Jaja det är ju bara o testa ngn dag.
Robert> Om man läser i texten på HowSuffWorks så står det att det är en "small gas discharge lamp,The conventional starter switch is a small discharge bulb, containing neon or some other gas" och lite längre ner att " One of the electrodes is a bimetallic strip that bends when it is heated."
Så jag skulle vilja dömma detta lika
Så jag skulle vilja dömma detta lika

Kod: Markera allt
danei - Robert
1 - 1
-
-
i stort sätt rätt? Hur i hele friden skulle det kunna funka med en glimlampa?Robert Nielsen skrev:Särskilt DANEI, som idiotförklarar folk (som hade istort sätt rätt).
Ser det ut som en lampa?

Det var du som idiotförklarade mig. Och tyvärr var det du som hadde fel denhär gången.
Jag kan erkänna när jag har gjort bort mig.
Det där är en termobrytare. Lite anorlunda funktion. Men det är en typ av termobrytare.
-