Radiostyrd gräsklippare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

SÅ. Då växer gräser och jag vill kunna sitta i en stol och klippa :). Hur fungerar RC-servon?? hur ser signalen till dem ut?, Skulla man kunna koppla om signalen till ett par reläer och driva motorerna med dem?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En liten beskrivande bild hur vanliga RC-servon funkar (de analoga)
http://hades.mech.northwestern.edu/wiki ... rvo_Theory
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Tack bra att veta om RC-sevon. Nu blir planen att ha brytare dvs motorerna går framåt eller bakåt, fullfart
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Nu har jag provkört en första test RC-bil byggd av 2 biltemaskruvdragare, silvertejp samt länkhjul. Jag inser att för att kunna styra maskinen behövs flerstegsstyrning. Av/På funkar inte. Finns det någon bra tråd om det eller en guide till att bygga sån styrning??. Jag har letat men blir inte riktigt klok
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

du kan ju bygga detta med vanliga rc saker
ett kraftigt fartreglage och ett eller två STORA servon.

(har inte läst hela tråden innan jag skrev detta svar, ifall jag missat nåt)

/Stefan
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Har läst igenom tråden och kan föreslå följande. Oavsett skruvdragare eller inte, utan kalla dessa för motorer, borstade eller borstlösa. Använd två elektroniska fartreglage som driver höger respektive vänster sidas hjul. Kabske göra klipparen trehjulig med det tredja hjulet som ett pivothjul. Koppla motorerna till de två övriga hjulen på höger resp vänster sida. Använd en radiostyrning som du kan programera sändaren på med mierfunktioner så att en spak (vänster) på sändaren styr (mixar den högra spakens funktion)bägge motrerna och ger fart framåt. Låt den högra spaken styra både höger och vänster motor med olika spänning via fartreglagen.
På detta vis så bestämmer vänstra spakens läge farten framåt och högra spaken ger sväng på klipparen.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Klart man kan bygga med färdiga fartreglage och prylar men det är inte grejen :). Jag ska lära mig lite PIC-programmering nu tänkte jag.
Om man har en spak som styr mixen och en som styr frammåt resp bakåt blir maskinen alldelles för lätt att köra :). Nej men viss går det att göra så, Men jag vill ha två spakar som på en bobcat eller så.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Här är två länkar till sidor om motorstyrningar. Kanske kan ge några idér

http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/t ... ridge.html

http://www.mcmanis.com/chuck/Robotics/p ... servo.html
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Sweet, precis vad jag letar efter!. Tack
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Så nu börjar nu har jag beställt prylar av Sodjan här tror jag :). Ska börja lära mig lite PIC-programmering snart har hittat en schysst distanskurs jag kommer läsa:
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b4059/b ... /index.htm .
Skulle det fungera med PWM styrning av skruvdragarmoter, jag har testat lite och dem dödar förmodligen sig själva med tillräckligt motstånd, ampere metern visar 20+ A och jag undrar hur man begränsar detta?
säg till 10-12A så man kan använda elfas Darlington transistorer till det hela, alltså inte att man kopplar in en säkring utan på lite hållbarare sätt
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Tack för era sidor :D
Skriv svar