Binär klocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

Binär klocka

Inlägg av Virr3 »

Hittade en binärklocka för ett tag sedan och bestämde mig för att försöka bygga en för att utvidga mina vyer. är detta ett bra sätt? eller är det bara svårt?

hittat shema och allt..

Bild
Bild

nu undrar jag om det finns några fel i schemat och om det blir svensk tid? om inte kan jag ställa tiden på något sätt?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Om man förutsätter att schemat är korekt, så är det inga problem. Det är ganska lätt att göra kretskort med DIL-kretsar.

Att koppa upp den på ett proto-board kräven att man håller tungan rätt i mun, och kanske även en viss vana.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vackert :)

Men vore det inte tuffare att inte köra med "10-bas binär"? Att istället visa alla sekunderna på en 6-bits rad och motsvarande för minuterna, samt endast en 4-bits rad för timmarna.
matseng
Kontakt:

Re: Binär klocka

Inlägg av matseng »

Virr3 skrev:om det blir svensk tid? om inte kan jag ställa tiden på något sätt?
Svensk tid? Tror du att det där bygget är synkroniserat med nåt atomur i USA eller tyskland? Eller att det finns en lite hemlig dvärg-jultomte som sitter och ställer in klockan åt dig automagiskt? ;-)

Om du tittar efter lite i schemat så ser du säkert förr eller senare att finns det en bunt strömbrytare, dessa används för att ställa in tiden - oavsett vilket land /tidszon som du befinner dig i. Precis som på vilken klocka som helst.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

är det bara jag som tror på tomten? :roll:

men är detta ett lärorikt projekt tror ni?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det kan säkert vara ett kul projekt att bygga.

Men frågan är hur lärorikt det hela blir. Kan du se vad dom olika delarna i schemat gör och hur dom fungerar tillsammans med varandra? Tror du att du under byggets gång kommer att göra det?

Om inte, så är kanske det är ett lite väl avancerat bygge med logikkretsar för att du ska lära dig något av det hela - förutom att lära dig hitta vilken pinne på vilken krets som motsvaras av en viss "grej" på schemat.

Nästan lite som paint-by-number (Sådanadära teckningar med ett nummer i olikformade rutor där man ska måla alla 1'or röda, 2'or blåa osv. Och när man är klar så är det en bild - men har man lärt sig något om målning, förutom att förhoppningsvis hålla sig innanför linjerna? Nej..)

Om du däremot har ett tillräckligt hum om vad dom olika delarna gör och hur dom fungerar, så kan det säkert vara ett lärorikt bygge. Särskilt om du bygger det bit för bit från klockgeneratorn och frammåt och mäter och pillar runt för att se vad det är som verkligen händer med signalerna och så.

Annars kanske du ska ge dig in på något lite mindre ambitiöst bygge där du du har en rimlig chans att förstå vad det är du gör när du sätter ihop delarna.

Det är iallafall vad jag tycker, andra har säkert avvikande åsikter....
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Inte för att det har med saken att göra, men denna veckan borde jag få in såna här till Dino.se: :roll:

Bild
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, fick nästan lust att bygga en egen klocka när jag såg designen på den där. Inte binär utan en vanlig. Aluminium är ett grymt material :)
Skriv svar