Pumpa vatten --> pumpa luft?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Spunk:
"Tycker att det verkar lite överkurs att skapa vakum med vatten.
Varför blanda in vatten när det är luft som ska lyfta komponenterna,"

Tips: Läs första inlägget i tråden igen. :wink:
Spunk

Inlägg av Spunk »

Jimmy: jag har inte missat det första inlägget. förstår din tanke med spolvättskepumpen. Tycker iaf. att det är lite över kurs
Fast det är klar att det är väll det som är lite "utmaning" ibland.

Spunk
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Exakt. :)

Visst, man man köpa en färdig pump, men det är inte lika kul. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

personligen tycker jag det finns viktigare saker att lägga ner tid och möda på, vill du ha en pump kan jag hålla koll i skrotbingen så får du betala frakten när det kommer något, jag kanske har några liggandes i garaget med om det är så, speca istället vad som du kräver av den
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det låter fint! :) Hm, då ska vi se...

Den ska alltså kunna pumpa luft så att man får ett vakuum.
Med låt säga tre-fyra slangar och lämpliga munstycken så vill jag kunna lyfta ett kretskort på 100-150g. Då klarar jag mig utan problem. :)

Fördel om den inte är större än en 0,5L ölburk. Det vore även fint om den är ganska lågmäld, men det är inget krav. Allt som är tystare än en spolarvätskepump är acceptabelt. :D

Eftersom jag har lite ont om 24/48V-matning så vore det bra om den går på <=12V, eller kanske 230V så man kan plugga in den direkt i väggen. :) När det gäller ström så är det inte så noga, men helst inte över 5A. Elräkningen är lagom stor redan nu. :)

Tja, det var nog allt. Hittar du lite slangar eller annat kul så är det absolut inte i vägen heller. :wink:

Om du (eller någon annan) skulle råka hitta en pump som inte får hicka av etsvätska så är det också av intresse.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ingen normal vattenpump (typ akvariepump som används till vattenkylning) är specad för högre vätsketemperaturer än 30°C. Lite mer går väl bra. Men 50... Nja. :)
Annars kanske det skulle gå att pumpa vatten med luft. Känns principen igen? :lol:

Bild
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Akvariepumpen låter inget och ger dig nog det du behöver, om du använder den som sug vill säga.
Vattenejektorn funkar säkert men kommer kanske inte att ge god resultat om inte allt är finsvarvat, så måste du dysa in vattnet för att skapa drag osv...
Ngn gång 1987 fanns det vattenejektorer för att tömma städarnas fulla hinkar med en slang, man använde vattentrycket som kraft.
Jag har grubblat ett långt tag på städresdkap som både suger upp skräp, tvättar rent golvet med borste driven av vattentrycket samt suger upp det skitiga vattnet efteråt, allt i ett och utan motor, skiten rakt ut i toan, där det hör hemma...
Behövs ett par ejektorer som skapar sug ifrån vattentrycket där med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om en akvariepump väljs, se för 17 till att impellern inte sitter på en metallaxel, utan en glasfiberaxel, och är upphängd på båda ändar. Den lilla Eheim 1005 är ett utmärkt exempel. Har pumpat mitt vatten i datorn här i drygt 5 år.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Tänkte på luftpumpen, jag skriver alltid så grötigt...
Så att man fångar själva suget direkt, så är det gjort.
Behöver inte DU göra MadModder, som kan suga fast hela Dremels med din pump :lol:
Skriv svar